18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Superdude

Verborgen (hidden) files niet in de cloud zetten!

Hallo,

Ik gebruik nu al een tijdje Stack (een cloud-dienst) tot volle tevredenheid. Alleen loop ik tegen iets aan. Op mijn Stack staan voornamelijk foto’s. Als ik deze foto’s bekijk op mijn mobiel dan zie ik ook allemaal bestanden met dezelfde naam als de foto maar dan met een punt (.) ervoor. Ik heb zitten googelen en dit betekend dat deze bestanden ‘hidden’ zijn. Ik heb nml. een Mac en die geeft dat op die manier aan. Die bestandjes zijn niet zo groot, maar als er veel opstaan nemen ze toch veel ruimte in beslag. Is er geen manier dat ik die ‘hidden’ files niet mee overzet naar mijn Stack, en later dus ook niet sync met de fotomap op mijn computer.

Ik heb al heel veel op internet zitten zoeken, maar tot nu toe nog niet dé oplossing kunnen vinden.

Misschien kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.

Superdude

Bijdrager
    Shmoo

Waarom denk je dat deze bestanden verborgen zijn en niet gewoon voor je neus in het zicht staan?

Bijdrager
    Superdude

Dat begrijp ik wel, maar volgens mij heb ik die bestanden in de cloud niet nodig. Die nemen alleen maar ruimte in. Of althans ik hoef ze op mijn Android telefoon, of mijn Windows-laptop niet te zien.

Bijdrager
    McPim

Dat is irritant maar ik zou me daar niet druk over maken. Is gewoon een Apple dingetje, ‘resource fork’ bestandjes en ‘DS_Store files die het Mac leven makkelijker maken en je nooit ziet op een Mac, behalve als je naar Windows schijven kopieert of in jouw geval dus een online dienst met een Android of Windows client. Deze bestanden zijn zo klein ten opzichte van de rest dat dat het probleem niet is. Kun je niet even aan TransIP vragen of daar iets aan te doen is?

Moderator
    Night
    Bijdrager
    Superdude

Bedankt voor alle antwoorden. Ik gebruik Commander One om mijn bestanden van de Mac naar Stack te kopieren. Dit zou ook met Finder kunnen want ik heb mijn Stack zo ingesteld dat het wordt gezien als een externe (WebDav) schijf. Ik maak me ook niet zo druk om die bestandjes, maar op mijn telefoon staan deze bestanden wel bovenaan….

Ik heb in de link van Night het programma Onyx gezien en deze heb ik gedownload. Hiermee kan ik wel de “Appledoubles” bestanden weghalen, maar ik kan volgens mij niet aangeven dat ze niet mee gekopieerd hoeven te worden.

Ik heb op het forum van TransIP ook de vraag gesteld, al wat langer geleden, maar daar helemaal geen antwoord op gekregen, helaas. Dus daarom maar hier de vraag gesteld. Ik ben al wat geholpen met Onyx, maar misschien kan het nog wat “mooier”.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Shmoo

Ik maak me ook niet zo druk om die bestandjes, maar op mijn telefoon staan deze bestanden wel bovenaan….

Misschien moet je eens zoeken naar een manier hoe je die bestandjes op je telefoon kunt verbergen want ook daar zou je ze standaard niet mogen zien.

Moderator
    Night
    Superdude op 26 januari 2017

Ik ben al wat geholpen met Onyx, maar misschien kan het nog wat “mooier”.

Ik zou dan eerder kijken naar de automatische oplossing van BlueHarvest
    Ik kon alleen ergens terugvinden of dat deze ook cloud drives kan ‘cleanen’.

Bijdrager
    McPim

Uiteraard kan BlueHarvest niet een folder in ‘de cloud’ cleanen, dan zou het programma daar moeten inloggen (Dropbox kan ook niet, zie FAQ). Het is bedoeld om op ‘non-Mac’ disks de betreffende Apple bestandjes te verwijderen, niet op je Mac schijf. En Superdude kopieert van zijn Mac schijf naar Stack neem ik aan. Op je Mac schijf wil je deze bestanden ook niet verwijderen, dus ik vrees dat hier niet echt een mooie oplossing voor is..

Bijdrager
    Shmoo
    Bijdrager
    McPim

Onmiddellijk aangepast Shmoo.

Bijdrager
    Shmoo

Goed zo, en nu niet meer doen anders ga je maar in de hoek staan.:-D

Bijdrager
    McPim

Ik heb er echt heel veel spijt van :-P

Bijdrager
    Superdude

Ik heb ook een programma gevonden “Immortal Files”. Hiermee kun je een backup maken en dan verschillende files “excluden”. Dit werkt denk ik wel, het is even wat werk, maar gaat wel goed. Nou heb ik nog een vraag: Hoe kan ik mijn foto bibliotheek in de cloud nog beter beveiligen? Er zijn sommige in mijn gezin die het toch wat een akelig idee vinden om alles in de cloud te zetten. Naar mijn idee valt het wel mee, een kwaadwillende kan ook op jouw computer thuis inbreken, maar toch. Misschien is er iets om je cloudopslag nog beter te beveiligen. Wie heeft een idee?

Moderator
    Night

Je kan je files backuppen naar een schijfkopie, en deze dan in de cloud zetten. Een schijfkopie kan je ook beveiligen met een password. heb je ook gelijk geen probleem meer met de hidden files;-)
    O.a. Carbon Copy Cloner kan dit automatisch:
    https://bombich.com/kb/ccc4/backing-up-disk-image (zie: encrypting disk images)

Bijdrager
    Jeroen Ruiter

In de terminal van je mac kan je iets invoeren waardoor hij ze niet meer upload in STACK. Kan de link alleen niet vinden. Ik heb er ook last van als ik via WEBDAV upload.

Bijdrager
    Jeroen Ruiter

http://www.appletips.nl/?s=DS_store

Hierop kan je meer vinden over het uitschakelen. Zelf geen ervaring mee. Ik klooi niet met mijn systeem

Bijdrager
    McPim

Ik vraag me af of dit gaat werken Jeroen: het stopt het aanmaken van deze bestanden door je Mac op netwerklocaties. Superdude synchroniseert bestanden van zijn systeemschijf met Stack, en (dat zei ik al eerder) op je systeemschijf wil je die bestanden niet verwijderen. Maar het kan geen kwaad om het te proberen :wink:

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.