19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Martijn140772

Verbinden via het internet met mijn iMac (VPN?)

Beste lezer,

Eerst zal ik uitleggen wat de situatie is en daarna wat ik graag zou willen. Thuis heb ik een iMac Intel Core Duo 1.83 GHz staan. Hierop heb ik al mijn documenten die ik ook gebruik voor mijn werk (zelfstandige). Sinds kort heb ik ook een MacBook. Deze wil ik graag gaan gebruiken op mijn nieuwe werkplek en dat is elders in de stad. Ik wil graag dat al mijn bestanden op mijn iMac blijven staan (voor de veiligheid en dat ik niet op 2 verschillende plekken verschillende documenten heb staan). Om bij de bestanden te kunnen komen vanaf mijn werk plek moet ik met mijn MacBook verbinding maken met mijn iMac. Ik weet dus niet hoe dit moet en wat de beste oplossing daarvoor is. Daarnaast heb ik nog een aantal wensen/eisen:

– Met mijn MacBook inloggen op mijn iMac (het liefste overal ter wereld maar bijvoorkeur vanaf mijn kantoorplek).
    – Ik wil dat als mijn bestanden op mijn iMac blijven staan en niet op mijn MacBook.
    – ARD (Apple Remote Desktop) vind ik absoluut geen optie. Werkt erg traag zelfs in het netwerk thuis.
    – Het liefste wil ik gewoon de harde schijf op het bureaublad van mijn iMac op mijn MacBook als ik verbinding maakt.
    – Veiligheid vind ik erg belangrijk gezien het om werkgegevens gaat.
    – Snelheid vind ik ook erg belangrijk. De verbindingen op kantoor en thuis met het internet zijn erg snel.
    – Het liefste wil ik ook faxen via mijn iMac. Dan heb ik geen extra faxnummer nodig. Faxen komen ook binnen via de e-mail. heb ik zo ingesteld. Het gaat dus met name over het verzenden.
    – Daarnaast wil ik dat het allemaal een beetje gebruiksvriendelijk is zodat ik snel aan de slag kan iedere keer.
    – Thuis heb ik een draadloos netwerk d.m.v. een Airport Express-basisstation met AirTunes. De iMac kan ik ook eventueel rechtstreeks aan mijn modem hangen mocht het thuisnetwerk een probleem zijn.

Heeft iemand voor mij de juiste oplossing? Alvast heel erg bedank!

Groet,
    Martijn

Bijdrager
    mac-hans

Misschien is dit iets voor je, http://www.westerndigital.com/en/products/products.asp?driveid=278&language=en
    Ik heb hem besteld maar nog niet binnen, dus heb ik er nog geen ervaring mee.
    De bijgeleverde software schijnt ook met osx te werken.

Bijdrager
    Martijn140772

Ziet er goed uit alleen vind ik het een beetje zonde van het geld om 400 euro neer te tellen voor zo’n apparaat terwijl ik een iMac heb staan waarmee het ook moet kunnen. Wel ben ik erg nieuwsgierig naar je ervaring straks. Wellicht is het een oplossing voor in de toekomst. Nu nog niet.

Bijdrager
    mac-hans

Geen €400 maar €199,95 ga ik er voor betalen.

Bijdrager
    Martijn140772

Okay dan heb je de “kleine”. Anyway kan je me ook helpen met een andere suggestie? Alvast dank!

Bijdrager
    mac-hans

ARD is in feite de beste optie maar misschien wat overladen.
    Ik werk nu zelf met de gratis “Chicken of the VNC” om mijn familie op afstand te helpen als ze er even niet uit komen, je neemt heel simpel de desktop van de Mac aan de andere kant over.

Bijdrager
    Martijn140772

Het nadeel van ARD vind ik dat het erg traag is. Is dat ook met “Chicken of the VNC”?

Bijdrager
    mac-hans

Het zal nooit zo snappy gaan alsof je op je fysieke Mac aan het werken ben.
    Wanneer je b.v. een effen kleur bureaublad insteld op de iMac dan duurt het beeldscherm steeds refreshen niet zo lang en lijkt het wat sneller te gaan.
    Ik heb ook een tijdje met SpyMe gewerkt om een andere Mac op afstand te besturen maar dat was toch wat instabiel.

