7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Lexis

Verbinding met files op NAS vanaf externe locatie

Hallo!

Ik heb gisteren al mijn muziek op mijn Nas gezet! Dit bevalt erg goed icm iTunes!
    De iTunes library staat nog wel gewoon op mijn mac, alleen de muziek zelf staat op de Nas.
    Het heeft echter wel één nadeel; ik kan buiten de deur niet naar mijn muziek luisteren. Ik wil dit echter verhelpen door ook buiten de deur via de finder verbinding te maken met de files op mijn Nas. Alleen, hoe doe ik dit? Moet ik poorten doorkoppelen? Als ik mijn dit doe werkt het in ieder geval niet (misschien was ik te optimistisch):

Findervenster openen
    “Ga->Verbind met server”
    AFP://externipadres/naamvanNas/music

Hoe krijg ik dit werkend?

Bedankt voor de hulp!

Groet,

Lexis.

Bijdrager
    MacMartino

Kijk ff in de handleiding van de NAS. Elk merk heeft weer een eigen setup; maar in de handleiding staat vast vermeld hoe je van buitenaf contact moet maken. Waarschijnlijk moet je in je router een port forwarden naar je NAS (?).

Bijdrager
    Pieterr

Welke NAS heb je precies?
    Als je een Synology NAS hebt, kun je met de DS Audio app overal op je iPhone/iPad naar je muziek luisteren.
    Je hoeft dan alleen poort 5000 open te zetten in je router.

Bijdrager
    Lexis

@MacMartino
    Ik heb al een hoop poorten geforward, maar geen van allen is volgens mij bedoeld om files van buitenaf te benaderen. Dit is wat de setup van mijn NAS aangeeft wat services icm poortkoppeling betreft:

@Pieterr
    Zo ongeveer al mijn muziek staat al op mijn iPhone (en ik was reeds bekend met de DS audio app, maar het gaat er mij eigenlijk juist om dat het in iTunes ook gewoon werkt (waar internet is)…

Ik heb inderdaad een Synology (DS210J). Waren de onderschriften in je profiel toch nog makkelijk…

Bijdrager
    Pieterr

Ik denk dat je het moet zoeken in de hoek van het secure tunnelen van SMB (of AFP).
    Zie bv http://blog.newsyland.com/mac-os-x/leopard-broke-smb-tunneling

Bijdrager
    Lexis

Oh gut, dat ziet er vrij ingewikkeld uit. Ik ga het is even goed doornemen. Mocht dit eenmaal goed werken, dan wil ik het uiteraard ook nog geautomatiseerd met een Applescript oid (ik wil niet elke keer de stappen om het te koppelen hoeven te ondernemen…)

Bijdrager
    Lexis

Oke, ik denk dat ik redelijk goed begrijp wat er moet gebeuren. Ik heb echter nog wel een vraag over de link die je stuurde.

Vrij direct wordt dit riedeltje genoemd:
    The workaround is instead of using Finder, to use the mount_smbfs command in Terminal:
    mount_smbfs //[email protected]/samba_share /local/mount/point/

De termen in dit commando zijn voor mij niet allen even duidelijk.
    – Ik snap dat mount_smbfs een terminal commando is
    – //samb_user_name is de gebruikersnaam om in te loggen op mijn Nas?
    – Localhost… Moet dat altijd localhost zijn? Ook als ik elders zit? Dan zou ik niet goed begrijpen waarom localhost uberhaupt voorkomt in het commando
    – /samba_share; oke, deze vat ik echt niet. Op mijn Nas is het als volgt ingedeeld:
    HoofdVolume (naam van nas)/music . Music moet dus gemount worden.
    – /local/mount/point , oke dus waar je ‘m op de machine zou willen mounten. Persoonlijk zou ik hem in /Volumes/ willen hebben omdat iTunes daar zoekt naar ‘music:’.

Bedankt voor de hulp!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.