One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Verbruik van een MacBook Pro 15"

Verbruik van een MacBook Pro 15"

Profielfoto van QSD

QSD op 04 december 2017 #

Hallo,

Vorige week een koude douche gekregen van mijn electriciteitsmaatschappij.  Een derde méérverbruik vorig jaar.  Omdat ik sedert iets meer dan een jaar wegens gezondheidstroubles thuis ben, zit ik overdag ook al meer achter mijn iMac waardoor het stroomverbruik omhoog is gegaan.  En een iMac 27″ die een hele dag openstaat verbruikt wel een slok volgens een maat van mij.  Die raadt mij dan ook aan om voor gewoon te internetten over te stappen op een iPad maar dat kleine scherm staat mij niet aan.  Daarom dat ik denk om een Macbook te kopen en de iMac enkel te gebruiken voor zwaarder gebruik of voor opslag.

Nu mijn vraag : op de Applesite zie ik dat een iMac 27 inch ongeveer 300 W continu vermogen verbruikt.  Echter, ik zie nergens geen verbruikscijfers bij de MacBook.

Iemand die weet wat een 15″ MacBook Pro verbruikt als ie aan de stroom ligt ?

Zodat ik kan uitrekenen of de aankoop van een notebook eigenlijk wel de moeite loont.

Bedankt !

Quinten

Profielfoto van Vroegah

Vroegah op 04 december 2017 #

De iMac te gebruiken voor opslag… Gast ben je nou serieus?
Als je de hele dag thuis zit zal alles veel duurder uitvallen, niet alleen stroom maar ook gas, water enz,
Een iMac verbruikt niet veel stroom, en energiebesparing kan je zo instellen dat ie gelijk in stand-by gaat als je even stopt.
Ik neem tenminste aan dat je niet de hele dag op internet zit???
Een macbook pro heeft een oplader die 60 of 87W kan leveren voor gebruik+opladen van de accu.

Profielfoto van QSD

Ik ben doodserieus Vroegah !
Als je onverwacht werkloos wordt en je bent net 60 geworden moet je niet veel meer verwachten uit de arbeidsmarkt.  Nu het inkomen naar beneden gaat moet ik vooruit kijken en zien om de onkosten in de hand te houden.  Daarom dat ik schrok van de plotse verhoging van mijn verbruik.  Idd gaan er nog zaken zijn die het meerverbruik hebben beïnvloed, de chauffageketel die in de wintermaanden meer draait, vroeger kookte ik ’s middags niet thuis enz.  Maar goed, het doel is nu dus overal op het verbruik te letten.  Maar als ik je reactie lees, zal het sop de kolen niet waard zijn, waarschijnlijk…
Ik zit wel veel achter mijn computer, echter niet alleen om te internetten, uiteraard, ik scan veel documenten nu ook (ik heb tijd en vandaar de opslag), monteer ook geregeld wat fotoalbums en eigen gemaakte video, ja, ben een bezig bijtje op de mac…
Maar met 2 apparaten werken zal uiteraard de zaken ook niet vereenvoudigen.
Zal maar bij mijn iMac blijven…
Toch bedankt voor je reactie, Vroegah.

Quinten

Profielfoto van Wauters

Wauters op 04 december 2017 #

Ik kan je min of meer begrijpen maar vroegah heeft ook een punt.
De vraag is of de overstap naar een laptop significant je verbruik zal doen dalen, ik denk van niet.
Je werkt meer van thuis, onbewust ga je ook meer elektriciteit verbruiken:
-maak je koffie? -> koffiemachine
-eet je thuis? -> vaatwas draait meer
-maakt je meer vuil -> stofzuiger draait meer
-lichten…
-circulatiepomp verwarming…

Gelukkig zijn Apple producten vrij zuinig in vergelijking met andere merken.
En inderdaad een Macbook Pro 15″ zal 3 keer minder verbruiken dan een iMac maar je scherm is ook 3 keer kleiner.

Profielfoto van QSD

Ik zal, zoals Vroegah voorstelde, de “Energiestand” wat korter zetten, alle beetjes helpen.
Ook bedankt, Wauters, ik mag inderdaad niet alle zonden op mijn iMac schuiven ! :-)

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 04 december 2017 #

Qua internetten wel natuurlijk. Mijn iPad Air (paar jaar oud) haalt makkelijk 12 a 13 uur Safari’en. Dat was vroeger 17 uur.

