16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Brandgoose

verandering mappen

Ik heb op een stick wekelijkse back-ups staan van een excell programma die ondergebracht worden in 52 weekmappen. Recentelijk zijn diverse mappen veranderd in exec bestanden die ik dus nieet kan openen.  Geen idee hoe dit kan.

schermafbeelding

Bijdrager
    GoeieDag

Excel?

Hoe is de stick geformatteerd? Op welke Mac met welk macOS werk je?

Bijdrager
    KarelWillem

Je bent niet de enige blijkbaar:

https://discussions.apple.com/thread/5162484

https://discussions.apple.com/thread/7808908

Nu nog een oplossing… .;)

Moderator
    Night

Werkt het niet om de betreffende map te selecteren, op ⌘ i te drukken en dan het icoontje te selecteren en ⌘ X te doen?

Bijdrager
    Brandgoose

Als je het icoontje linksboven op het info venster bedoelt, helaas.

Bijdrager
    KarelWillem

Het is niet alleen het icoontje dat is veranderd.

De structuur van de map is dat (althans dat maakt Finder er nu van).

Als het alleen een visueel foutje was, was het probleem niet zo groot.

Bijdrager
    mowat

Ik heb sinds ik op mac overgeschakeld ben ( 2006 ) ook nog een aantal EXEC bestanden op mijn mac staan. Dat zijn bestanden die gemaakt zijn op een oude windowscomputer (bv. onder MS DOS , of oude windowsversie) maar niet op de mac kunnen geopend worden. Bv. word of excelbestanden kunnen op een mac geopend worden met office for mac of zelfs met pages of numbers, maar met een databasebestand als Access lukt dat niet. Die hebben een EXEC icoontje. Die oude mappen/bestanden kan ik wel openen als ik ze even op een USB stick sleep en op een oude computer met windows ( Fat32) aanklik. Ik kan ze daar ook gewoon nog wijzigen en terug op de mac zetten. Dus langs die weg zou je eens kunnen proberen .

Bijdrager
    Shmoo

Stop met USB-stickies of alles naar jezelf lopen mailen. Het is geen 1998 meer. Er zijn gewoon hele handige diensten voor ons allemaal zeer toegankelijk gemaakt die dit soort dingen extreem eenvoudig maken. 🙂

Bijdrager
    Brandgoose

Kloptg wel want automatisch na de dubbelklik wordt terminal geopend.

Bijdrager
    Brandgoose

<p class=”cite”>mowat op 18 januari 2020 om 13:38</p>
    Ik heb sinds ik op mac overgeschakeld ben ( 2006 ) ook nog een aantal EXEC bestanden op mijn mac staan. Dat zijn bestanden die gemaakt zijn op een oude windowscomputer (bv. onder MS DOS , of oude windowsversie) maar niet op de mac kunnen geopend worden. Bv. word of excelbestanden kunnen op een mac geopend worden met office for mac of zelfs met pages of numbers, maar met een databasebestand als Access lukt dat niet. Die hebben een EXEC icoontje. Die oude mappen/bestanden kan ik wel openen als ik ze even op een USB stick sleep en op een oude computer met windows ( Fat32) aanklik. Ik kan ze daar ook gewoon nog wijzigen en terug op de mac zetten. Dus langs die weg zou je eens kunnen proberen .

Ik heb nooit een pc gehad maar zal het eens bij een vriend proberen. Maar het vreemde is dat ie van de 52 mappen er meer dan de helft heeft veranderd. Nu heb ik er gelukkig geen schade van maar het blijft raar.

Bijdrager
    Brandgoose

<p class=”cite”>GoeieDag op 18 januari 2020 om 00:16</p>
    Excel?

<p class=”cite”>GoeieDag op 18 januari 2020 om 00:16</p>
    Excel?

MacBook Pro eind  2016 en ik zie dat ie MS-DOS Fat 16 is. Daardoor zou er iets gewijzigd kunnen zijn. 😔

Bijdrager
    mowat

MS DOS – FAT16 is inderdaad al heel oud. Dat is de voorloper van Ex-fat en FAT32.

