11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Jos Opel

Verborgen files zichtbaar maken en verwijderen

Ik ben bezig met een grote “schoonmaak”, maar wil eigenlijk niets definitief verwijderen. Hiervoor heb ik 1 van de 2 Time Capsules gewist m.b.v. Airport Configuratieprogramma. Op deze schijf heeft in het verleden een Time Machine back-up van mijn HD gestaan. Als ik nu bestanden op deze schijf wil plaatsen krijg ik de mededeling dat dit niet mogelijk is omdat er zich al een bestand genaamd “com.apple.timemachine.supported” op de schijf zou bevinden. Weet iemand hoe ik dit (verborgen) bestand zichtbaar kan krijgen, zodat ik het kan verwijderen?

Geblokkeerd
    SusanUSA

Onzinnige link verwijderd door moderator

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden, 2 weken geleden door  SusanUSA.
    • Deze reactie is gewijzigd 9 maanden, 2 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    Jos Opel

@ SusanUSA, Het schijnt heel normaal te zijn dat Apple, zoals ook andere programma’s, een bestandje achterlaat. Maar ik heb de verborgen bestanden gevonden en op de betreffend TC staat alleen nog het bewuste bestandje. Deze staat trouwens vrijwel overal waar Time Machine z’n werk gedaan heeft.

Nu nog de vraag aan de “deskundigen”:

Kan ik dit bestandje, daar waar die niet meer nodig is, verwijderen?

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 4 weken geleden door  Jos Opel.

Bijdrager
    TheBigZ

Als het niet meer nodig is kun je het natuurlijk verwijderen.

En als je zelf met verborgen bestanden gaat klooien weet je natuurlijk ook goed wat je aan het doen bent.;-)

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 4 weken geleden door  TheBigZ.

Moderator
    Night

Als je alleen de ‘zichtbare’ TimeMachine bestanden hebt verwijderd door ze in de Trash te gooien en deze dan te legen, is het logisch dat er nog bestanden achtergebleven kunnen zijn. Als je deze disk wederom alleen voor TimeMachine wil gebruiken, is het inderdaad het makkelijkst de disk even te formatteren. Dan is de disk helemaal leeg en staan er helemaal geen bestanden meer op (ook geen onzichtbare). Je kan deze disk dan wederom toekennen aan TimeMachine. Wil je echt alleen dat ene bestandje verwijderen, ondanks dat er vast nog meer onzichtbare bestanden opstaan, dan zijn er diverse tooltjes om die zichtbaar te maken. Ik maak zelf gebruik van Funter, waarmee je eenvoudig vanuit de menubalk de zichtbaarheid van onzichtbare bestanden aan en uit kan zetten. Maar er zijn nog veel meer tooltjes die hetzelfde doen en ook kun je dit met een Terminal commando bereiken:

Aanzetten:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE;killall Finder

Uitzetten:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE;killall Finder
    • Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 4 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    mowat

Of als je met Sierra werkt kan je gewoon met “command+shift+.” alle onzichtbare bestanden zichtbaar/onzichtbaar malken.

Bijdrager
    Jos Opel

Ik wil dit bestandje verwijderen omdat het bij het kopiëren naar deze schijf van bestanden (die ook deze file hebben) in de weg zit. En ik zal deze TC toch niet meer met Time Machine gebruiken. Intussen staan mijn muziek- en filmbibliotheek op de TC, dus opnieuw formateren is geen eerste optie.

@night: ik heb de verborgen bestanden gevonden met terminalopdracht defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles YES en er stond op de schijf alleen dit ene verborgen bestand

Geblokkeerd
    SusanUSA

Die bestandje.

Bijdrager
    HJ

OT:

Je kunt er ook ‘het bestandje’ ervan maken.
    Dan is de vervoeging met ‘dit’ correct.

Als ‘de’ was gebruikt (de bestandje) dan mag je vervoegen met ‘die’.

Maar dat is niet mogelijk omdat ‘de bestandje’ geen correct Nederlands is.

‘Die’ is dus fout in deze context..

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 3 weken geleden door  HJ.

Bijdrager
    GoeieDag

LOL ‘die bestandje’, ‘die meisje’….
    Da’s Marokkaans-Nederlands.:evil:

Moderator
    Night

Of….. we kunnen gewoon on-topic blijven ;-)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.