17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    DjRobinFM

Vergeten firmware wachtwoord

Ik heb mezelf onlangs onbewust in de nesten gewerkt. Op mijn MacBook Pro (begin 2011) (gekocht op 3-8-2011) was ik laatst wat aan het rondneuzen en kwam ik terecht op de herstelpartitie. Daar zag ik de mogelijkheid staan een firmware wachtwoord in te stellen, om te voorkomen dat eventuele dieven van je MacBook je Mac niet kunnen opstarten vanaf een andere schijf. Handig! Zo gedacht, zo gedaan en dus stelde ik een een wachtwoord in.

Inderdaad, toen ik na maanden weer eens Windows via Bootcamp nodig had kwam ik er niet zomaar in. Bij het inhouden van de alt toets bij het opstarten kreeg ik i.p.v. de beschikbare partities nu een slotje, een balkje en een pijltje: voer je wachtwoord maar in, dan mag je verder. Ondanks dat ik normaal vrij voorspelbaar ben en wachtwoorden altijd wel onthoudt, ben ik juist deze vergeten.

Om het wachtwoord te verwijderen zegt de een dat je één RAM-slot moet leeghalen, terwijl de ander zegt dat je dat niet lukt bij MacBooks vanaf 2011. De een zegt dat je naar de Apple Store in Amsterdam moet gaan om hem daar kosteloos te laten verwijderen op vertoon van je aankoopbon, een snelle telefonist van de Apple Store Amsterdam zegt dat je ‘waarschijnlijk net zoveel kwijt bent als bij je plaatselijke Premium Reseller’ (en dat is bij AMac Sittard maarliefst €200…). Last but not least wil de Apple Store telefoonlijn-medewerker je graag meehelpen als je AppleCare koopt voor één probleem (€49,99…).

Uiteraard wil ik weten wat ik het beste kan doen om toch gebruik te kunnen maken van Bootcamp en de herstelschijf. Is er iemand die dit probleem ook ondervindt / ondervond? Moet je hiervoor echt betalen in de Apple Store?

Bijdrager
    Beech

Stel dat het zo eenvoudig was ????

Bijdrager
    DjRobinFM
    Beech op 06 juli 2013

Stel dat het zo eenvoudig was ????

Voor Apple of de Premium Reseller is het eenvoudig. Bij een of andere toetsencombinatie zie je een 33-tekenslange code die bij Apple (via een chat) moet worden doorgegeven. Daarna krijgt men binnen enkele ogenblikken een bestandje, dat moet op een usb gezet, dat er op een of andere manier voor zorgt dat het wachtwoord er af gaat. 15 minuten werk vind ik dus geen 200 euro waard…

Bijdrager
    bartvdv

15 minuten werk vind ik dus geen 200 euro waard

Dat is natuurlijk interpretatie. Hoeveel is het terughalen van de informatie je dan waard. Als er levensnoodzakelijke bestanden op de harde schijf staan is het een peulenschil. Als de computer alleen maar boodschappenlijstjes bevat kan je beter je harde schijf herformatteren. Apple of de reseller zijn niet de bewaker van de vergeten paswoorden.

http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-57521667-263/use-the-calculator-to-reveal-a-macs-firmware-password/

Bijdrager
    Beech

Met eenvoudig bedoel ik niet de handeling maar heeft te maken met de bescherming van de eigenaar, die het wachtwoord heeft ingesteld.

Bijdrager
    YoYelloW

wie zet er dan ook een wachtwoord op en vergeet dat….

wie niet sterk is moet slim zijn,en wie niet slim is moet betalen…

ik verwacht trouwens niet dat je bij de Apple Retail Store (ARS) ook zal moeten betalen mits je alle nodige bonnen ed. mee hebt.

Je hebt nl. niet gebelt met de ARS maar met AppleCare, die neit altijd de correct informatie hebben als het gaat om wat de ARS kan en de kosten daarvan. overigens is de eenmalige telefonische ondersteuning 49 euro en geen 49,99.

btw: http://support.apple.com/kb/TS3554?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    GoeieDag
    bartvdv op 06 juli 2013

Als de computer alleen maar boodschappenlijstjes bevat kan je beter je harde schijf herformatteren.

Dat is juist de grap van een OFP: dat gaat je niet lukken!

Bijdrager
    DjRobinFM
    GoeieDag op 06 juli 2013
    bartvdv op 06 juli 2013

Als de computer alleen maar boodschappenlijstjes bevat kan je beter je harde schijf herformatteren.

Dat is juist de grap van een OFP: dat gaat je niet lukken!

OFP (als in Open Firmware Password neem ik aan) is iets anders dan het firmwarepassword dat ik heb geïnstalleerd. Dit firmwarepassword schijnt een EFI te zijn. Het verschil weet ik niet, maar een van de verschillen lijkt me de eenvoudigheid het te “omzeilen”.