Daar heeft mogelijk een hedendaagse windowscomputer al last mee.

Best die stick toch eens formatteren naar die nieuwe versies of als je nooit op windows komt ineens naar een mac format.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door mowat.
    Bijdrager
    Brandgoose

Heb ze geformatteerd. Iedereen bedankt voor jullie info.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>mowat op 18 januari 2020 om 13:38</p>
    Ik heb sinds ik op mac overgeschakeld ben ( 2006 ) ook nog een aantal EXEC bestanden op mijn mac staan. Dat zijn bestanden die gemaakt zijn op een oude windowscomputer (bv. onder MS DOS , of oude windowsversie) maar niet op de mac kunnen geopend worden.

Niet helemaal: het zijn bestanden waarvan alle permissies „aan” staan omdat ze van een DOS- of Windows-computer gekopieerd zijn (want het bestandssysteem daarvan kent geen Unix-stijl permissies), maar waarvan je Mac denkt dat er geen programma is dat ze kan openen. Als je bijvoorbeeld een tekstbestand hebt met als extensie iets anders dan .txt, dat van een DOS-/Windows-computer komt, is de kans groot dat je zo’n „EXEC”-icoontje ziet terwijl je het bestand gewoon kunt openen met Teksteditor (door het daarop te slepen bijvoorbeeld).

Bv. word of excelbestanden kunnen op een mac geopend worden met office for mac of zelfs met pages of numbers, maar met een databasebestand als Access lukt dat niet. Die hebben een EXEC icoontje. Die oude mappen/bestanden kan ik wel openen als ik ze even op een USB stick sleep en op een oude computer met windows ( Fat32) aanklik. Ik kan ze daar ook gewoon nog wijzigen en terug op de mac zetten. Dus langs die weg zou je eens kunnen proberen .

Omslachtig en overbodig. Begin gewoon eens met ze op het icoontje van een programma te slepen waarvan je denkt dat dat het kan openen — bijvoorbeeld dus Excel voor een Excel-bestand.

Bijdrager
    mowat

@Jakko,

Je zegt : “Begin ze eens op een icoontje te slepen waarvan je denkt dat het het kan openen bv. excel “: dat zeg ik hierboven ook dat dat geen probleem is. Excel ex-windows kan je openen met excel of zelfs met numbers. Maar hetgeen ik als voorbeeld noem : een access (.mdb) bestand heeft een exec – icoontje en kan je volgens mij op geen in geen enkel ander programma op je mac  slepen en openen of bewerken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als ik je bericht teruglees, krijg ik de indruk dat ik een regel overgeslagen heb toen ik het gisteren las, want die waarin je Access noemt heb ik volgens mij helemaal niet gezien:( Anders had ik namelijk niet de indruk gehad dat je bedoelde dat je oudere Word- en Excel-bestanden hebt die een EXEC-icoontje hebben, en die je daarom niet op een Mac zou kunnen openen. Dat is namelijk wat ik dacht dat je betoog was, en daarom (het tweede deel van) m’n antwoord hierboven.

Access is er inderdaad niet voor de Mac. Misschien dat OpenOffice of één van z’n vele forks ze wel kan openen?

Maar het geeft wel goed aan wat ik bedoelde met het eerste deel van m’n antwoord: macOS weet niet met welk programma de bestanden geopend moeten worden, én alle permissies staan „aan”, met als gevolg het EXEC-icoontje. Als je bijvoorbeeld in de terminal chmod ugo-x typt, gevolgd door een spatie, dan één van die bestanden op het venster sleept en op de Return-toets drukt, zal als het goed is het icoontje veranderen in dat van een leeg blad papier — oftewel, dat van normale niet-herkende bestandstypen. Dit omdat je met die opdracht alle drie de executable-bits uitzet in de permissies, waardoor macOS het bestand niet langer als een programma ziet.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.