6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    brams

Ventilator probleem Macbook Pro

Ik heb sinds kort een raar ventilator probleem bij mijn Macbook Pro uit 2015.
    Het lijkt mij dat het ergens in de Software zit.
    Apple Hardware test geeft geen foutmelding.

Onlangs heb ik mijn hele Mac geformatteerd en een Clean Install gedaan omdat ik hoopte dat dat het probleem zou oplossen. Bij het formatteren heb ik 2 partities gemaakt op mijn SSD: 1 voor mijn “zakelijk” werk en 1 voor mijn Muziekproductie werk.

Nu lijkt het ventilator probleem toch weer terug te komen ondanks de clean install. Echter, het gebeurt nu alleen op de Muziek partitie. Het lijkt alsof de fans gewoon niet aan willen gaan. “Macs Fan Control” zegt dat ze blijven draaien rond de 2100 rpm. Maar met muziek muziekwerk begint de Macbook echt warm te worden. De CPU temperatuur loopt gauw richting 95 graden. Maar de ventilatoren gaan niet aan.

Als ik dan herstart naar de “zakelijke” partitie, beginnen de ventilatoren meteen te loeien omdat ze opmerken dat het “nogal” heet is. Let wel: Mijn muziekpartitie is echt vers, er staan alleen muziek productie programma’s op en ik ga er bijna niet mee op internet.

Ik heb de Macbook ook al schoon gemaakt, stof weggeblazen, maar nogmaals ik denk dat het Software is omdat hij bij de andere partitie wel begint te loeien.

Hopelijk weet iemand het antwoord, dan ben ik heel dankbaar!

Bijdrager
    McPim

Dan lijkt het meest voor de hand liggende dat je in Mac Fan Control iets (verkeerds) hebt ingesteld waardoor de fan niet ‘aanslaat’…?

Bijdrager
    brams

Nee ik heb daar bewust niks ingesteld omdat ik las dat dat niet slim is. Gebruik het alleen om te kijken hoe hard ze draaien en hoe warm het is.. De instellingen staan op Auto.

Bijdrager
    McPim

Heb je het volledig verwijderd en nog eens geprobeerd? Een ander tooltje op dat gebied geïnstalleerd of uitgeprobeerd?

Bijdrager
    brams

Dat niet, maar het probleem was er al voordat ik die Mac Fan Control had geïnstalleerd. (Wilde hem liefst niet installeren maar moest toch iets proberen toen het weer mis ging). Dus lijkt me stug als het daaraan ligt..

Bijdrager
    McPim

Ok, dan lijkt dat onwaarschijnlijk inderdaad. Als het in de andere partitie niet gebeurt dan ligt de verdenking bij de software, alhoewel dat wel vreemd zou zijn… Misschien kun je op die muziekpartitie eens iets anders CPU-intensief doen buiten de muziek software en kijken of de fan dan wél aanslaat? Zo niet hetzelfde doen in een schoon gebruikersaccount waar de muzieksoftware niet geïnstalleerd is. Welke muziekproductie programma’s zijn dat?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.