8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    lord anubis

Vergelijking Dropbox vs iCloud drive

Heb nog een paar dagen om DB op te zeggen.

Heb afgelopen dagen een deel van Dropbox gekopieerd naar iCloud Drive. Man wat is dat tergend langzaam Dit op 3 apparaten, en dan nog niet eens gekeken op de iPad’s e.t.c.

Is iCloud drive werkelijk zo langzaam?

Zit al te denken om het via de browser>iCloud te uploaden.

Ik heb de indruk dat iCloud niet update als je bezig bent terwijl DB dat wel doet.

Ik denk dat OneDrive wat vroeger een slak was nu sneller werkt dan iCLoud?

Is dat ook jullie indruk?

Vind het niet erg om alles in DB te zetten maar heb zo stilletjes aan wel 6 Cloud drive’s. En wil het op 1 plek hebben

Wat me ook irriteert is dat je iCloud Drive niet fatsoenlijk kan backuppen.

Bijdrager
    Shmoo

De reden waarom Dropbox sneller is dan al die andere is omdat het optimaal gebruik maakt van de kopsnelheid van de verbindingen. Geen idee of dat de juiste term is.

Iedereen die wel eens een programma of iets zwaars ( 50MB + ) heeft gedownload is het denk ik wel eens opgevallen dat de eerste paar seconde van zo’n download op extreem hoge snelheid gebeurt. Je ziet dat 12MB p/seconde staan of iets dergelijks en na twee of drie seconde zakt die verbinding weg qua snelheid en krijg je gewoon je normale stabiele snelheid van de provider. Niet bij KarelWillem maar in de rest van Nederland wel. 🙂

Wat Dropbox doet is het hakt als het ware al je bestanden die je in Dropbox gooit in kleine stukjes van 4MB.  Stel jij wilt een bestand van 100MB uploaden, dan maakt Dropbox daar 25 kleinere stukjes van elk 4MB van. Ipv 1 relatief zwaar en lomp bestand van 100MB te uploaden gaat Dropbox nu 25 veel kleinere bestandjes uploaden. Resultaat is dat het alleen maar verbindingen legt met de kopsnelheden van de verbinding. Hoe ziet dat uit. Dropbox start een verbinding om pakket 1/25 te uploaden, dus dan krijgt het de eerste twee seconde die hele hoge snelheid op de verbinding – voordat de snelheid inzakt is het bestand van 4MB al volledig geüpload en kan het weer een nieuwe verbinding opzetten voor pakket 2/25 waar het weer zal beginnen met die hoge beginsnelheid. Kortom, als je verbinding nooit de kans krijgt om in te zakken (theoretisch) maak je dus alleen gebruik van hele hoge snelheden en kun je heel erg veel winst halen.

Afhankelijk van het protocol dat gebruikt wordt kan Dropbox meerder bestanden in één keer TCP ? beginnen te uploaden. Dus laten we zeggen pakket 1/25 t/m 4/25 beginnen meteen met uploaden, dat gaat niet echt één voor één maar veel meer met bundeltjes.

Zodra alle 25 pakketjes geüpload zijn naar de block server zal de meta server checken of de pakketjes aangekomen zijn op hun locaties en zo ja, dan krijg je groen bolletje te zien of een rood kruisje wanneer en een conflict is.

En het leuke is ook dat het schaalt als Max Verstappen. Dropbox doet ook aan cachen waardoor het dupliceren van bestanden heel eenvoudig wordt. Stel je gebruikt bepaalde bestanden als starter template voor nieuwe projecten. Dan kun je deze wel elke keer opnieuw in de folder van je cloud provider gooien met gevolg dat ze opnieuw geüpload moeten worden maar das onzin.

Bij Dropbox kun je gewoon projecten dupliceren, wanneer Dropbox er al een cache-versie van heeft ( 24 uur schat ik ). Let op deze animatie, wat zal het zijn 30 seconde voor een bestand van 2,68GB.

View post on imgur.com

Probeer dit maar eens in de iCloud Drive folder te doen. 😅 Hallo volgende week!

Bijdrager
    SvS

<p class=”cite”>lord anubis op 10 maart 2020 om 11:06</p>
    Heb nog een paar dagen om DB op te zeggen.

Heb afgelopen dagen een deel van Dropbox gekopieerd naar iCloud Drive. Man wat is dat tergend langzaam Dit op 3 apparaten, en dan nog niet eens gekeken op de iPad’s e.t.c.

Is iCloud drive werkelijk zo langzaam?

Zit al te denken om het via de browser>iCloud te uploaden.

Ik heb de indruk dat iCloud niet update als je bezig bent terwijl DB dat wel doet.

Ik denk dat OneDrive wat vroeger een slak was nu sneller werkt dan iCLoud?

Is dat ook jullie indruk?

Vind het niet erg om alles in DB te zetten maar heb zo stilletjes aan wel 6 Cloud drive’s. En wil het op 1 plek hebben

Wat me ook irriteert is dat je iCloud Drive niet fatsoenlijk kan backuppen.

