14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Betinker

Ventilator weet van geen ophouden

Hallo

De ventilator van m’n iMac weet al een aantal dagen van geen ophouden. De CPU temperatuur is 35 graden.
    Hierbij een afbeelding van de Activiteitenoverzicht, iemand een oplossing?

Bijdrager
    Pieterr

Sorteer eens op CPU, dan kun je zien welke processen de meeste CPU cycles verstoken.

Verder is het de afgelopen dagen natuurlijk vrij warm geweest… 8)

Bijdrager
    WTR

Hey

Ik weet niet of dit een oplossing voor jou is.
    Maar bij mij (Macbook Pro) was een van de 2 ventilatoren kapot waardoor de ander bijna continue ging draaien.
    Ik dacht dat er in de iMac ook 2 zaten…dus misschien……
    In dat geval doet het geen kwaad om istat pro te installeren (gratis van internet).
    Die laat ook zien hoeveel toeren je ventilator draait……. bij 0 is hij dus kapot (hoogstwaarschijnlijk)

Als het wat anders is dan heb je dit hierboven niet gelezen.

SUcces!

Bijdrager
    PrOnTo
    ”WTR”

Hey

Ik weet niet of dit een oplossing voor jou is.
    Maar bij mij (Macbook Pro) was een van de 2 ventilatoren kapot waardoor de ander bijna continue ging draaien.
    Ik dacht dat er in de iMac ook 2 zaten…dus misschien……
    In dat geval doet het geen kwaad om istat pro te installeren (gratis van internet).
    Die laat ook zien hoeveel toeren je ventilator draait……. bij 0 is hij dus kapot (hoogstwaarschijnlijk)

Als het wat anders is dan heb je dit hierboven niet gelezen.

SUcces!

3 volgens mij hoor;)
    Maar hoe achterhaal je dat dan?
    Of er een kapot is?

Bijdrager
    Joffry

Zoek even op het forum onder ‘hardware’. Hierover zijn diverse draadjes.

Bijdrager
    Betinker

De draadjes had ik al gelezen o.a. problemen met de printers o.a. Ik heb het gevoel dat er iets op de achtergrond draait, maar ik kan er maar niet achterkomen. InDesign werkt wat schokkerig maar ook de finder etc

Bijdrager
    Fester

Afsluiten, stekker eruit, na een minuutje de stekker er weer in, opstarten.
    Vrijwel zeker is het probleem verholpen, of:
    iStatpro ( widget ) downloden, kan je zien welke ventilator de toeren maat.

:)

Bijdrager
    Betinker

Stekker er gisteren al uit gehaald i.v.m. het onweer, het probleem blijft.
    iStat heb ik, hier kan ik onder Fans wel zien hoeveel toeren de ventilator maakt maar niet het aantal ventilatoren. Volgens de dealer zit er maar één ventilator in.

Edit: Kreeg net een telefoontje van de dealer dat er 3 ventilatoren inzitten

Bijdrager
    Moriarty

Het kan verschillen welke iMac je hebt, er zijn er die 3 ventilatoren hebben;

HD fan
    Optical fan
    CPU fan

Ik zou proberen de hardware los te halen, probeer ook eens een nieuwe user aan te maken om de software uit te sluiten…

Succes iig!

Bijdrager
    PrOnTo

Als je de aluminium hebt, heb je er drie hoor.

Bijdrager
    Joffry

iStat voor Dashboard geeft het aantal ventilatoren aan. Bij de iMacs vanaf 2008 althans.
    En van elke ventilator het aantal toeren.

Bijdrager
    Moriarty

Bij alu idd 3:)

Bijdrager
    Cerandox

Hmm net bij een WoW update tegen een beetje hetzelfde probleempje aangelopen. Hij deed het niet en kon hem niet normaal uitzetten dus heb ik hem uitgegooid zonder goed af te sluiten, toen ik hem opnieuw opstartte ging mijn iMac keihard blazen. Ik heb hem gelijk weer opnieuw opgestart en nu doet hij weer normaal. Vind mijn temps alleen wel wat aan de hoge kant, ondanks hij dit makkelijk moet kunnen hebben.

Mijn temps zijn:

Inmiddels is mijn cpu temp weer zo een 10 graden lager en lijken de temps te zakken, alleen de gpu blijft warm.

Mijn kamer tempratuur is al 25C, dus misschien is dit zo gek toch niet?

Bijdrager
    Betinker

Inmiddels de iMac naar de reperateur gebracht. Blijkt dat de harddisk kapot is.
    Blij dat ik Applecare heb en Timemachine natuurlijk.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.