12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    iDuck

Ventilatoren iBook?

Gisteren mijn (windows) laptop vervangen door een iBook 12″ . Werkt allemaal prima (denk ik)
    Heb toch een paar vraagjes want het is mijn 1e iBook ooit:

1. Het geluid van de iBook (niet de speakertjes;) ) Ik hoor hem nauwelijks. Moet echt met mijn oor tegen het apparaat staan te luisteren wil ik iets horen. Klopt dit? Met de hardware-test, dan draaien de ventilatoren toch voluit?… (bijna) zo stil… Ventilator(en?) kapot?

2. Hoe heet ook alweer het programma waarmee ik kan scrollen met het trackpad? (iBook vorig model)

3. Heb geheugen bijgeprikt (corsair) en de de configuratie geeft aan ddr sdram PC2700. In de gebruiksaanwijzing staan dat PC2400 nog mag. Is dit erg? geen problemen met hardware test.

4. Warmte ontwikkeling, voornamelijk links onder het toetsenbord. Behoorlijk hoog, klopt dit?

Ben er niet helemaal gerust op, kan ook komen dat de (windows) laptop minder warm werd maar wel 10 maal zoveel geluid produceerde.

Groeten,
    Johan

Bijdrager
    kvaruni

Hey,

1) je iBook is inderdaad fluisterstil, en je moet de iBook al tot hoge grenzen trekken vooraleer je hem een beetje zal horen. EPrfect normaal dus.:)

2) het programma dat je zoekt is http://www-users.kawo2.rwth-aachen.de/~razzfazz/iscroll2/ . Let wel op dat je waarschijnlijk direct wat zal mogen knoeien met de instellingen vooraleer dit naar wens werkt (was toch bij mij zo, reageerde iets té actief :))

3) Voor zover ik weet kan je momenteel zowat enkel PC2100 en PC2700 RAM kopen voor in een laptop. PC3200 wkomt niet zoveel voor, gewoon omdat de meeste moederborden dit niet ondersteunen. Wel, onderstuenen is een slecht woord. Ze ondersteunen het, maar ze benutten niet de volle mogelijkheden. Of je er dus PC2700 of PC3200 insteekt, het maakt niet uit. Het zal toch werken als PC2100. Je haalt dus helemaal geen winst eruit als je je latje ozu vervangen door PC3200. Niet doen dus.:)

4) +Links in je iBook zit je harde schijf en je beeldkaart. Zit je even rustig Warcraft 3 te spelen voor een uurtje, dan zal het daar behoorlijk warm worden.:) Maar dit is volledig normaal, en kan helemaal geen kwaad.

Dus kortom, je iBookje werkt perfect. Geniet ervan, en welkom bij de maccers!;)

Bijdrager
    Mackapoen

Geen paniek denk ik hoor. Die van mij produceert inderdaad behoorlijk wat warmte links onderin waar het roostertje zit. Zorg dat je dit nooit afdekt (als je bijvoorbeeld op de bank of op bed zit-ligt) Hij is inderdaad fluisterstil. Als ik me niet vergis omdat er gewoonweg geen ventilator in zit.

Als je hardware test geen problemen oplevert en je bookje gewoon zijn werk doet kom je goed weg met dat geheugen. Gewoon blij mee zijn en genieten :D

Veel plezier met je iBook.

Inactief
    Anoniem
    ”johie”

(…) 1. Het geluid van de iBook (niet de speakertjes;) ) Ik hoor hem nauwelijks. Moet echt met mijn oor tegen het apparaat staan te luisteren wil ik iets horen. Klopt dit? Met de hardware-test, dan draaien de ventilatoren toch voluit?… (bijna) zo stil… Ventilator(en?) kapot?

(…)

4. Warmte ontwikkeling, voornamelijk links onder het toetsenbord. Behoorlijk hoog, klopt dit?

Weinig geluid en veel warmte klopt. Ik en 2 collega’s van me hebben destijds gemerkt dat de iBook zo warm kan worden dat het echt niet relaxed is om hem op je schoot te hebben liggen. Maar stil is hij wel.

Bijdrager
    Macwagen Polo

Leuk he zo’n stille laptop!
    Al je symptomen komen me bekend voor en zijn dood normaal… PC 2700 is het geheugen dat t beste werkt in een iBook, vertraagt hem niet vanwegen een lagere snelheid dan dat de iBook kan hebben…
    Warmte links onder het toetsenbord is ook normaal, daar zit de hardeschijf die rond draait, daar zit maar 1 stukje metaal en daarna een stukje plastic tussen… dus geen problemen daar…
    De ventilator’s hoor je eventueel heel even bij t opstarten… en als die zo warm is dat je denkt dat die bijna ontploft, maar daar moet je heel wat voor doen…
    Het scroll progje heb ik niet voor je… zou n’s kunnen googlen…

Grtz!

Bijdrager
    atimago

volgens mij als je de Nieuwe iBook hebt, zit er een scroll standaard in, als je in je systeem voor keueren kijkt onder toetsenbord en muis zou je het moeten kunnen zien

Bijdrager
    iDuck

Allemaal bedankt voor de snelle reacties! Knap staaltje van Apple zo’n stille laptop. Op deze manier wordt het werken op de iBook nog leuker :)
    Het programma iScroll2 werkt fantastisch.

groeten,
    Johan

Bijdrager
    JWB

Elke keer weer succes verzekerd zo’n stille iBook! Al die collega’s met hun stofzuigende windowsbakbeesten. :lol:

Bijdrager
    arieboomsma

Nou wil ik niet heel bijdehand zijn, maar de Windows-laptop van mijn vriendin, die wordt pas heet! Als je dat ding 15 min op je schoot hebt liggen, dan zweet je je een ongeluk. En dan heb ik het nog niet eens over de voeding…dat blokje daar kun je een ei op bakken. Ik vind mijn iBook 12″ echt niet warm worden op schoot. Zelfs niet als ik aan het gamen ben!

Neem nu dus ook altijd mijn iBook mee naar mijn vriendin; hoef ik niet op haar windows-bak :evil:

Bijdrager
    mcdaddy
    ”Mackapoen”

Als ik me niet vergis omdat er gewoonweg geen ventilator in zit.

Dan moet je eens naar mijn iBook luisteren als ik Wolfenstein aan het spelen ben. Na een uurtje of twee op een buro gaat de fan toch echt wel draaien. Na een uurtje DVD kijken in bed ook trouwens. Best wel makkelijk, kan ik meteen een eitje bakken na het gamen of DVD kijken.

Bijdrager
    lamaris

Het viel mij ook net op hoe zachtjes het geluid is.
    Skypen is er bijv. niet bij zonder de ibook aan mijn stereo aan te sluiten.
    Beetje jammer eigenlijk. Zit je toch weer met kabels te klooien.
    Linksonder wordt het inderdaad flink heet. Maar dat lijkt normaal.

Bijdrager
    ByteWarrior
    ”jj.jonker”

Nou wil ik niet heel bijdehand zijn, maar de Windows-laptop van mijn vriendin, die wordt pas heet! Als je dat ding 15 min op je schoot hebt liggen, dan zweet je je een ongeluk.

Is het een laptop of een notebook? Het verschil is subtiel: een notebook leg je op je bureau, een laptop is geschikt voor op je schoot. De meeste mensen gebruiken de termen door elkaar en vergissen zich…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.