12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    ewaldtermaat

Verdwenen vrije ruimte op externe HDD's

Hallo allemaal,

Ik heb een merkwaardig probleem. Ik gebruik twee Externe Harddiscs (een WD 2TB en een portable Samsung 1TB, beiden NTFS geformatteerd), in combinatie met mijn oude Macbookje.

Wanneer ik bijvoorbeeld een film delete uit zo’n harddisc verdwijnt deze in de prullenbak van mijn macbookje. Wanneer ik deze leeg, krijg ik regelmatig een foutmelding, waarna de prullenbak evengoed leeg is.

Toch blijft er data achter op de harde schijf waar het bestand op stond. Dit probleem heb ik met beide schijven.

Kent iemand dit probleem, en is er een oplossing voor? Ik heb al diverse ‘opschoon’-programma’s geprobeerd, maar die kijken alleen naar dubbele bestanden…

Alvast mijn dank!

Bijdrager
    fred44nl

NTFS en MacBoook, klopt dat wel ??
    en welke foutmelding krijg je dan ??

Bijdrager
    Mars

OS X kan NTFS alleen maar lezen

Bijdrager
    Beech

Hoe heb je die film er op gekregen ? OSX kan NTSF geformatteerde schijven alleen maar lezen. Je kunt er dus niet op schrijven. Klopt met je “foutmelding”. Er kan dus wel wat vanaf gehaald worden, en als je op delete klikt gaat er dus wat naar de prullenbak, maar dat kan dus niet verwijderd worden, want dan ga je “schrijven”. Je zult de schijven dus moeten formatteren. Wil je ze ook gebruiken op een Windows computer, dan zit je vast aan FAT32 of ExFAT. Alles wat er nu op staat wordt dan overschreven.

Bijdrager
    k-the-ripper

NTFS lezen/schrijven kan makkelijk.
    Paragon of Tuxera NTFS zijn beide programma’s die dat mogelijk maken (alleen niet gratis)
    Ik gebruik al tijden Tuxera NTFS en tot volle tevredenheid kan ik wel zeggen.
    Volgens mij heb ik ook wel eens hier op forum gelezen over een gratis oplossing (iets met 3G NTFS maar hang me er niet aan op):wink:

Bijdrager
    ewaldtermaat

Sorry voor de late reactie, ik dacht dat ik een melding zou krijgen wanneer iemand zou reageren op mijn post…

Ik heb inderdaad Tuxera NTFS. De foutmelding die ik krijg wanneer ik de prullenbak leeg is -50.

Telkens wanneer ik een van de schijven aan mijn macbook koppel krijg ik eveneens een vreemde melding:
    “Tuxera NTFS could not mount / dev/disk1s1 at /Volumes/SAMSUNG because the following problem occured:
    Failed to get sector size for non-regular file “/dev/rdisk1s1”. etc.
    Finder ziet de schijf echter gewoon staan en ik kan er gewoon bestanden opzetten en afhalen.
    Gisteren heb ik bijvoorbeeld een aantal afleveringen verwijderd van enkele series, bij elkaar al snel zo’n 10GB. Nu heb ik slechts 2,7GB vrij op deze schijf.
    Dat kan dus niet… Ik begin wel te twijfelen aan mijn Tuxera versie. NTFS is natuurlijk noodzakelijk om grote .mkv-bestanden kwijt te kunnen!

Bijdrager
    Mars

Ik wist niet van het bestaan van Tuxera af. Heb intussen iets dr over gelezen en kan trek de conclusie dat mensen voor ntfs kiezen omdat dit sneller is?
    Ik zelf hou er van alles simpel te houden en dus zover ’t kan standaard.
    Jij zegt een oude macbook te gebruiken en en externe harde schijven, is het dan zoveel langzamer om die gewoon Mac-geformateerd te gebruiken met een firewire-kabel?

Bijdrager
    Mars

‘kan trek de conclusie’ Jah… das lekker nederlands

Bijdrager
    Stirf

En daarom zit er een “Bewerk” optie op dit forum. Ga eens op je avatar staan?:-P

Bijdrager
    ewaldtermaat

Het zit hem niet in de snelheid maar in de grootte van de bestanden die je wilt plaatsen op zo’n schijf.
    Bestanden groter dan 4GB kunnen alleen op een NTFS-geformatteerde schijf.
    Met andere woorden, als je films in HD downloadt kun je die niet overzetten naar een FAT-schijf.

Bijdrager
    Mars

Formateer ze dan gewoon mac extended journaled. Probleem opgelost!

Bijdrager
    ewaldtermaat

Dat ben ik nu maar aan het doen…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.