19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    SunKeeper

[opgelost] Verdwaalde iPhoto '11 wil niet updaten

Ik heb een vreemd probleem.

Via een Mac die nieuw gekocht is (mijn eigen MBP) heb ik iPhoto ’11 op een andere Mac (van mijn ouders) gekopieerd.
    Ik dacht er namelijk niet helemaal bij na, (werkte in eerste instantie goed) want dat controleert Apple dus wel en zorgt ervoor dat je het toch moet kopen. (op zich geen probleem)

Maar nu komt het, ik kan geen kant meer uit.
    iPhoto werkt goed (versie 9.1.5) maar geeft wel aan dat er een update beschikbaar is. (9.2.1 met Photostream e.d.) In de Mac App Store zie ik de update ook, maar updaten lukt niet, en verwijst me vervolgens door naar Software-update. Die zegt dat er geen updates zijn.

De Mac App Store zegt ook dat er niets met dit account gekocht is (klopt) maar geeft bij iPhoto aan dat die ”Geïnstalleerd” is. (klopt ook)

Maar hoe kom ik nu aan een legale versie die wel wil updaten? Ik zou de fotobibliotheek wel graag behouden.

Edit: Iedereen natuurlijk een gelukkig nieuwjaar gewenst, en alvast bedankt voor het meedenken!:thumbsup:

Moderator
    unSOUND

Heb je de receipt ook gekopieerd ? En staat iPhoto wel in de juiste map ?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

iPhoto moet in de map /Programma’s staan anders vindt Software-update geen updates ervoor.

Je bibliotheek behoud je als het goed is gewoon als je iPhoto opnieuw installeert, want die staat in ~/Afbeeldingen en wordt dus niet aangetast als iPhoto.app (in welke map dat dan ook staat) vervangen wordt.

Bijdrager
    SunKeeper

Dus als ik de app verwijder (receipt ook, wat is dat precies?) en zo de Mac App Store laat denken dat ik hem niet heb, kan ik hem wel kopen?

iPhoto staat nu gewoon in Programma’s, daar had ik eerder de iPhoto ’09 weggegooid en de ’11 er neer gezet.

Ohja, library blijft natuurlijk behouden.:thumbsup:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een ‘receipt’ is een bestand dat achtergelaten wordt door de officiële Apple installer. Het is het bestand met dat oranje geopende doosje. Je vindt die bestanden in: Macintosh HD / bibliotheek / receipts. (en soms in je thuisbibliotheek)
    Het bestand bevat de data waaraan ‘men’ kan zien wat er geïnstalleerd is, welke versie en wat de bevoegdheden zijn.

Moderator
    unSOUND

Zo simpel is het helaas niet meer. Ten tijde van (Snow) Leopard was er een aparte receipt voor elke App, bij Lion is het één groot Plist bestand met een losse entry voor elke App. Weer zo’n “verbetering” van Lion ten opzichte van eerdere versies.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dus dan moet je wel weten wat een plist is en wat de structuur is.
    En dat staat dus nu in een onzichtbare bibliotheek…?:confused:

Lion is op deze manier beter ‘beveiligd’ dan een server van de AIVD.

Bijdrager
    SunKeeper

Die bibliotheek is simpel. (Option+klik)

Welke map moet ik daar vervolgens in kiezen? Ik heb al met Google zitten zoeken, maar er is eigenlijk niemand die hetzelfde probleem heeft. Heb het mijzelf dus lastig gemaakt.:razz:

Moderator
    unSOUND

Je moet in de library van de root zijn, niet van de Thuismap. Daar staat de map receipts.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    SunKeeper op 02 januari 2012

Die bibliotheek is simpel. (Option+klik)

Ja dat is inmiddels redelijk bekent(?), maar niet bij iedereen.

Moderator
    unSOUND

Ik heb hem gewoon in de Navigatiekolom gezet…

Bijdrager
    SunKeeper

Ik moet dus ”InstallHistory.plist” doorzoeken naar iPhoto?

Daarna gewoon de entry wissen, of een waarde veranderen?