Bijdrager
    back2mac

martijn, dat zijn pittige vragen.

ik heb gezocht en vond deze link.

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050429153115383

Is wel een leuke ga ik zelf ook een proberen.

Bijdrager
    back2mac

De kneep zit ‘m denk ik in het ‘goed veilig zijn’ van je verbinding.

Ik denk dat als je enige ervaring hebt met netwerken, instellen van routers en ‘NAT’ network adress translation het redelijk te doen moet zijn.

Bijdrager
    mac-hans

Ik vind dit een lang verhaal en zeer omslachtig, The Chicken of the VNC krijg je heel makkelijk aan de praat zonder de Terminal, gewoon in de Systeemvoorkeuren “Delen”, ARD aanvinken en hopla

”back2mac”

Ik denk dat als je enige ervaring hebt met netwerken, instellen van routers en ‘NAT’ network adress translation het redelijk te doen moet zijn.

Bijdrager
    back2mac
    ”mac-hans”

Ik vind dit een lang verhaal en zeer omslachtig, The Chicken of the VNC krijg je heel makkelijk aan de praat zonder de Terminal, gewoon in de Systeemvoorkeuren “Delen”, ARD aanvinken en hopla

”back2mac”

klopt, is ook een lang verhaal.
    Vraag is natuurlijk ook is een vnc verbinding secure genoeg voor de topic starter.
    Kan hij/zij over het net de thuis mac probleemloos benaderen ?
    Vnc voor het lokale netwerk is afdoende, ben ik met je eens.

Bijdrager
    Martijn140772

Hee dank voor jullie reactie! Ik heb het programmaatje Chicken of the VNC gedownload maar het werkt op de een of andere manier niet. Ik heb ook ARD aangevinkt in de systeemvoorkeuren. ARD doet het wel gewoon. Voor het faxen via de iMac kan ik wel ARD gebruiken zodat ik dat probleem heb ondervangen. Ik wil verder zo min mogelijk met ARD werken omdat ik het echt te traag vind. Er zijn toch wel meer manieren om te verbinden? AFP met VPN? Ik weet het ook niet precies maar dit zijn termen die ik nu lees. Het is inderdaad belangrijk dat de verbinding veilig is.

Bijdrager
    Martijn140772

Hee dank voor jullie reactie! Ik heb het programmaatje Chicken of the VNC gedownload maar het werkt op de een of andere manier niet. Ik heb ook ARD aangevinkt in de systeemvoorkeuren. ARD doet het wel gewoon. Voor het faxen via de iMac kan ik wel ARD gebruiken zodat ik dat probleem heb ondervangen. Ik wil verder zo min mogelijk met ARD werken omdat ik het echt te traag vind. Er zijn toch wel meer manieren om te verbinden? AFP met VPN? Ik weet het ook niet precies maar dit zijn termen die ik nu lees. Het is inderdaad belangrijk dat de verbinding veilig is.

Bijdrager
    back2mac

Kan je uberhaupt vanuit een andere lokatie je thuis mac benaderen ?
    ik bedoel dan over het internet ? (werk – thuis)

Bijdrager
    Martijn140772

Oh ja weet iemand iets van WebDav?

Bijdrager
    Martijn140772

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik kan wel poorten openzetten in mijn modem. Ik wil eerst de juiste oplossing hebben voordat ik aan mijn modem ga zitten. Ik heb een speedtouch 780.

Bijdrager
    back2mac

deze links dan.
    gevonden met google:
    securely connecting 2 macs over the internet

http://lifehacker.com/software/vnc/geek-to-live–secure-vnc-with-hamachi-228862.php

citaat:
    I regularly use UltraVNC with a DSM encryption plug-in (available via http://www.ultravnc.com). It’s a lot simpler to set up than Hamachi and provides adequate encryption (128 bit) for my requirements.
    http://ultravnc.sourceforge.net/

google: ultravnc mac
    http://howto.diveintomark.org/remote-mac/

Bijdrager
    Martijn140772
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.