7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Zeezicht

Verhouding schijfruimte Mac en ruimte in iClouddrive

Op de schijf van mijn Mac wordt 52GB ingenomen door iCloud Drive. Bij bij Apple ID staat hierbij als verklaring: “De documenten opgeslagen op het hoogste niveau in je iCloud Drive-map nemen 51,8 GB in beslag. Om opslagruimte vrij te maken, open je iCloud Drive in de Finder en verwijder je documenten.” Ik snap dit niet. Ik heb 2 TB als schijfruimte in iCloud. Mijn bestanden in iCloud nemen toch geen ruimte op mijn SSD schijf op mijn Mac. Wie weet raad?Schijfruimte Mac

Bijdrager
    Kwadraatje

Het korte antwoord: Standaard is het zo dat recente bestanden óók op je Mac worden bewaard, en oude alleen in iCloud.

Het lange antwoord vind je hier: https://support.apple.com/nl-nl/HT206985

(Zie ‘Uw bestanden bewaren in iCloud en ruimte besparen op uw apparaat’)

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Kwadraatje.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

Kwadraatje op 12 december 2020 om 21:19
    Het korte antwoord: Standaard is het zo dat recente bestanden óók op je Mac worden bewaard, en oude alleen in iCloud.

Standaard is het zo dat ál je bestanden in iCloud Drive ook op je Mac staan (tenzij je de ‘Optimaliseer Mac-opslag’ optie inschakelt). Dat is de denkfout van Zeezicht lijkt het.

Dat is ook logisch, iCloud Drive gebruik je niet om backups te maken maar om files te synchroniseren.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 12 december 2020 om 21:27</p>

Kwadraatje op 12 december 2020 om 21:19

Standaard is het zo dat ál je bestanden in iCloud Drive ook op je Mac staan (tenzij je de ‘Optimaliseer Mac-opslag’ optie inschakelt). Dat is de denkfout van Zeezicht lijkt het.

Dat is ook logisch, iCloud Drive gebruik je niet om backups te maken maar om files te synchroniseren.

Apple formuleert het toch iets anders…

Uw bestanden bewaren in iCloud en ruimte besparen op uw apparaat
    De bestanden die u in iCloud Drive bewaart, maken gebruik van uw iCloud-opslag. Als u voldoende ruimte hebt in iCloud en op uw apparaat, kunt u zoveel bestanden bewaren als u wilt.

Als u meer ruimte nodig hebt op uw apparaat, kan iCloud Drive een oplossing zijn. Kies op de Mac het Apple-menu  > ‘Systeemvoorkeuren’. Klik op ‘Apple ID’ en vervolgens op ‘iCloud’. Kies op macOS Mojave of eerder Apple-menu  > ‘Systeemvoorkeuren’ en klik vervolgens op ‘iCloud’. Schakel ‘Optimaliseer Mac-opslag’ in. Uw Mac bewaart dan al uw recente bestanden op uw computer, maar bewaart oudere bestanden alleen in iCloud, zodat u deze kunt downloaden als u ze weer nodig hebt. Als u meer ruimte wilt vrijmaken op uw Mac, volgt u deze stappen. Op uw iPhone, iPad of iPod touch kunt u zoeken naar bestanden op al uw apparaten en erin bladeren. U downloadt ze pas wanneer u ze nodig hebt.

U kunt ook ruimte vrijmaken op uw apparaat en in iCloud Drive wanneer u bestanden verwijdert. Als u dat wilt doen, gaat u naar de map ‘Recent verwijderd’ in de app Bestanden of op iCloud.com en verwijdert u daar de bestanden. Voordat u iets verwijdert, zorgt u ervoor dat u een reservekopie hebt gemaakt van de bestanden die u wilt bewaren. Wanneer u iCloud Drive gebruikt en een bestand van een apparaat verwijdert, wordt het ook van uw andere apparaten verwijderd. iCloud verwijdert de bestanden van elk apparaat waarbij u bent ingelogd met dezelfde Apple ID.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ja, klopt Kwadraatje (je had een link gegeven, ik kan lezen en dat was bekend). Maar dat is niet de standaard instelling dus je eerste antwoord was niet helemaal correct.

@Zeezicht
    :

Mijn bestanden in iCloud nemen toch geen ruimte op mijn SSD schijf op mijn Mac.

Zeker wel 😉.

Bijdrager
    Zeezicht

Dank Kwadraatje en Antwoordapparaat voor jullie reactie. Ik ben van plan vele honderden video’s in iCloud te plaatsen. Dit betekent dus niet begrijp ik dat mijn beperkte schijfruimte op de Mac helemaal verdwijnt.

Ik wil de video’s graag direct kunnen streamen via de Foto’s app. Dit kan alleen denk ik door ze te importeren en in albums te plaatsen. Ik heb dit geprobeerd, maar dit blijkt veel werk. Na import komen in de map Geïmporteerd terecht. Daar moet ik ze dan een voor een weer opzoeken (daar staan veel   foto’s en video’s) en dan in een album zetten. Ik kan de video’s ook als bestanden in iCloud plaatsen maar kan ze dan niet streamen met de Foto’s app. Misschien wel met een andere app. Wiet weet raad?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Zeezicht op 13 december 2020 om 14:31
    Ik ben van plan vele honderden video’s in iCloud te plaatsen. Dit betekent dus niet begrijp ik dat mijn beperkte schijfruimte op de Mac helemaal verdwijnt.

Inderdaad. Hoe je het dan moet doen? Tsja, als je ruimtegebrek hebt voor de video’s zul je iets anders moeten verzinnen. Een externe schijf lijkt de eerste keus. Daar kun je bijvoorbeeld een nieuwe foto-bibliotheek kwijt voor alleen je video’s, of je speelt ze af met VLC, of je zet de video’s op Youtube (privé) en bewaart ze als backup op een externe schijf. Kortom, er zijn allerlei mogelijkheden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.