Allemaal stroom waar je computer niet voor hoeft te bollen en je kunt de iPad ook elders laden. Even bij de buurvrouw kopje koffie doen, leg je meteen de iPad bij Annie aan de lader.

Profielfoto van Melle

Melle op 05 december 2017 #

Mss 1u per dag minder computeren en een boel lezen of gaan wandelen. Hoe vaak mensen nieuwe dingen net kopen om te besparen…. nooit zal je de aankoop van een laptop besparen aan wat minder verbruik electriciteit…

Profielfoto van Hansi2124

Hansi2124 op 05 december 2017 #

Ik denk dat als je besluit om geen MBP 15″ te kopen je veel geld uitspaart, zodat je van dat uitgespaarde geld wel 10 jaar lang extra energie kan gebruiken.

Zo van: ik heb een Hummer. Die verbruikt veel benzine, maar ik verkoop hem niet. In plaats daarvan koop ik een extra auto, die wel zuiniger is dan de Hummer. Met die extra auto rij ik dan naar de supermarkt en terug.
Ahum…….

Profielfoto van makasa

makasa op 05 december 2017 #

Zonnepanelen gebruiken. Zijn al veel mogelijkheden voor. Ook voorgefinancierd. Ook als je zelf geen dak hebt zijn er opties. En als je een Macbook kan kopen dan zal die extra energiekosten niet het knelpunt zijn.

Profielfoto van Gitte65

Gitte65 op 05 december 2017 #

Die zonnepanelen zijn een heel goede tip, die investering verdien je meestal met een jaar of 8 terug, dus lijkt me wel te overzien.
En koop (of leen) eens een energieverbruiksmeter en hang je iMac daar een weekje aan, dan weet je aardig precies wat het daadwerkelijke verbruik van je iMac is. Gebruik die energieverbruiksmeter ook voor andere apparaten, dan kun je de energiesluipers er makkelijk uitpikken en, als je voldoende budget hebt, vervangen door energiezuinigere varianten (denk bijv aan koelkasten, diepvriezers, stofzuigers, wasmachines).
Verdere besparings tips: extra vest als de verwarming een graadje lager niet te doen is, korter douchen, vervang je gloeilampen door ledlampen en vergeet daarbij ook de lampjes in je afzuigkap niet.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 05 december 2017 #

Die zonnepanelen zijn een heel goede tip, die investering verdien je meestal met een jaar of 8 terug, dus lijkt me wel te overzien.

.
Gaan we hier nu serieus iemand met een uitkering adviseren om zonnepanelen op zijn dak te leggen die zich over 8 jaar terugverdiend hebben wanneer meneer al met pensioen is?

Profielfoto van makasa

makasa op 05 december 2017 #

@shmoo iemand met uitkering die overweegt een Macbook te kopen?? En je hoeft tegenwoordig niet te investeren. Er zijn opties waarbij alles voorgefinancierd wordt en wordt verrekend met verbruik en teruglevering.

Profielfoto van QSD

QSD op 06 december 2017 #

De reacties mogen, wat mij betreft, hiermee ophouden.
Ik heb mijn beslissing genomen en de extra tips die ik hier las zijn meegenomen.

Bedankt iedereen.

Quinten

Profielfoto van Gitte65

Gitte65 op 06 december 2017 #

@shmoo: het doet er helemaal niet toe hoe TS aan zijn geld komt, de vraag die gesteld werd was hoe de energiekosten naar beneden te krijgen. Er lijkt budget voor een MBP 15″ te zijn en dan is investeren in zonnepanelen ipv in een MBP helemaal geen raar advies. Je maakt eenmalig kosten (ipv van een MBP schaf je zonnepanelen aan) en daarmee kan TS meteen beginnen met besparen op de energiekosten. Zijn energierekening zal daardoor de komende ± 20 jaar (verwachte levensduur zonnepanelen) alleen maar voordeliger uitpakken en dat is serieus een goed advies.

@Quinten: succes met energie besparen!

Over dit topic

Gestart op 04 december 2017 door QSD

Laatste reactie door Gitte65

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?