22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    djdamen

Ventilator macbook draait overuren.

Hallo,

Dit onderwerp is meer dan een jaar geleden ook al behandeld, maar ik heb geen goed antwoord gevonden op de vraag die toentertijd is gesteld. Aangezien ik al een tijdje hetzelfde probleem heb, probeer ik het dus nog een keer.

Ik heb een probleem met mijn ventilator en ik word er redelijk gek van. Iedere dag gebruik ik pages, ondertussen staat mail en itunes open. Geen programma’s waarvan je zegt dat je alles van de computer vraagt. Het bestand in pages is ook niet heel erg groot of ingewikkeld. Toch slaat de ventilator om de haverklap door naar 5500+ toeren. Om maar te zwijgen van internet: iedere pagina waarin java-dingetjes zijn verwerkt geeft de ventilator het sein dat hij naar 6200 toeren moet schieten. Als ik dan kijk naar CPU en memory gebeurd daar niets bijzonders. Een youtube-filmpje of de site van de Volkskrant of NOS was vroeger ook geen enkel probleem. Tegenwoordig staat het echter garant voor herrie.

Ik denk zelf dat het ligt aan de toenemende complexiteit van de programma’s en Leopard. Pages ’09 is echter een normaal programma en zou in feite geen enorme belasting voor het systeem moeten zijn. De homepage van onemorething is trouwens ook een trigger voor ventilatorgeweld. Rustig internetten lijkt er tegenwoordig gewoon niet meer bij te zitten. Ik heb overigens best veel dingen in dashboard staan, maar ook dat was vroeger (onder Tiger) geen enkel probleem. Terwijl ik dit zit te tikken draait de ventilator 4800 toeren terwijl alleen Camino, iTunes en Pages open staat.

Wat mij afgelopen week ook opviel is dat de temperatuur van heatsink A soms heen-en-weer schiet tussen 0 en 126 graden. Dat duidt op een krakkemikkige sensor. Nu geeft ie ‘gewoon’ 82 graden aan, dus lijkt er het op dat ie wel zijn werk doet zoals het zou moeten.

Is er iets wat ik kan doen? Hoe kan ik controleren of de sensor stuk is en kan dat op de een of andere manier worden opgelost? En zijn er meer mensen met 1e generatie MB die tegen dit probleem aanlopen? En hebben die mensen ook het idee dat nieuwe (apple) software daar iets mee te maken heeft?

Het gaat dus om een 1e generatie macbook zwart, 2GHz Core Duo, 2GB geheugen en 320 GB HD met Leopard 6. Internetten doe ik voornamelijk met Camino, maar Safari geeft hetzelfde probleem. Het pages document waar ik in werk is een tekstbestand zonder bijzondere illustraties of andere tierlantijnen.

Is het ook mogelijk dat de luchttoevoer verstopt is? Hoe kan ik daar iets aan doen? Is de stofzuiger een optie?
    Ik wil liever de ventilatoren niet controleren door middel van software. Ik wil nog minstens 2 jaar (in stilte) met mijn apparaatje werken en denk dat dat de levensduur niet zal verlengen.

Geen open-deur-antwoorden of bijdehante opmerkingen waar niemand iets aan heeft alsjeblieft.

Bedankt!

Bijdrager
    iJeroen

Misschien heb je hier wat aan?

Bijdrager
    Josh_b

Oftewel ‘GamePad Compagnion’ en Wacom-drivers verwijderen en dan gewoon syslogd eruit gooien, die start dan weer opnieuw op:P hopelijk is dat de oplossing voor je.

Bijdrager
    Lazy B

Geen open-deur-antwoorden of bijdehante opmerkingen waar niemand iets aan heeft alsjeblieft.

Dat bepaal ik zelf wel.

Bijdrager
    iJeroen
    ”Lazy

Dat bepaal ik zelf wel.

Niet zo bijdehand. Met dit soort reacties wordt je echt niet populairder hier.

Bijdrager
    Toinef

een kapotte sensor kan ook, had ik ook bij mijn mac mini, die deed exact het zelfde. Daar is alleen heel het logicboard vervangen. Als je nog garantie hebt zou ik dat maar doen anders…

Bijdrager
    djdamen

Hoe kun je controleren of de sensor kapot is? Ik weet namelijk wel zeker dat dat het probleem is. Nu geeft heatsink A 93 graden aan terwijl hij net 2 minuten uit slaapstand komt. Is dus iets niet in orde op dat gebied.

Bijdrager
    iJeroen

93 graden? Is dat niet gevaarlijk?

Bijdrager
    AppleTim
    ”iJeroen”

93 graden? Is dat niet gevaarlijk?

dat geeft ie aan, maar dat zou zeker betekenen dat de sensor idd kapot is

Bijdrager
    Calpa

EDIT: never mind

Bijdrager
    W0utR

Je bent zeker niet alleen met dit probleem.

Met mijn 2 jaar oude macbook pro heb ik juist hetzelfde probleem, soms begint hij gewoon op te warmen en beginnen mijn ventilators op volle toeren te draaien.
    Terwijl er enkel adium en safari opstaat.

Wat ook raar is, vroeger speelde ik Age Of Empires 3, daaide perfect, maar wanneer ik hetzelfde spel vandaag probleem is het precies te zwaar voor mijn laptop.