Ik vind het ook niet snel genoeg. Snelheid iCloud vs Onedrive weet ik niet. iCloud vs DB, dan wint DB, idd om wat Shmoo zegt.

Dropbox is ok, alleen heb ik er geen €10 p.m. voor over, althans in mijn geval met synology NAS cloud (€0,- p.m.) is het niet nodig om DB erbij te doen, maar dat moet ieder voor zichzelf bepalen. iCloud Desktop / Doc gebruik ik wel, want dat is wel zo handig ivm wisselen van hardware, maar geen archivering, grote opslag etc.

Bijdrager
    Triumph

Ervaring is dat Dropbox traag is en verschrikkelijk onbetrouwbaar, wij hebben een business enterprise account en ik heb zo’n beetje 30 TB upgeload, en echt 2 TB duurt ong 4 dagen en ik heb een 500Mb/sec upload en die haalt max 210 Mb/sec meestal veel langzamer. (Rond de 100 Mb/sec)

En is je iets moet terug halen van dropbox dan duurt het nog langer en je bestand is meestal kapot, gelukkig houden we fysiek ook nog de bestanden. Ander waren we ze echt kwijt,

Echt waardeloos Dropbox op die problemen die wij hebben reageren ze ook niet op.

En het is allemaal video. En iCloud drive bewaren we alleen kleine bestanden zoals o.a.     Boekhouding.

Bijdrager
    gipsman

Een mooi alternatief is pCloud. Ja, het is er weer eentje bij. Maar het is een Europees (Zwitsers) bedrijf, vanzelf dus al meer privacy. Onlangs was er een aanbod van levenslang membership voor €125. Niet slecht toch? Er is voor een meerprijs ook een extra encryptie functie, als je dit zou willen. Voor familieleden en vrienden behoud ik nog de gratis dropbox, want dat is net zoals whatsapp: iedereen gebruikt het en dan mag je nog je eigen ding willen doen, je moet ook dropbox en whatsapp etc. aan boord houden. Wat icloud drive ( of dus files in iOS) betreft: ik zie geen noemenswaardige traagheid, een beetje misschien, maar dropbox is dan ook de crême de la crême wat snelheid betreft. De ironie is dat Apple destijds 1 van de vroegste cloud services had ( remember MobileMe, iTools?). Dat waren supertrage services, en ik dacht dat Apple ooit dropbox wilde overnemen om het goed te krijgen. Is niet gebeurd dus, en ook nu nog heeft icloud drive het typische walled garden probleem dat je bestanden moeilijk kunt delen met niet apple gebruikers. Zelfs fotodeling werkte beter in MobileMe, ik herinner mij dat ik fotoalbums kon delen, privé of voor iedereen via een iWebsite vanuit MobileMe. Het lijkt soms of Apple op een gegeven moment een hoop competente, avontuurlijke mensen heeft afgedankt en saaie Tim Cook types aangeworven heeft. Zie ook de stopzetting van airport, een aantal van deze mensen is met Eero begonnen, nu een prima mesh wifi, maar wel van amazon. Hoe dan ook, ik dwaal een beetje af. Wat ik wilde zeggen: kijk ook naar de alternatieven ( google eens “ beste sync services” of dgl.) voor je de switch maakt.

Bijdrager
    lord anubis

ICloud Drive snelheid ligt dus niet aan mij.

Vind het LAN syncen van DB ook wel lekker. En wat het belangrijkste is dat het alle filenaam tekens accepteert die het AFS ook accepteert.

Gebruik regelmatig het pijp teken en accenten in filenamen. Altijd ellende bij externe cloud drives.

Was ook aan het kijken naar QSync van QNAP. Maar niet zo lekker werkend als DB.

pCloud is tegenwoordig  €350.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ik vind Dropbox oneindig veel beter dan iCloud, en verreweg de beste Cloud. Niet alleen op snelheid, maar vooral ook op features en multi-platform apps. Selective Sync is erg belangrijk, goed Versiebeheer ook, en de grote bekendheid bij anderen.

Google Drive, OneDrive en Stack (Nederlands) zijn verder ook best goed.

iCloud is de slechtste.

Bijdrager
    lord anubis

<p class=”cite”>aartjan.nl/blog op 10 maart 2020 om 16:01</p>
    iCloud is de slechtste.

Ikke denke dat jij gelijk hebbe!!

Zelfs tijdens het verplaatsen en kopiëren veel gedoe. Wat een zooi wat zogezegd geïntegreerd moet zijn.

Stack geeft wat filenaam problemen, Stack heeft het erkend, maar gaan er voorlopig niets aan doen. Ga eens kijken omdat te gaan gebruiken om encrypte disk images erop te zetten. Zogezegd een wekelijkse BackUp van mijn NAS. Doe ik nu naar OneDrive, maar als ik ooit stop met Office onder mijn account moet ik 3x 1Tb inleveren.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.