30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    mot

Verbodsteken bij opstarten

hallo,

probleem:

osx wil niet opstarten, ik krijg een grijs scherm met verbodsteken.

ik kreeg dit na het heropstarten van de computer na de installatie van een softwarepakket. nu heb ik al verschillende dingen geprobeerd zoals PRAM en NVRAM en PMU reset.

heb ook al via de osx cd de schijf gecheckt en die was ok. toch ook maar een repair en permissions uitgevoerd.

ik wou nu osx opnieuw installeren maar dat gaat ook niet, ik krijg een rood uitroepteken bij de schijf.

het rare is dat via dualboot windows nog wel opstart, dus ik vermoed dat de schijf niet stuk is…

iemand die mij raad kan geven?

alvast bedankt!

Moderator
    unSOUND

Verbodsteken betekent dat de OS X schijf niet gevonden kan worden. Dit wijst meestal op een hardwarematig probleem. Dat Windows nog wel opstart betekend helaas nog niet dat de schijf niet defect is, Windows zou op het nog werkende deel kunnen staan. Andere mogelijkheid is dat de partitie-tabel onleesbaar is geworden, waardoor de Windows partitie nog wel werkt, maar de OS X partitie niet.

Welke installatie-methode heb je gekozen toen je dat rode verbods-bord kreeg ? Een gewone installatie zal niet werken, maar een Archiveer & Installer zou wel kunnen werken.

Bijdrager
    boriskiss

Volgens mij heeft hij de systeemmap weggegooit. Dan krijg je dat ook.

Bijdrager
    inawt

Dat heeft hij dan waarschijnlijk niet zelf gedaan. Hij heeft er geen baat bij om zijn laptop te laten crashen zoals die kinderen uit onze klas. Het kan wel dat de systeemmap is vernietigd bij de instalatie.

Bijdrager
    boriskiss

Als je de systeemmap weggooit, laat je de mac niet crashen. Dat is weer wat anders. Je hoeft alleen maar een reinstall te doen.

edit: En het kan nog per ongeluk zijn.

Bijdrager
    inawt

Alleen maar. :P
    Per ongeluk denk ik niet dat dat iemand gebeurt.

Bijdrager
    mot

alvast bedankt voor de info.

unSOUND, ik kan geen installatie methode kiezen. als ik bij het venster “select a destination” kom staat bij mijn volume macintoshHD een rood uitroepteken en de tekst “you cannot install mac osx on this volume”

en zou je niet denken dat het iets te maken heeft met de installatie van de nieuwe software, omdat het probleem optrad na het installeren en heropstarten…

is er iets dat ik kan doen, of ga ik best gewoon naar de applestore? ik zou niet graag mijn bestanden verliezen, heb dit al 1 keer meegemaakt…. en vrees er een beetje voor.

mvg

tom

Moderator
    unSOUND
    ”boriskiss”

Nee, dan krijg je een map met een vraagteken, geen verbodsbord.

”mot”

unSOUND, ik kan geen installatie methode kiezen. als ik bij het venster “select a destination” kom staat bij mijn volume macintoshHD een rood uitroepteken en de tekst “you cannot install mac osx on this volume”

Ja, dat weet ik. Je kunt pas DAARNA een installatie-methode kiezen. In datzelfde venster staat namelijk links onder een knop “opties”, waarbij je dan kunt kiezen voor “Archiveer & Installeer”. Dan werkt het misschien wel.

Bijdrager
    mot

die knop zie ik, maar deze is niet actief. enkel de “go back” button is klikbaar.

dan heb je nog disk utility. daar kan je “erase” kiezen. en dan secure erase options, maar ik weet niet wat deze functie precies doet…

Bijdrager
    mot

ah er komt schot in de zaak:)

heb nu eens gedubbelclickt op het icoontje van macintoshHD en dan gaf hij wel de optie installeer en archiveer.

daar ben ik nu mee bezig…

Bijdrager
    boriskiss

boriskiss FAIL:(

Bijdrager
    mot

install failed

mac os x could not be installed on you computer

ik weet het niet meer…

Bijdrager
    Dagaloni
    ”mot”

install failed

mac os x could not be installed on you computer

ik weet het niet meer…

Misschien moet je wis en installeer doen. Of anders archiveer en installeer proberen.

Trouwens, dat verbodsteken had ik ook. Ik had mach_kernel per ongelijk weggegooid dat om een of andere reden zichtbaar werd.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Misschien staat hier iets bij?

Bijdrager
    inawt
    ”unSOUND”
    ”boriskiss”

Nee, dan krijg je een map met een vraagteken, geen verbodsbord.

Dat is niet waar, een paar kinderen bij ons in de klas hadden hun systeemmap weggegooid, want als de MB niet meer werkte zou ICT er Leopard opzetten. Die kinderen kregen ook een verbodsbord.

Bijdrager
    mot

“Misschien staat hier iets bij?”

heb ik al bekeken en uitgevoerd, zonder resusltaat

“Misschien moet je wis en installeer doen. Of anders archiveer en installeer proberen.”

wissen wil ik voorlopig nog niet doen, dan ben ik al mijn data kwijt. archiveer en installeer heb ik al geprobeerd, zonder resultaat

morgen naar de applestore… :(

Bijdrager
    petitmal

Kennelijk zij er meer mogelijkheden: toevallig heb ik een week geleden hetzelfde gehad op een PM G4 waar ik een van de accounts probeerde te verwijderen.

