5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    overstapper

verhuisproblemen- zit ik nou op netwerk v/e ander te surfen?

Wie o wie kan deze volslagen leek helpen?

Ik heb MacOS 10.4.5; via Airport draadloos verbonden met een modem (SpeedTouch 510).
    Op de Airport zijn tevens mijn stereo-installatie en mijn printer aangesloten.
    Dit netwerkje heeft jarenlang uitstekend gefunctioneerd.

Ik ben een paar weken geleden verhuisd. Door gestuntel van mijn provider (hetnet
    :nietblij: grrrrrrr) heb ik sindsdien zonder internet-toegang gezeten; volgens HetNet kon ik om uiteenlopende (steeds wisselende) redenen niet inloggen op de ‘wijkserver’.

Sinds een paar uur verschijnt er onder het Airport-symbool ineens een netwerknaam (code van cijfers en letters) die er voorheen nooit stond. Via dit netwerk heb ik toegang tot internet.

Maar… via dit nieuwe netwerk kan ik niet mijn printer en stereo-installatie bedienen. Als ik bij Airport m’n oude vertrouwde netwerk aanklik (Apple Network + cijfer/lettercode) dan kan ik weer printen en muziek luisteren maar geen verbinding maken met het internet.:o

Rarara hoe kan dat? Drie vragen:
    * Als je verhuist naar een andere gemeente (en dus kennelijk op een andere wijkserver inlogt) verschijnt er dan automatisch een nieuwe netwerknaam onder het Airportsymbool?
    * Moet ik op een of andere manier mijn stereo en printer opnieuw invoeren in m’n netwerk (en zo ja, hoe)?
    * Of heb ik doodgewoon nog steeds geen internettoegang via m’n eigen provider en zit ik gewoon via het netwerk van een van de buren te surfen (en hoe kan ik dat controleren)?

Hopelijk is hier iemand die dat begrijpt (en een antwoord kan geven in termen voor dummies), want ik zit onderhand zo: :moe:

Bijdrager
    barto7

Hi,

Je verbinding met ADSL wordt door je Airport station geregeld, jouw mac ziet helemaal niet op welke manier je met het internet verbonden bent. Dus de naam in je airport menu kan daardoor niet veranderen. De enige mogelijke verklaring is, dat je dus nu inderdaad via een netwerk van de buren zit te internetten en dat je eigen internetverbinding nog steeds niet werkt. De verbinding met het internet zelf wordt door de SpeedTouch 510 geregeld.

Bijdrager
    overstapper

Nou, daar ben ik dan mooi klaar mee (en de buren ook).:roll:

Bedankt voor je heldere antwoord, Barto7.:) Als de verbinding met het internet door de SpeedTouch wordt geregeld dan werkt m’n eigen internetverbinding idd nog steeds niet, want ik heb zojuist alles uitgezet en de compu rechtstreeks op de SpeedTouch aangesloten. Dan krijg ik (mbv ‘diagnostische netwerkinfo’ uit het helpmenu van de finder) weer de inmiddels vertrouwde mededeling dat het probleem bij de provider moet liggen…

Ik zal maar proberen m’n buren te ontzien en zo min mogelijk te surfen. Maar loop ik nou ook nog het risico dat die via het netwerk toegang hebben tot mijn computerbestanden? (Firewall is wel ingeschakeld, maar ik weet niet of dat ook werkt tegen computers die op eenzelfde netwerk zijn aangesloten…):?

Bijdrager
    barto7

Ach, zolang je bestandsdelen uit hebt staan (ook die voor windows; statistisch gezien zullen je buren wel met windows werken) en de firewall aan kan er niets gebeuren. Je buren moeten eerst maar eens ontdekken dat je hun netwerk gebruikt. Niet slim van ze om een draadloos netwerk onbeveiligd te laten.

Je kan kijken of de instellingen van je speedtouch nog goed staan, als je je computer er direct aan koppelt kan je in systeemvoorkeuren bij netwerk zien welk IP adres je hebt gekregen (misschien 10.0.0.150 of 192.168.1.nogwat meestal) en welk adres je gateway is (10.0.0.138 of 192.168.1.1 meestal). Als je dan met Safari naar dat gateway adres toesurft dan kom je in een scherm waar je je speedtouch kan configureren. De instellingen kan je waarschijnlijk vinden in de documentatie van je provider (of op hun website).

Bijdrager
    overstapper

Wederom bedankt, Barto7. Alle delen-opties staan uit dus ’t zal wel loslopen dan. De instellingen van het modem kloppen, die heb ik al ‘tig keer na moeten lopen onder de bezielende leiding van de helpdeskmedewerkers van HetNet. De eerste 17 smoezen die ze daar verzonnen hebben kwamen er namelijk op neer dat het probleem uiteraard wel bij mij zou liggen. :sick:
    Dus ik wacht verder maar weer af tot ze bij HetNet hun zaakjes weer op orde hebben en gebruik in de tussentijd stiekem af en toe het netwerk van de buren.:wink:

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.