3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    jpvdw

Verbindingsproblemen tussen MacBook en Sonos en NAS

Hi,

Ik heb sinds enige maanden last van een probleem, wat ik na enige analyse alleen kan wijden aan mijn MacBook cq, OSX (10.11.5)

Thuis staat:

Een Airport Extreme, een Synlogy NAS een SONOS-Bridge (+ 3 speakers), Phillips Hue, Apple-TV etc.

Op de AE loggen met enige regelmaat in: Diverse iPads, iPhones, een windows-laptop, andere devices (Toon) en mijn MacBook..

WWW, Mail en andere toepassingen gaan zonder problemen.D Sonos en NAS (via de Finder) hebben problemen. Regelmatig kan Finder de NAS niet vinden of kan Sonos Controller ‘ Niet bladeren door muziek’, waarbij de bron (Spotify, Bibliotheek/NAS of andere stream) niet uitmaakt. Even de Wifi uit/aan zetten of wisselen van netwerk (2.4/5 Ghz) lost het probleem vaak (voor even) op.

Lang heb ik gedacht dat het aan de NAS of Sonos lag. Totdat ik er achter kwam dat mijn iPhone en iPads er nooit last van hadden en altijd feilloos een goeie verbinding maken en werken.

Ergo, in de verbinding op mijn MacBook gaat er iets mis. Iemand ooit eens iets soortgelijks aan de hand gehad en wellicht een oplossing.

Korter, bondiger of duidelijker kon ik het niet maken:-)

Bijdrager
    GoeieDag

Welk apparaat verzorgt de routerfunctie?

Bijdrager
    SunKeeper

Lijkt een tekort aan IP-adressen te zijn. Al zou dat normaal gesproken niet zo snel mogen voorkomen, maar ik weet niet hoe de instellingen staan.

Als je met Option ingedrukt op je Wi-Fi-icoon klikt (rechtsboven) zie je meteen bovenaan in de grijze tekst het IP-adres.

Wat je ook kunt doen is (voor de zekerheid) Netwerkprobleemoplossing starten, die controleert je internetverbinding. Zo kun je kijken of het echt alleen aan de lokale verbinding ligt of dat de complete internetverbinding van je Mac uitvalt.

Het programma kun je vinden in Finder > Systeem > Bibliotheek > CoreServices
    of via Systeemvoorkeuren > Netwerk > Assistentie (onderaan) > Probleemoplossing.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.