10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    HertogJanj

Verbinden met server via samba (smb://)

Hey allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik zit op een universiteit in Nederland waar we uiteraard bestanden delen via het netwerk. Nu heb ik sinds een tijdje een iBook G4 met Mac OS X (bevalt goed!) en ik wil graag makkelijk bestanden kunnen opzoeken op dit netwerk. Hiervoor zijn diverse sites om dat op dit netwerk te kunnen doen, maar ik kan dan niet eenvoudig op de bestandsnaam klikken, dan zegt Firefox namelijk dat het protocol (smb) met geen enkel programma is geassocieerd.
    Ik zou graag een plugin voor Firefox hebben die de server meteen in Finder opent ofzo, maar die is er niet.

Dus hoe kan ik gemakkelijk contact maken met een server uit dat netwerk? Ik probeer vaak gewoon het adres te kopieren en dan in Finder bij ‘ga->verbind met server’ dat adres in te voeren, maar dat lukt soms wel en soms ook weer niet. Ik heb wel rondgezocht op het web (kwam oa bij Konqueror uit, maar das niet voor Max OS X geloof ik) maar nog geen programma gevonden waarmee ik makkelijk door windows mappen kan bladeren ofzo.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en me kunnen helpen. Alvast bedankt!

Bijdrager
    fozzy

wij loggen altijd in op de server via :apple: +k en dan naar xserve.local.
    voor gesharede computers doen we het ook via smb:// en dan ip adres 192…..etc.

Bijdrager
    roy

Dat kan je met deze pref.pane doen:
    http://www.rubicode.com/Software/RCDefaultApp/

tabblad urls

en dan smb zoeken in dat lijstje. in het dropdown menu de juiste app kiezen waarmee je deze wilt openen. en je bent klaar.

Bijdrager
    computer space

Bij mij werkt het via de finder gewoon prima.

Bijdrager
    madcat

als je op de utwente swing of dance wil gebruiken is more internet erg handig.
    voor meer info kan je ook op de SNT site kijken

Bijdrager
    HertogJanj

Hey madcat, dankjewel! (en de rest ook natuurlijk)
    Zie nu op de site van de SNT dat er een geupdate manual staat met jouw tips:-)

Bijdrager
    greatpetie83

bij mij werkt het ook door bij swing en infofind in te stellen op use ip’s, als je dan op de computernaam van iemand klikt verbind ie gelijk met de desbetreffende server.

Bijdrager
    HertogJanj

Haha, geweldig, dat wilde ik net nog vragen. Want anders moet ik alsnog handmatig ‘.student.utwente.nl’ erachter zetten. Thx!

Bijdrager
    madcat
    ”HertogJanj”

Haha, geweldig, dat wilde ik net nog vragen. Want anders moet ik alsnog handmatig ‘.student.utwente.nl’ erachter zetten. Thx!

je kan de wins server ook instellen zodat die server bij de hostname het ip adres opzoekt, maar op IP openen vind ik persoonlijk ook handiger:)

Bijdrager
    greatpetie83

HertogJanJ: nog een tip voor je aangezien je ook student op de ut bent: dit soort vragen kan je ook stellen in de nieuwsgroep utwente.overig.mac-os

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.