7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    jeroengreitemann

Verbinden via 2,4 ghz, 5 ghz of kabel bij bestandsoverzetting

Het probleem wat ik had is eigenlijk al opgelost, maar ik wil wel eens weten waarom het nu wel werkt.

Het volgende:

Ik heb een Mac mini en een Raspberry Pi 2. Vanaf de Mac moesten er bestanden worden overgezet naar de Pi 2. Dit kon alleen via een internet verbinding en niet op de SD card zelf door deze in je Mac te steken.
    Een grote hoeveelheid kleinere bestanden, bij elkaar 10gb.
    De Pi 2 heeft Raspberian (officieel besturingssysteem) als basis OS draaiende, volledig up to date. Beide apparaten op hetzelfde netwerk. Er zat alleen een 16 GB Micro SD (class 10) kaart in de Pi waar alles op draaide. De Pi 2 gaat niet zelf uit of in slaapstand. Continue actief.

Bestanden overzetten via de terminal/ssh gaat me net wat te ver, dat lukte me gewoonweg niet, dus was ik aangewezen op een paar andere mogelijkheden. (ssh stond overigens wel aan, de Pi was volledig benaderbaar).

Ik het begin probeerde ik het via smb share (als ik het goed zeg, in de finder onder gedeeld in hetzelfde netwerk lig) de Pi te benaderen en de bestanden over te zetten. Inloggen en de grotere bestanden (die toevallig in 1 map zaten, de andere echt kleinere bestanden in andere mappen) kon ik moeiteloos overzetten. Bij de kleinere bestanden in andere mappen gaat het mis. Het duurt eeuwen voordat de bestanden overgezet zijn, en na een tijdje doet hij helemaal niks meer en kan ik overnieuw beginnen. Hij schrijft soms maar 10 bestanden per uur weg, en naar een tijdje niets meer. 200 mb verdeeld over 8000 bestanden gaat enkel weken duren. Terwijl een map van 600 mb met 150 grote bestanden zo overgezet zijn. 10 minuten…

Ik ben toen gaan spelen met de verbindingen.

Ik ben in principe draadloos verbonden met me Mac en de Pi op de Ziggo router van Technicolor. De Pi kan alleen op een 2,4 ghz netwerk, en mijn mac staat dit 9 vd 10 keer ook. Ik ervaar een stabielere en snellere verbinding op die manier. Er zit een tp-link wifi dongle in de Pi, waar iedere gebruiker met de Pi prima ervaring mee heeft omdat Raspbian deze al met de juiste drivers ondersteund.
    Ik ervaar er zelf ook geen problemen mee bij normaal gebruik.

Als ik de Mac met het 5 ghz netwerk verbindt i.p.v. de 2,4 waren er geen verschillen in snelheid met de bestandsoverdracht.

Ik heb toen de Pi bedraad direct op de router aangesloten, evenals de Mac. (Internet is nog nooit zo snel en stabiel geweest die paar dagen op me mac).
    Voor de bestandsoverdracht maakte het helaas niets uit, nog steeds even traag.

Ik ben toen bij Cyberduck terecht gekomen. Ik kende dit programma al en ben gelijk aan de slag gegaan. Ik heb op internet een artikel gelezen hoe je de Pi via Cyberduck kunt benaderen. Ip-adres opgezocht en ingelogd. Deze methode via SFTP werkte. Ik zit nog steeds met mijn pi en mac bedraad op de router.

Ingelogd via SFTP en zat gelijk in de Pi. Mapje uploaden dacht ik en klaar… Helaas, nog steeds traag. (Nog geprobeerd via FTP of SSH erin te komen, maar mocht ook niet baten).

Dan maar weer eens draadloos proberen, (die kabel moest toch maar eens van de vloer af) en als de mac op het 2,4 ghz netwerk staat ook geen succes.

Maar dan… De Mac op het (in mijn ervaring minder stabielere) 5 ghz netwerk gaat als een malle. De hele mikmak was met 2,5 uur overgezet…

Ik snap er niks van. Ik zal wel een piepklein dingetje over het hoofd hebben gezien waardoor ik een week aan het kloten ben geweest voor niets en ga ik giga voor schut hier, maar ik wil echt weten waarom de enige mogelijkheid voor een snelle bestandsoverdracht dit is… in mijn geval.
    Is er iets speciaals tussen 2 apparaten die draadloos op hetzelfde netwerk zitten maar op een andere frequentie?
    Of heb ik een stap gemist?

Bedankt voor de moeite alvast.

Bijdrager
    tarun

De 5GHz is ongeveer 10x sneller dan de 2,4GHz. Die snelheid haal je alleen als alle componenten die snelheid halen. Dus twee apparaten die beide snel zijn hebben veel aan verbinding via 5GHz. Als dat niet zo is kan je net zo goed de 2,4 gebruiken.

Waarom het via de kabel trager is? Waarschijnlijk een component die de snelheid beperkt. Kabel is Ethernet? Daar heb je een 100 en een 1000Mb/s versie. Die eerste in trager dan de 5GHz (650Mb/s).

Bijdrager
    fred44nl

650Mb/s is wellicht de theoretische snelheid.
    de praktijk is ongetwijfeld heel wat lager.
    maar het blijft in ieder geval meer dan 100 MB/s

Bijdrager
    jeroengreitemann

Ik weet dat de ethernetpoort op de pi maar 100mbs aankan. Draadloos weet ik niet.

Maar dan nog… enkele weken om 200b over te zetten?

Bijdrager
    fred44nl

het apparaat, waar je bestanden naar toe kopieert moet die datastroom wel aankunnen.
    wellicht helpt het als je alles een keer opnieuw opstart.

Bijdrager
    jjmac1975

Draadloos 2,4/5Ghz of bekabeld heeft mijns inziens in dit bewuste geval geen invloed op de bestandsoverdracht.
    Wel het gebruikte protocol ssh, sftp, ftp, etc…
    Sftp werkt out of the box op de pi maar zal de processor zwaarder belasten omdat de datastroom versleuteld is. Ftp zal het snelst zijn maar zul je handmatig op de pi in moeten richten. Hier zijn genoeg how to do’s op het internet over te vinden. Zelf gebruik ik de interne sd kaart alleen voor het systeem en een externe ext4 geformatteerde harde schijf om data naar toe te schrijven. Deze opstelling werkt voor mij het snelst en belast de processor het minst.

Waarom je nu ineens via een 5Ghz draadloze verbinding een goede snelheid hebt kan in mijn ogen niet aan de netwerkverbinding hebben gelegen maar misschien eerder aan de processor op de pi die druk met andere processen bezig was en daardoor de performance van de sftp verbinding heeft beïnvloed.

Bijdrager
    jeroengreitemann

Ok, dank allen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.