Ik zal nog wel een losse backup ervan maken voordat ik wat wijzig.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik weet niet hoe het bij Lion is geregeld, maar voorheen was een van de XCode developer tools een plist editor. Als je die niet hebt, kun je deze proberen. (Een plist bestand openen met b.v. TekstEditor ziet er op zijn zachtst gezegd behoorlijk onoverzichtelijk uit.)

Bijdrager
    SunKeeper

Dit probleem weer opgepakt. (had het even gelaten voor wat het is, andere dingen te doen)

Ik heb in dat InstallHistory.plist gekeken, maar daar staat geen entry van iPhoto in. Er staat wel een hoop andere spul van iPhoto in de Receipts-map.

Hier wat screenshots:

Kan ik dit (dan alleen de iPhoto-bestanden) zo weggooien zonder gevaar?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik zou in eerste instantie alle iPhoto referenties er even uit slepen i.p.v. gelijk weggooien, dan kunnen ze later terug als het geen effect had.
    Het verwijderen van een receipt heeft doorgaans twee gevolgen:
    1) Er kunnen geen bevoegdheden worden hersteld voor het programma in kwestie.
    2) Een installer (maar ook Software Update) gebruikt ze om te zien wat er op je schijf staat en wat er e.v.t. ge-update moet worden. Tevens gebruikt een installer deze ‘bom’ of ‘pkg’ bestanden om te kijken of het programma ook actueel bestaat.

Als ze dus verwijderd zijn zal een installer (of Software Update) denken dat er niets is en mogelijk een poging doen alles te herinstalleren. Feitelijk kun je deze bestanden zien als “bewijs van levering” net als een kassa bon etc.

Wat je nu volgens mij zou kunnen doen is alles weer terug kopiëren van je eigen Mac, maar nu inclusief de receipts.

Bijdrager
    SunKeeper

Op de Mac waar iPhoto vandaan is gekopieerd, heb ik al die pakketten en bom-bestanden niet, dus er valt weinig te kopiëren.

Dat komt waarschijnlijk omdat de Mac met het probleem eerst Leopard draaide, en via Snow Leopard steeds geüpgraded is, nu draait Lion erop. (verder bijzonder goed trouwens :thumbsup: ) Al die pakketten en bom-bestanden zullen nog uit die eerdere tijd dateren.

Ik ga het morgen eens proberen, en dan laat ik het nog weten. Voor nu weer bedankt!:smile:

Bijdrager
    spacefreek

Misschien heel stom, maar moet je niet gewoon even inloggen in de Mac App Store met het account van je ouders? Dan vervolgens e.e.a. updaten, verwijderen e.d.? Mits jullie verschillende Apple-ID’s gebruiken natuurlijk (dat maak ik wel op uit je eerste post, aangezien je niks gekocht hebt)

Volgens mij is het net als even op iemands iPhone inloggen, en een app (die jij gekocht hebt) op z’n iPhone installeren, vervolgens weer overgaan op zijn account. Mocht er een update zijn, zal er om jouw account+wachtwoord gevraagd worden (en is updaten dus onmogelijk als je dat niet weet).

Maar grote kans dat ik iets over het hoofd zie..

Bijdrager
    SunKeeper

Dat had ik geprobeerd (inderdaad nog niet hier verteld), maar de foutmeldingen blijven hetzelfde. Ik zie wel mijn eigen apps als ik inlog.

2 verschillende Apple ID\’s, de ene van mij en de andere van mijn ouders.

Schijnbaar wordt dus online gecontroleerd wat de herkomst van iPhoto is. Daarom wil ik ook een nieuw legaal exemplaar aanschaffen om van dit gezeur af te zijn.

Software moet werken bij mij, als dit iets kost dan is het maar zo, en zal dan ook wel rechtvaardig zijn.:wink:

Bijdrager
    SunKeeper

Ik heb het probleem opgelost.

Er bleken toch nog wat .plist-bestanden te zweven (weet niet precies waar, heb het met de zoekfunctie gezocht) die specifieke informatie over de App Store en programma’s bevatten.

Die heb ik ergens anders gezet, en toen kon ik iPhoto kopen in de App Store. Meteen geïnstalleerd, en alles werkt nu.:thumbsup::smile:

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.