Ik kreeg tijdens dit verwijderen een strandbal en die was er een uur later nog. Verder kon ik niets. Toen maar met powerknop uitgezet. Bij het opstarten het scherm met het – grijze – verbodsbord. Aangezien ik er twee schijven in had zitten, beiden met
    systeemsw, heb ik via opstarten met alt getracht met de andere schijf op te starten. Die bleek onvindbaar. Ook met Schijfhulp was niets te vinden. G4 open en Master en Slave omgedraaid. Computer start op als een zonnetje; schijf1 – die eerst Master was – blijft onzichtbaar. Schijf is dus genokt. Zou ook kunnen kloppen, want gaf al jaren(!) vreemde klikkende en zoemende geluiden (maar hij kwam altijd zonder problemen door alle testen/tests). Bij mij was het dus alleen een gecrashte HD.

Er schijnen voor een paar euro kastjes te koop te zijn (bij de Applestore?) die je met een computer kan verbinden en waar je die gecrashte disk als externe disk aan kan hangen. Met een programma als bv DiskWarrior zou je dan kunnen proberen je gegevens alsnog te redden. Geef het evt bij proberen wel een kans, want zeker met een grotere disk kan zo’n recovery wel een paar dagen duren…

Gooluck, succes, bon chance…

Bijdrager
    joerideleebeeck

Ik heb momenteel hetzelfde probleem.

Als ik m’n macbook opstart krijg ik ook een verbodstekentje.
    Ik heb al PRAM en NVRAM reset gedaan zonder resultaat

Het volgende wat ik dan instinctief zou doen is de leopard dvd erin steken om de schijf te controleren,
    of een archiveer en installeer uit te voeren.
    Maar wanneer ik de dvd erin steek, en de ‘c’ ingedrukt houdt tijdens het opstarten gebeurt er niets.
    Ook de ‘x’ ingedrukt houden voor een geforceerde opstart heeft geen resultaat.

Alle randaparatuur is ontkoppelt en originele RAM zit erin (tip van apple site).

Ook windows opstarten van op bootcamp werkt niet, tijdens de opstart krijg ik dan een BlueScreen.

Nog tips? Of gewoon de harde schijf formatteren via een andere computer en een cleane install uitvoeren?

edit:
    – ik ben er zeker van dat ik niets heb verwijderd zoals systeemmappen en/of -bestanden
    – ik werk op een intel macbook 10.5.7

Bijdrager
    CMD-Z

Vandaag kreeg ik ook het ‘witte scherm met verbodstekentje’

Eerst wilde opstarten vanaf de leopard CD niet. Na het resetten van de VRAM/PRAM lukte dit wel.
    Met disk utility de HD (die dus schijnbaar wel gezien wordt) geformatteerd en ge re partitioneerd.

Daarna leopard opnieuw geinstalleerd.

Het einde ging heel langzaam, en na het welkomstfilmpje, alles ingevuld te hebben, en de melding dat alles klaar is probeert mn macbook volgens mij opnieuw op te starten, om nu te blijven hangen in een lichtblauw scherm.

Nu start hij dus nog niet op, maar blijft hij hangen in een lichtblauw scherm waarin niets gebeurt (maar kan mijn muis er wel in bewegen)

Is de HD toch kapot?

Bijdrager
    CMD-Z

niemand? denk dat ik er dan maar mee naar de mac store moet gaan..

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Apple Hardware test gerund? (DVD opstarten met D ingedrukt)

BTW dat verbodsteken heb je ook wanneer je aliassen zoals etc, tmp en var als die zichtbaar zouden zijn, in de prullenmand gooit.

Start eens op van de DVD of andere partitie en doe een schijfherstel.

Bijdrager
    jermain

Beste Leden,

Ik start net me macbook opnieuw op en dan blijft hij even draaien bij het appeltje en dan komt er een rondje met een streep erdoor heen wat betekend dat me macbook is niet weer naar de Kl*ten he:cry:

Bijdrager
    Yaris

Heb je dit draadje al doorgelezen? :?

Bijdrager
    jermain

Jaa Maar d ingedrukt houden enzo werkt niet :sealed:

De NVRAM en PRAM opnieuw instellen werkt ook niet:cry:

Bijdrager
    fokke.dekker

Volgens mij kan dan de startup disk niet gevonden worden. Er is een command voor om die te reseten. Ik dacht appeltje shift r bij het opstarten. But don’t blame me if i ‘m wrong.

Bijdrager
    jermain

ik heb het al maar als ik nu opnieuw leopard erop zet zijn al me bestanden dan weg:cry: :sealed: ?

Bijdrager
    rdesign

Al geprobeerd op te starten vanaf een installatiedisk? Bij het dan opnieuw te installeren Tiger even goed kijken dat je niet de functie ‘overschrijf alles’ o.i.d. gebruikt, want dan is alles toch echt weg. Doe je dit niet, wordt alleen je systeem opnieuw geĂ¯nstalleerd, en blijven je gebruikersgegevens (HD>Users>…) en programma’s gewoon bewaard.

Bijdrager
    jermain

jaa daar ben ik nu mee bezig:wink: hopen dat nu alles is opgelost :innocent:

Ok hij doet het weer gelukkig:P

kan ik de map previous systems verwijderen? omdat dat een behoorlijk groot bestand is?

Bijdrager
    Anszje

Laatst ook een verbodsteken gehad nadat ik waarschijnlijk iets te enthousiast Adobe had verwijderd.
    Mijn MacBook via FireWire aan een andere MacBook gehangen, al mijn gegegevens gekopieerd, een clean instal gedaan en vervolgens de gegevens weer terug gezet!

Werkt perfect =)

Bijdrager
    Anszje

Laatst ook een verbodsteken gehad nadat ik waarschijnlijk iets te enthousiast Adobe had verwijderd.
    Mijn MacBook via FireWire aan een andere MacBook gehangen, al mijn gegegevens gekopieerd, een clean instal gedaan en vervolgens de gegevens weer terug gezet!

Werkt perfect =)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.