9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Pokerface

Verhuizing Mac server naar Windows server

Vorige week is op m’n werk alle data verhuisd van een Mac server naar een Windows server. Dat had nogal wat voeten in de aarde ivm incompatibele bestandsnamen.
    – Nu staan er op diverse plaatsen files met als naam “Icon” op de Windows server. Ze hebben geen extensie en zijn 0 KB groot. Wat zijn dat voor files en kan ik die weggooien?
    – Ook zijn alle snelkoppelingen kapot. Is daar nog iets aan te doen? Of is dat een kwestie van opnieuw maken?
    – Tot slot zie ik op de nieuwe shares een Trash folder en een $RECYCLE.BIN folder staan. Op de PC zijn dat verborgen bestanden, maar op de Mac zie ik ze gewoon. Zijn die te verbergen?

Bijdrager
    Pivni Pes

Niet dat dit iets is waar je naar vraagt, maar waarom Windows server?
    Waarom niet Ubuntu server met Netatalk 3.0.7?
    Draait hier als een beest en mega stabiel.
    Ik heb eventueel nog wel wat info hoe je dit moet opzetten (zelf geschreven)
    Maar goed, hier zijn alle werkstations Apple, of heb je met Windows werkstations te maken?

Icon bestandjes worden automatisch aangemaakt daar een gebruiker met osx, je kan ze wel weggooien, maar er komen weer nieuwe terug.
    Op mijn Ubuntu server staan deze bestanden ook, alleen zijn ze niet zichtbaar, dus het is wel normaal dat ze er zijn.

Bijdrager
    Pokerface

Hoi Pivni Pes,

Dat heeft te maken met de rest van het bedrijf. Die werken allemaal op WIndows servers. Wij waren een buitenbeentje met onze XServe. Dat ding begon oud te worden en dus moest hij over naar een Windows bak. Ubuntu is dus geen optie.
    Wij werken als prepress afdeling op Mac werkstations, maar halen onze files dus van een Windows server.
    Ik wacht nog even op andere reacties en dan gooi ik ze waarschijnlijk weg. Als ze dan weer terug komen, dan moeten we daar een oplossing voor zien te bedenken.

Nog een heel ander probleem dat hier mee te maken heeft. Op de XServe werd automatisch een soort van backup van alle Mac werkstations gemaakt. Geen complete backup van de Mac, maar van alle instellingen etc. Is er op Windows gebied ook zoiets beschikbaar?

Bijdrager
    LighScan

Ik wacht nog even op andere reacties en dan gooi ik ze waarschijnlijk weg. Als ze dan weer terug komen, dan moeten we daar een oplossing voor zien te bedenken.

Ze zullen 100% gegarandeerd terugkomen als er minstens 1 Mac-user gebruik maakt van de server, wat dus ook al een feit is.

Maar er is wel degelijk een oplossing voor:
    http://support.apple.com/kb/ht1629

Bijdrager
    Pokerface
    LighScan op 06 maart 2014

Ze zullen 100% gegarandeerd terugkomen als er minstens 1 Mac-user gebruik maakt van de server, wat dus ook al een feit is.

Maar er is wel degelijk een oplossing voor:
    http://support.apple.com/kb/ht1629

Hoi LightScan,

Dat artikel gaat over .DS_store files. Ik zie Icon files. Heeft dat met elkaar te maken?

Bijdrager
    computer space

.DS_store neemt oa. de oude Resource Forks over.
    In OS9 had je nog een data en resource fork, de resource fork bevatte bijvoorbeeld iconen, thumbnails etc.
    Op Unix systemen (waaronder Mac en Linux) zijn betanden die beginnen met een . standaard onzichtbaar. Op een Windowsserver ziet het er dan ineens chaotisch uit.
    Maar buiten snelkoppelingen die verdwijnen, iconen en thumbnails die verdwijnen zal het meeste gewoon werken. Ook zijn er nog wat tekens die onder Windows niet mogen.

Bijdrager
    Verdult

Het is alweer een tijdje dat ik een cursus windows serverbeheer heb gekregen, maar ik meen dat het in 2008 mogelijk was om verschillende soorten backups te maken. Het is ook mogelijk om alleen bepaalde mappen te backuppen. Hoe dat moet kan ik niet uit mijn hoofd zeggen, met een systeem voor men neus zal ik er zelf ook nog wel even over doen om dat te herinneren, maar op je vraag of het kan: Ja.

Bijdrager
    fredmatrack

Eventueel moet je eens kijken naar extremezIP. Die zorgt er oa voor dat die problemen met onzichtbare bestanden netjes worden afgehandeld. Zeker als je de bestanden tussen Windows en OS X gaat uitwisselen. Niet goedkoop maar wel heel stabiel!

Bijdrager
    Pokerface

De verwijderde Icon files zijn niet meer terug gekomen na verwijdering.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.