Bijdrager
    GoeieDag

Het een is voor PPC computers, het andere voor Intel apparaten.
    Maakt voor jouw probleem geen verschil.

Bijdrager
    bartvdv

Google reikt toch een aantal oplossingen aan, zoals de hoeveelheid fysieke ram wijzigen en op een bepaalde manier opstarten.

http://www.insanelymac.com/forum/topic/168780-bypasserase-open-firmware-password/

Bijdrager
    Le Big Mac
    bartvdv op 06 juli 2013

Google reikt toch een aantal oplossingen aan, zoals de hoeveelheid fysieke ram wijzigen en op een bepaalde manier opstarten.

http://www.insanelymac.com/forum/topic/168780-bypasserase-open-firmware-password/

dat werkt alleen bij Macs van voor 2011

Bijdrager
    DjRobinFM
    YoYelloW op 06 juli 2013

wie zet er dan ook een wachtwoord op en vergeet dat….

wie niet sterk is moet slim zijn,en wie niet slim is moet betalen…

ik verwacht trouwens niet dat je bij de Apple Retail Store (ARS) ook zal moeten betalen mits je alle nodige bonnen ed. mee hebt.

Je hebt nl. niet gebelt met de ARS maar met AppleCare, die neit altijd de correct informatie hebben als het gaat om wat de ARS kan en de kosten daarvan. overigens is de eenmalige telefonische ondersteuning 49 euro en geen 49,99.

btw: http://support.apple.com/kb/TS3554?viewlocale=nl_NL

Een Apple Retail Store….? Simpelweg een winkel waar ze producten van Apple verkopen zoals Dixons en BCC?
    Ik heb de MacBook (bijna) 2 jaar geleden gekocht via de telefonische Apple Store, want alleen bij Apple zelf kreeg je de Back-to-school cadeaubon. Maar dat terzijde.

Mocht ik naar een BCC of Dixons gaan: zij zullen mij toch de deur weer wijzen omdat ik hem daar niet heb gekocht neem ik aan?
    Zal ik echt moeten dokken in de Amsterdamse Apple Store?

Inactief
    Anoniem

Je hebt twee opties. Ofwel ga je langs een AASP (Apple Authorized Service Provider), ofwel ga je langs een ARS (Apple Retail Store). De enige ARS in Nederland is in Amsterdam. Aan de Genius Bar is het inderdaad naar alle waarschijnlijkheid gratis, bij een AASP kunnen er kosten in rekening gebracht worden. 200 euro lijkt me wat veel. Je zou met de ARS kunnen bellen: 020 530 2200 (kies optie 5).

Dixons en BCC kunnen je in ieder geval niet helpen. Dat zijn geen AASP’s: https://locate.apple.com/nl/nl/ (klik op service).

In Limburg zijn er meerdere AASP’s. Je zou ook Ivizi kunnen proberen, misschien zijn die goedkoper.

Bijdrager
    DjRobinFM

Sorry voor de late reactie en late actie, maar ik ben gisteren met een vriend naar Amsterdam gegaan voor mijn MacBook en voor de gezelligheid natuurlijk.
    Natuurlijk konden de Geniussen het probleem oplossen. Kosteloos. Het was uiteraard de reis meer dan waard en ik ben Apple dankbaar. Net als jullie, voor de reacties en tips!

Probleem is dus opgelost: het wachtwoord is verwijderd en ik mag opnieuw mijn best doen het te vergeten. Over een slotje gesproken…:lol:

Bijdrager
    Macbook

beste Robin,

ik heb zojuist een Macbook pro ’13 late 2011 via marktplaats aangeschaft. Ik heb precies hetzelfde probleem, kan ik ook naar de applestore in Amsterdam of moet je een aankoop bon hebben.

Evt. andere oplossingen iemand? kan ik de harde schijf niet volledig wissen of een andere harde schijf erin zetten?

mvg Diyar

Bijdrager
    iDEOwen

Hi Diyar,

Je zou de aankoopbon moeten hebben, of je neemt contact op met de verkoper die dan zijn wachtwoord kan geven (of je gaat langs om hem het eraf te laten halen).
    Mits deze niet mee wil werken, dan is er een grote kans dat de MacBook is gestolen (ik hoop het niet voor je). Succes!

Bijdrager
    Macbook

Hallo Owen,

De eigenaar heeft de hardeschijf van zijn oude laptop gekopieerd naar deze laptop. Toen is er een wachtwoord gevraagd, waar hij niks meer vanaf weet. En als het gestolen is, weet ik nog altijd waar hij woont. Een beetje dom om gestolen spullen via marktplaats te verkopen vind je niet?

Is er een andere manier om deze hardeschijf code te ontcijferen?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.