6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    mrmacfreakie

Verbinden via smb via extern netwerk

Goedemiddag,

Ik heb een Mac Mini met Sierra in een netwerk hangen en die wil ik graag extern benaderen. Via AFP gaat dit prima, zowel lokaal als extern, echter valt de verbinding nogal eens weg, waardoor dit fouten oplevert bij geopende programma’s en documenten. Om te kijken of dit ook het geval is via een verbinding via SMB, wil ik dit graag proberen. Lokaal inloggen via SMB is geen enkel probleem ‘smb://[email protected]’ echter zodra ik buiten het netwerk wil inloggen via ‘smb://[email protected]’ lukt dit niet. Poort 137-139 en 445 zijn al geopend. Ook is bij delen – bestandsdeling – opties deel bestanden en mappen via SMB ingeschakeld.

Heeft iemand een idee waarom via AFP zowel intern als extern wel lukt, maar via SMB slechts intern?

Bedankt!

Bijdrager
    madcat

Wat bedoel je precies met extern, gewoon een port forward of heb je er een vpn server tussen zitten?
    Smb (maar ook afp) is zo lek als een mandje dus ga er maar vanuit dat onbevoegden hier ook makkelijk bij kunnen, een simpel wachtwoord zal het niet tegenhouden.

Bijdrager
    mrmacfreakie

Ja via port forward. Afp werkt gewoon, maar smb niet. Terwijl smb het wel doet als ik in het netwerk zit en het lokale ip adres gebruik. Over de veiligheid zit ik niet heel erg in, zijn wat programma’s en bestanden die ik op afstand af en toe wil gebruiken.

Bijdrager
    madcat

Waarom gebruik je niet iets van Stack of Dropbox?

Bijdrager
    piebas

Zeer waarschijnlijk worden de poorten geblokkeerd door de provider.
    Omdat deze poorten vaak misbruikt worden door virussen e.d. is dit redelijk gebruikelijk.
    Het is echt zeer sterk af te raden om op deze manier een verbinding op te zetten, het is absoluut niet veilig op deze manier.
    Als je SMB over internet wil gebruiken moet je echt een vpn gebruiken.

Bijdrager
    mrmacfreakie

Bedankt voor de reacties, ik ga het nu met een combinatie van AFP, VPN en intern IP proberen!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.