8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Ian L

verhaal van de Powerbook 15"

Hallo lezer.

Een tijdje geleden heb ik een Powerbook gekocht met de volgende spec:
    PB 15″ G4
    1.67 GHz
    2GB Ram
    ATI Mobility Radeon 9700 64 MB

Aangezien de PB al wat heeft mee gemaakt zijn er wat gebruikers sporen maar niet zo erg dat ik er aan stoor.

Na een schone install van Leopard plus alles instellen werkte alles naar wens.:)

Na een tijd gebruik als voornamelijk music en video box was het tijd voor een updat. Wat ga je dan doen.

Wel Windows 98 instaleren natuurlijk:-D

Dat draaid goed, erg goed zelf. Waarom zou je nog OSX Leopard gebruiken.

Ok, ok grap je. maar toch een update.

Voor de begin eerst een backup met Time Machine.

En dan het openen wat ondanks de vele schroeven makkelijk ging. Overig deed de superdrive het niet meer (na invoeren en rare geluiden wordt deze weer uit geworpen.) dus deze heb ik er uitgehaald en open gemaak. Na het schoon maken van de lens weer terug geplaats met de hoop dat deze weer normaal werkt.

Helaas blijft de superdrive rare doen. Koste ongeveer 50 keer de DVD in/out doen voor dat deze eindelijk werd gelezen.
    Dus kon ik de Backup terug zetten.

P.S. Ik had wel een Leopard usb install gemaakt maar de PB kan niet van USB opstarten alleen via firewire. Hoewel het schijnt bij sommige modelen wel te lukken via een omslachtige procedure.

Dit is het resultaat. Een PowerBook 15″ G4 met SSD.8-O

Wat testjes gemeten in seconde:

Opstart – Van Powerknop tot inlogscherm.
    HD 51
    SSD 46

Afsluit – Knop shutdown tot zwart scherm.
    HD 5
    SSD 5

TenFourFox – Klik tot start pagina.
    HD 14
    SSD 9

iTunes – Klik tot volledig lijst.
    HD 9
    SSD 5

Open Programma’s in 1 keer – Automator, Bean, Calculator, Dictionary, DVD Player, Font Book, iCal, iTunes, Mail, Preview, Quicktime Player, Safari, Tenfourfox7450, TexEdit en VLC
    HD 75
    SSD 29

Youtube werkt nog steeds niet lekker maar dat komt door de videokaart.

De SSD heeft iets van vuil opruiming dus de snelheid zal niet al te snel omlaag gaan ondanks geen trim.

Is het waard de SSD in de PB? Nee niet voor de snelheid die je krijgt. Ik wist dat het opstarten niet sneller ging maar over het geheel gezien is alles wel iets sneller.

Ik heb het gedaan voor de FUN plus de vele problemen ook nog wat geleerd.

De PB 15″ was eens mijn eerste Apple aankoop ooit welke ik met veel plezier heb gebruikt. Helaas had de PB die ik toen had een bekende probleem dat 1 van de geheugen zomaar stuk ging. Na 6 keer een nieuwe moederbord inbouwen (onder garantie) heeft Apple toen besloten om mij een nieuwe MacBook Pro te geven. Deze ook met plezier gebruikt maar de PB blijft toch voor mij speciaal.

Windows 98 in VirtualPC instaleren was ook een uitdaging welke uiteindelijk ook is gelukt.

Overig kwam ik na 1 uur achter dat ik de stekker niet in de stopcontact had gedaan. Door de SSD heb ik 1 uur extra batterijduur bij gekregen. van 35 minuten naar 1 uur en 45 minuten.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Ian L.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Ian L.

Bijdrager
    Shyos

Back to the future! ???

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Bijdrager
    EagerB0bNerd

HD 51
    SSD 46

mmh, lijkt mij dat dat veel sneller zou kunnen.
    Je hebt wel in system preferences je SSD geselecteerd als opstartschijf?

Bijdrager
    Eprom
    EagerB0bNerd op 06 september 2016

HD 51
    SSD 46

Dat zou inderdaad veel sneller moeten kunnen. Mijn iMac met EVO SSD start op van power tot inlog in 16 sec. (HD 53 sec.)

Bijdrager
    fixar
    Eprom op 06 september 2016
    EagerB0bNerd op 06 september 2016

HD 51
    SSD 46

Dat zou inderdaad veel sneller moeten kunnen. Mijn iMac met EVO SSD start op van power tot inlog in 16 sec. (HD 53 sec.)

Houden jullie er wel rekening mee dat de Powerbook op zijn best beschikt over een Ultra ATA/100 (ATA-6) aansluiting die op zijn allerbest 100MB per seconde kan verwerken…. dan heb je niets aan een 5 x zo snelle SSD…

Bijdrager
    ernst.
    Ian op 05 september 2016

Hallo lezer.

Een tijdje geleden heb ik een Powerbook gekocht met de volgende spec:
    PB 15″ G4
    1.67 GHz
    2GB Ram
    ATI Mobility Radeon 9700 64 MB

.

Leuk gedaan man. Hierboven die van mij met een pot bier. Heb hem nog steeds anno 2016 alleen merk dat het surfen ermee (browsers) steeds moeilijker gaat. Maar imo de beste Powerbook/Macbook Pro of hoe je het noemen wilt ooit…als ik werkpaard.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  ernst..

Bijdrager
    Ian L

Tuur Tisseghem:

Ik heb coreplayer ge instaleerd moet alleen nog verder kijken hoe het werkt.

Ik wist van te voren dat het opstarten niet sneller ging maar met anderen dingen is hij wel iets sneller. Vooral met copieeren of verplaatsen van bestanden. Daarom heb ik ook de goedkoopste SSD gekozen. In mijn Macbook pro en game pc is de snelheid wel hoger met opstarten.

Overige is de batterij duur wel weer minder nu maar 1 uur.

fixar:

Zover ik het begrijp heeft het niet alleen met de aansluiting te maken maar ook met Open Firmware en leopard.

ernst:

Ik merkte bij het zoeken naar info dat de powerbook nog aardig wordt gebruikt door een heleboel mensen. Niet zo intensief als men met een moderne mac/pc doen maar wel voor interneten en music.

Overige zie ik dat je Safari gebruikt. Doe je dat met een reden? Ik zelft gebruik TenFourFox dan gaat het wel aardig goed.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.