11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Milez

Verander shortcut voor en dash (–) en em dash (—)

De em dash (het hele lange streepje, —) kan ik schrijven met Option + de toets met het koppelteken. De en dash (het middellange streepje, –) krijg ik met Shift + Option + koppelteken. Nu wil ik dat graag andersom want die em dash gebruik ik eigenlijk nooit en de en dash wel. Iemand een idee waar je dat kunt veranderen?

Voor mocht dat iets uitmaken: ik heb een Belgisch azerty-toetsenbord.

Moderator
    Night

Je kan proberen of je dat in  → Systeemvoorkeuren → Toetsenbord → Tekst  kan veranderen…

Bijdrager
    Milez

Om een of andere reden werkt dat niet in Mac OS. Bovendien moet ‘autocorrect’ ervoor opstaan, en ik schrijf te vaak in verschillende talen dus dat zou vervelend zijn – dan moet ik voortdurend tussen talen switchen om geen ongewenste autocorrectie te krijgen.

Het is wel gelukt in Word (ook met autocorrectie). In Word stel ik wel altijd de goede taal in, dus daarin stoort het minder. Het zou wel fijn zijn een systeem-wijde oplossing te hebben.

Moderator
    Night

Het zijn nu eenmaal pre-defined toetscombinaties. Dus je ontkomt er niet aan. Het is het een of het ander.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>Milez op 16 juni 2020 om 14:16</p>
    De em dash (het hele lange streepje, —) kan ik schrijven met Option + de toets met het koppelteken. De en dash (het middellange streepje, –) krijg ik met Shift + Option + koppelteken. Nu wil ik dat graag andersom want die em dash gebruik ik eigenlijk nooit en de en dash wel. Iemand een idee waar je dat kunt veranderen?

Als je de em-dash echt nooit gebruikt, zou je kunnen overwegen om met automatische tekstvervanging de — in een – te laten veranderen. Heb even geen Mac bij de hand, maar het zou zomaar eens kunnen werken: https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mh35735/mac

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Bijdrager
    Jorik

Deze “feature” zit in de keyboard layout zelf. Je kunt dit wel aanpassen door een eigen keyboard layout te maken. Volgens mij moet dat bijvoorbeeld ook kunnen met Ukelele:

Ukelele

Bijdrager
    csteelooper

<p class=”cite”>Milez op 16 juni 2020 om 14:16</p>

Ter info: Option + koppelteken (hyphen) = En-Dash. Het koppelteken heeft, zoals ik hier al schreef, in het Engels officieel de naam ‘hyphen’, maar juist dát teken wordt ook wel de ‘dash’ genoemd. De En-dash heet zo omdat het teken in oudere lettertypes even breed is qua ruimte als een letter N (in bovenkast). Voor de Em-dash gold datzelfde met de letter M in bovenkast (onderkast en bovenkast zijn oude termen voor kleine letters en hoofdletters; ze worden tegenwoordig nog sporadisch gebruikt in de drukwereld). In moderne lettertypen is de lengte voor de verschillende karakters niet langer gestandaardiseerd.
    Zelf gebruik ik juist de Em-dash behoorlijk vaak en de En-dash eigenlijk nooit. Meestal is het hier óf de ‘hyphen’, óf de ‘Em-dash’.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik vind het gebruik van en-streepjes als gedachtenstreepjes, zoals je meestal ziet in Nederlandstalige teksten (als er niet „gewoon” een koppelteken gebruikt wordt), lelijk:) Em-streepjes staan veel beter, als je het mij vraagt, dus die gebruik ik dan ook consequent daarvoor.

En nu we het hier toch over hebben: geen enkele van de bovengenoemde is een minteken! Ja, Unicode noemt het korte streepje U+002D – HYPHEN-MINUS omdat het in de praktijk voor allebei gebruikt wordt, maar als je aan nette opmaak wilt doen, dan gebruik je U+2212 − MINUS SIGN.

Bijdrager
    GoeieDag

(A common myth holds that the en dash is, in fact, the width of a typesetter’s letter “N,” whereas the em dash is the width of the letter “M”—thus their names. In fact, an em is a typographical unit of measurement.) 📝

Misschien handig om te vertellen in welk(e) programma(s) je de betreffende leestekens gebruikt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>GoeieDag op 17 juni 2020 om 10:51</p>
    (A common myth holds that the en dash is, in fact, the width of a typesetter’s letter “N,” whereas the em dash is the width of the letter “M”—thus their names. In fact, an em is a typographical unit of measurement.) 📝

Maar tegelijk:

The name em was originally a reference to the width of the capital M in the typeface and size being used, which was often the same as the point size.

(Wikipedia)

Het is dus een beetje een kip-en-eiverhaal: de streep heet zo omdat hij 1 em breed is, maar de em heet zo omdat hij één M breed was — maar hoe heette de streep dan voordat de em bedacht werd? Of is de streep pas later bedacht dan de maateenheid? enz.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.