5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Sachin

Verbetering ingescande documenten

Hallo,

Zojuist heb ik een 100-tal A4-tjes ingescant. Jammer genoeg komt de achterkant van de pagina er soms door en zijn sommige blaadjes nogal grijs waardoor mijn printer veel werk heeft om de “vuilgheid” af te printen.

Is het mogelijk om automatisch de kwaliteit van alle ingescande JPEG-documenten te verbeteren? Of moet ik ze allemaal openen in Photoshop en één voor één verbeteren? Met het Magic Wand Tool met Feader = 20 px is de meeste vuiligheid weg. Kan ik zoiets eigenlijk automatiseren? Want als dat automatisch zou gaan dan mag het Magic Wand Tool niet per ongeluk op de tekstkleur zitten of die is weg …

Waarschijnlijk hebben er al veel dit probleem gehad en kan iemand mij helpen:)

Alvast bedankt,

Fabian

Bijdrager
    EagerB0bNerd

het beste is natuurlijk om het gelijk goed te doen in plaats van achteraf de boel te gaan oplappen.
    Als je wilt voorkomen dat de achterkant doorschijnt leg je tijdens het scannen een zwart vel achter je origineel.

Achteraf opschonen gaat het beste met het levels commando (Apple-L) in Photoshop.
    Apple-L, en dan met het witte pipetje een grijs stukje vuiligheid aanklikken, daarna met het zwarte pipetje een gedeelte van de tekst aanklikken wat echt zwart moet worden.

Je kan het ook automatiseren, bijvoorbeeld een batch maken die een bepaalde “levels” instelling loslaat op je scans, of met het commando “treshold” of door de scans om te zetten naar bitmap, whatever, even experimenteren, En inderdaad pak je dan het hele document in plaats van zelf aan te geven waaar het zwart en witpunt komen te liggen.
    Het toverstokje (magic wand) is iets wat je beter helemaal niet gebruikt.
    En de volgende keer gewoon gelijk goed doen.

Garbage in, garbage out is nog steeds de regel.

Bijdrager
    Sachin

Bedankt EagerB0bNerd voor je reactie. Ik zal inderdaad beter alles opnieuw inscannen. Dat zal nog het snelste gaan …

Programmatjes die ingescande documenten verbeteren bestaan misschien toch niet:?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

je kunt vast wel wat instellen in het scanmenu dat wit ook echt wit wordt en de tekst mooi zwart.
    Even experimenteren en deze instellingen gebruiken voor de hele reeks scans.
    eventueel de instellingen bewaren zodat je ze later opnieuw kan gebruiken als je weer zoiets moet doen.

succes !

Bijdrager
    quuqske

Als je niet wil dat het doorschijnt moet je een zwart vel eroner leggen. Dan schijnt de achtezijde niet door en hoef je ook niks weg te werken. Kun je ook gewoon de witpunt en zwart meten.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.