8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Pieces

verborgen SSID wordt vergeten bij uit/aanzetten.

In huis heb ik een draadloos netwerkje. Omdat er van die studentikoze onverlaatjes om ons heen wonen die proberen in te loggen op ons draadloos netwerk, hebben we de beveiliging opgeschroefd naar WPA en de SSID (netwerknaam) verborgen.

Dit werkt picobello… zo lang de laptop aanstaat.

Wanneer ik de laptop uitzet en later weer aanzet, verbindt hij niet automatisch. Dat deed ‘ie wel toen het netwerk gewoon zichtbaar was. Ik moet nu telkens opnieuw de netwerknaam intiepen en het WPA-wachtwoord.

Kan dit liggen aan:
    – 10.3.9?
    – het gegeven dat er geen ‘echte’ AP-extreme in mijn PoBo zit, maar een Sonnet Aria (die dezelfde chipset heeft en dezelfde software gebruikt)?

Ik heb de oude netwerkinformatie uit m’n sleutelhanger gekieperd, maar dat mocht niet baten. De nieuwe informatie staat daar overigens ook niet in.

Iemand een ideetje hierover? Ik weet ’t even niet meer zo goed,namelijk.

Bijdrager
    qjb

In 10.3.9 kun je als het goed is in de netwerkvoorkeuren een voorkeursnetwerk opgeven. Als je daar de gegevens van je netwerk invult zal je PowerBook het niet meer vergeten.

Bijdrager
    CaDoc

Met Tiger heb ik zelf een probleempje gehad met mijn draadloze netwerk waarbij na een sleep-mode de computer vergat zichzelf weer aan te melden bij het netwerk. Dit was in mijn geval op te lossen door in de netwerkinstellingen het draadloze netwerk “boven” het bedrade netwerk (waarmee de computer eerder verbonden was) te slepen. Nu vergeet hij zich alleen nog aan te melden na een herstart.

’t Is wel niet precies hetzelfde probleem als jij hebt maar wellicht kan je er wat mee.

Op de Apple website zijn bij het discussieforum een aantal tips te vinden over het niet automatisch kunnen aanmelden bij een sleep-mode of reboot.

Succes!

Bijdrager
    iJoost

Zet anders het verbergen van de SSID weer gewoon uit. Dat levert namelijk qua veiligheid nauwelijks iets op. Je kunt die SSID namelijk vrij gemakkelijk toch nog achterhalen en eigenlijk is het niets meer dan security by obscurity.

Zet in plaats daarvan het MAC-adres filter erbij aan. En mocht WPA2 een optie zijn dan is dat beter dan WPA. Oh, en neem vooral een lang wachtwoord. WPA is gevoelig voor dictionary attacks. Dus neem gewoon een hele zin. Minimaal zeven woorden. Hoofdletter, leestekens. Zoiets…

Bijdrager
    CaDoc
    ”iJoost”

Zet anders het verbergen van de SSID weer gewoon uit. Dat levert namelijk qua veiligheid nauwelijks iets op.

Helemaal mee eens. Die studentikoze onverlaatjes (mmm.. was ik ook eens) hebben je SSID bovendien vast ook nog wel ergens staan, als je die niet aangepast hebt maakt het dan ook niet uit.

Hebben ze daadwerkelijk geprobeerd WEP-beveiliging te kraken of is het meer het eenvoudige poging tot inloggen-werk?

Bijdrager
    Pieces
    ”qjb”

In 10.3.9 kun je als het goed is in de netwerkvoorkeuren een voorkeursnetwerk opgeven. Als je daar de gegevens van je netwerk invult zal je PowerBook het niet meer vergeten.

Dit deed de truc! Hij pakt ‘m nu automatisch.

Overigens…

De SSID is uiteraard aangepast :)
    Het WPA-wachtwoord is gigantisch (een compleet oudhollandsch versje met spelfouten… ik werd niet voor niets gek van het intiepen ervan)
    MAC-filter is aan
    En we zijn voorlopig in elk geval moeilijker te vinden.

Somehow had iemand blijkbaar vrij eenvoudig WEP gekraakt. Nu is het ietsje moeilijker geworden… Veilig is het natuurlijk nooit…

Bijdrager
    iJoost

Goed bezig dus.

WEP is kraakbaar met voldoende opgevangen netwerkverkeer. Kwestie van wachten terwijl het tooltje loopt. Maar WPA is beter. WPA2 nog beter trouwens.;-)

Bijdrager
    CaDoc
    ”Pieces”

Somehow had iemand blijkbaar vrij eenvoudig WEP gekraakt. Nu is het ietsje moeilijker geworden… Veilig is het natuurlijk nooit…

Van je buren moet je het maar hebben:(

In een onbeveiligd netwerk “inbreken” allá, maar een WEP encryptie breken om daarna inderdaad in te gaan loggen valt onder de afdeling strafbaar! Als je weet wie het is zou ik eens aanbellen…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.