15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Nora is back

Verbruik gedimde LED-lampen

Beste omt’ers,

Ik heb op internet wel wat gezocht, maar vond niet echt een eenduidig antwoord.

Wanneer ik een LED-lamp heb van bijvoorbeeld 10 watt en ik dim deze voor de helft, neemt dan het stroomverbruik af?

Anoniem

With LED lights the effect of dimming compared to power use is fairly linear.

Het antwoord is: ja.

Bijdrager
    Brombeer

Nora maakt het gezellig!

Anoniem

Bert!

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

ja ik ging er ook vanuit.
    Maar een ledlamp is geen gloeilamp.
    En ook geen lamp maar een klein device. Dus ik denk niet allemaal.

Bijdrager
    GoeieDag

Die trek ik zodadelijk uit de boekenkast en ga weer eens heel erg genieten van Bert! Gezellig!

Bijdrager
    pruus

Er zijn heel veel afhankelijkheden. Ik noem er een paar. Staat de trafo continue aan of wordt die pas ingeschakeld als de leds aan gaan. Zijn de leads geschikt voor dimmen? is de trage geschikt voor dimmen? En dan moet je nog weten het verlies van de schakeling; warmte etc. Heel eenvoudig dus wel te meten met een zgn verbruiksmeter er tussen te zetten en kijken. Maar een ding is zeker, wat op de verpakking staat klopt niet, aldus de laatste consumenten test.

Bijdrager
    Brombeer

Vorig jaar las ik (in de Duitse c’t?) dat van de acht LED-lampenfabrieken op de wereld er zeven sjoemelen met de standaarden, zodat ze kunnen storen op de 2,4 GHz-band, die juist voor al die huishoudelijke apparatuur en wifi gebruikt wordt.

Overigens staat mij van “Bert maakt het gezellig” een cartoon bij waarop hij een cactus op tafel zet, maar op Internet kan ik die niet vinden.

Bijdrager
    janvanes

Voor wat het waard is: ik heb “ergens” (Consumentengids oktober 2015?) gelezen dat bij dimmen van LED-lampen het verbruik wel daalt, maar niet zoveel als je zou denken of hopen. Het zou in principe slimmer zijn om een LED-lamp van een lager wattage te gebruike, i.p.v. een gedimde LED-lamp.

Met een verbruiksmeter kun je het verbruik wel gemakkelijk meten, maar je zou ook de lichtopbrengst moeten kunnen meten om het precieze verband te bepalen. En dat is niet zo simpel.

Bijdrager
    GoeieDag
    Brombeer op 17 maart 2016

Overigens staat mij van “Bert maakt het gezellig” een cartoon bij waarop hij een cactus op tafel zet, maar op Internet kan ik die niet vinden.

Heb hier het album voor mij met precies de getoonde afbeelding…

Bijdrager
    Nora is back

Veel dank voor alle reacties!

Het gaat om een stuk of 8 Hue Lux lampen en 4 Hue Stips Plus.

Nora maakt het inderdaad gezellig zo in huis, en dat allemaal vanaf haar telefoon:)

Bijdrager
    computer space

Kijk vooral hoe die dimt. Meestal werkt het met PWM (zoek maar eens op), maar als dat slecht is uitgevoerd krijg je er knallende hoofdpijn van.

Bijdrager
    iep

LED-lampen en dimmers zijn ook lang niet altijd verenigbaar (sommigen werken er echt niet mee, sommigen veranderen in een stroboscoop, om maar eens wat te noemen), daar zul je ook op moeten letten. Beste oplossing is inderdaad het gebruik van een lamp met minder vermogen (wattage bestaat niet, dat noem je vermogen welke gemeten wordt in Watt net als dat je energie niet kunt verbruiken, wel gebruiken).

Bijdrager
    TheBigZ
    Nora op 17 maart 2016

Het gaat om een stuk of 8 Hue Lux lampen en 4 Hue Stips Plus.

Wat getallen:
    http://www.cnet.com/products/philips-hue-lux/2/

Bijdrager
    Nora is back

Dank je Z.

Bij Hue zitten de dimmers gewoon in de lampen. Het gaat altijd redelijk goed, al lijken de Lux-lampen tijdens het dimmen zelf wel iets te knipperen. Verder geen klachten, en zeker geen hoofdpijn:)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.