21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    djordie

Verdwenen GB’s

Hallo,

Mijn HD begon aardig vol te raken en ik had geen idee waardoor het kwam.
    Bij controle blijkt er een Map “Laserprinters”te zijn, die 16 GB groot is.
    IK heb geen Laser printer kan ik die map gewoon weggooien?

Groeten,

Djordie

Bijdrager
    Deskman

Eerst even er in kijken…

Waar staat die map? Het kunnen tijdelijke CUPS-bestanden zijn die blijven hangen als je een printsessie hebt afgebroken. Of als je naar een niet bestaande printer probeert te printen…

Gebruik anders tinkertool

Bijdrager
    Oppie

Je kunt er altijd even in kijken, en idd: waar staat ie?

Maar ik zou ook ongezien durven zeggen: weggooien die zooi!:lol:

Bijdrager
    HSL

het zou ook kunnen dat je er per ongeluk iets in hebt gezet wat er niet hoort.

Bijdrager
    djordie

DIt is de plek waar het staat:

/library/Printers/Epson/Laserprinter/common/Pagelibrary/ppcomm.framework/pictures/iphotoLibrary/originals.

Djordie

Bijdrager
    lowfi

handig tooltje voor dit soort dingen is dit:

disk inventory

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22694

Bijdrager
    Deskman

Wel spannend… Het lijkt er dus op dat iPhoto zijn plaatjes op een heel vreemde plek opslaat…

Ik vrees dat als je dit weggooit dat ook al je foto’s kwijt zijn. (zo lijkt blind wegpleuren geen verstandige optie te zijn…)

Bijdrager
    djordie

Het zijn inderdaad foto’s.
    Dit is dus 1 van de gevolgende bij een overgang van Iphoto5 naar Iphoto6.
    Is dus verre van perfect.
    Heel slecht programeer werk van Mac.

Djordie

Bijdrager
    Deskman

Ik kan me niet voorstallen dat het de fout van Apple is. Ik heb er nog nooit van gehoord. Je zult wellicht ergens zelf een pad voor een nieuwe library hebben moeten kiezen. En omdat een normaal mens nooit in de iPhoto structuur hoeft te kijken kom je daar niet snel achter.

Succes.

Bijdrager
    JeePee

Staat er ook nog een andere iPhoto Library in de map Afbeeldingen (of Pictures) binnen je eigen Gebruikers-account?

Bijdrager
    djordie

Inderdaad staat er nog een Lib. in mijn eigen map.
    Deze is bij lange na niet compleet.

Djordie

Bijdrager
    Oppie

Ok, ok, ik was wat snel met dat ‘ongezien weggooien’.
    (Je had natuurlijk ook wel direct zelf kunnen kijken…)

Van de andere kant kan ik ook af en toe slecht begrijpen dat mensen zo’n zooi van hun systeem kunnen maken, en dan nog Apple de schuld geven ook. :innocent:

Bijdrager
    djordie

Een beetje ongenuaceerde opmerking.
    Er was voor de installatie in Ilife met Iphoto5 niets aan de hand en zeker geen zooitje.

Djordie

Bijdrager
    JeePee

Welke Bibliotheek wordt door iPhoto gebruikt? Is het zo dat 1 van de 2 wel alle foto’s bevat? Dan zou je kunnen zeggen dat de andere wegkan. Verplaats daarna de meest complete naar de ‘juiste plek’ en start iPhoto op met de Shift- en de Alt-toets ingedrukt. iPhoto vraagt dan om de juiste Bibliotheek aan te wijzen. Wijs die aan en klaar is Kees.

Mochten er toch foto’s zijn die in de meest complete Bibliotheek niet zitten, dan importeer je die later handmatig, door ze op iPhoto te gooien.

Zorg ervoor dat je even een backup maakt voordat je hiermee aan de slag gaat, gaat er wat mis, dan kun je nog terug…:D

Bijdrager
    Oppie

Toch klopt het niet helemaal: er op iPhoto Library level geen mapje originals, dus het lijkt mee geen gewone, bruikbare iPhoto Library. Het mapje originals staat in de structuur na datum (map jaar/maand/dag/ en alleen als je een foto in die map hebt berwerkt. Kijk eens in dat mapje en zoek uit wat het verschil is; misschien is het dat in de map in Printers de import staat sinds de update. Selecteer ze en importeer (sleep) ze opnieuw in iPhoto.

En zorg er in ieder geval voor dat je een goede back up hebt van beide mappen voordat je wat sleept/weggooit.

Bijdrager
    djordie

Het wordt steeds ingewikkelder.
    1 ding weet ik vrijwel zeker, dat dit het gevolg is van de overgang van Iphoto 5 naar 6.
    Hij moest toen e.e.a. converteren.
    Het beste lijkt me, dat ik heel Iphoto 6 weggooi en een schone installatie van Iphoto doe.
    Hoe doe ik dat?

Djordie

Bijdrager
    Oppie

Dat heeft geen zin. Het probleem blijft bestaan.

Bijdrager
    JeePee

Zet anders die map op het bureaublad. En start daarna iPhoto op en kijk of hij gewoon ‘een bibliotheek’ opent. Doet hij dat niet, kies dan de bibliotheek in je Afbeeldingen-map en kijk of iPhoto dan die bibliotheek goed opent. Daarna importeer je alle foto’s die je nog mist uit de map die op je bureaublad staat.

Is het veel?:?

Bijdrager
    djordie

Als ik Iphoto open dan zie ik links alle mappen staan met de naam zoals ik ze genoemd heb.
    Als ik dan op sommige photo’s click, dan gebeurd er niets.
    Normaal zou ps nu moeten worden geopend om de photo te editen.
    Ik vermoed dus, dat deze mappen voor een gedeelte bestaan uit thumbnails. in plaats van de echte afbeelding.

Djordie

Bijdrager
    JeePee

Poeh, het wordt er niet eenvoudiger op… Ik denk dat je eens moet kijken naar de bestanden in die map, zijn het allemaal volwaardige foto’s? Hoeveel GB is het, of had je dat al gemeld…:? En dan kom je, vrees ik, bij het handmatige werk. Of je probeert (nadat je even een backup/kloon hebt gemaakt) door iPhoto even die andere map te laten selecteren of het dan wel goed werkt? Maar zorg voor die backup, mocht er wat misgaan met je voorkeuren e.d. dan kun je nog terug…

Bijdrager
    Deskman

Oh my…

IPhoto doet drie dingen:
    1] het sorteert de foto’s op datum in geneste folders (map jaar>mapmaand>map_dag)
    2] het maakt een backupfile van je foto in map_dag>originals
    3] het maakt thumbnails van alle foto’s in de map_dag>thumbs

Als je wil importeren vanaf een andere locatie dan moet je gewoon ‘add to library’ kiezen uit het iPhoto menu. Dubbele foto’s wordt je voor gewaarschuwd en thumbs, .xml files etc worden niet meegenomen.

Anders wordt het inderdaad een zootje

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.