Zou het kunnen dat leopard te zwaar is voor een 2 jaar oude macbook? (wat ik toch vrij raar zou vinden)

Bijdrager
    Dagaloni

ik heb daar ook last van dat de temperatuur schommelt. Soms geeft hij super hoog aan en soms onder nul!! Is dat een fout van iStat Pro of van mijn sensor?

Bijdrager
    djdamen

Dat heb ik dus ook. temperatuur gaat heen en weer tussen 128 en -1 graden celsius. Nu 71, straks weer 50. Soms geeft ie dus wel doodnormale waarden. Het is alleen heatsink A die dat probleem geeft. Ik denk niet dat het een fout van iStat kan zijn, maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.

Erg relaxed trouwens dat er zo actief wordt meegedacht!

Wat voor temperatuurwaarden hebben andere mensen bij normaal gebruik (internet, mail, tekstverwerken)?

Ik heb trouwens ook Earthdesk als bureablad. Heb wel eens gehoord dat dat erg zwaar is. Het lijkt mij niet dat dit van invloed kan zijn, maar misschien dat iemand met zekerheid kan zeggen dat dat een programma is dat beter thuis is op een mac pro ofzo?

Moderator
    unSOUND
    ”djdamen”

temperatuur gaat heen en weer tussen 128 en -1 graden celsius.

Dat zou op een hardware-probleem kunnen wijzen, maar het hoeft niet.

”djdamen”

Wat voor temperatuurwaarden hebben andere mensen bij normaal gebruik (internet, mail, tekstverwerken)?

Op mijn MacBook lag het rond de 70 a 80 graden, op mijn MacBook Pro kon het oplopen tot 99 graden. Dit alles zonder enige problemen overigens… De CPU’s kunnen wel tegen een stootje. En vergis je niet in de software. Internetten LIJKT niks zwaars, maar als je op een site komt met een beetje Flash of Java, dan gaat je CPU al in de 5e versnelling…

”djdamen”

Ik denk niet dat het een fout van iStat kan zijn.

Ik denk anders van wel. In het verleden zijn er al vaker topics geweest over hoog gierende fans, die juist veroorzaakt werden door allerlei tooltjes die men installeerde om het systeem in de gaten te houden ( alsof OS X dat zelf niet prima kan ). Vaak ging het mis als een tooltje te vaak naar het log schreef, wat veel schijfactiviteit en CPU activiteit veroorzaakt, met hoge fans als gevolg.

Wat je dus eens zou moeten doen: Zet al die tools en widgets uit ( echt uitzetten dus, niet alleen dashboard wegklikken ), en kijk naar je Console-meldingen en je Activiteitenweergave. Kijk wat er nu nog veel van je CPU vraagt.

”djdamen”

Heb wel eens gehoord dat dat erg zwaar is. Het lijkt mij niet dat dit van invloed kan zijn.

Het lijkt mij op zich juist heel logisch dat een zwaar programma draaiende fans veroorzaakt… Maar of dat echt de oorzaak is merk je snel genoeg met de tips uit mijn vorige alinea. Als dat programma echt zwaar is, zie je dat snel genoeg in het Activitveitenweergave-programma.

Bijdrager
    Veritas

Waarom gebruiken we niet de daarvoor beschikbare unix tooltjes als:

[code:1:32c4e4e13d]top[/code:1:32c4e4e13d]

?

Moderator
    unSOUND

Meestal is het zo dat als mensen voor dergelijke tools hun heil zoeken in widgets, ze de Terminal liever links laten liggen. Het Activiteitenweergave programma is wat dat betreft een gulden middenweg.

Bijdrager
    Dagaloni
    ”Veritas”

Waarom gebruiken we niet de daarvoor beschikbare unix tooltjes als:

[code:1:d50c28e2e1]top[/code:1:d50c28e2e1]

?

Hee ja! Dat is veel handiger! Maar het ziet er wel iets ononverzichtelijker uit. Maar waarom we dat niet gebruiken? Omdat ik geen terminal codes gebruik. Wil ik wel gaan doen maar ik kan nergens even een soort basis vinden. Al heel snel wordt het moeilijk. Wie kan me daarbij helpen met bijvoorbeeld: Zit er een bepaalde logica in? En wat zijn de basis codes net zoals de basis html codes? Sorry dat ik het even in dit topic doe.. :P

Bijdrager
    djdamen

Ga je gang.

Ok, dus ik begrijp dat het normaal is dat de fan aanslaat als ik een site bekjk met flash en java etc. En die sites kom je steeds meer tegen, dus is het logisch dat de fan vaker aanslaat tijdens internetten.

Maar het gebeurt zo vaak, en vooral dus ook als ik gewoon aan het tekstverwerken ben. Als ik door een redelijk groot tekstbestand scroll (15 pagina’s of meer) begint ie te blazen. Dat deed ie vroeger (Tigertijdperk) echt alleen als ik extreem veel van de cpu vroeg.

Earthdesk vraagt 4 tot 5% van de CPU, dat lijkt mij dus niet veel.

Zojuist even proef op de som genomen: bekijken van een filmpje op de site van NRC.tv kost de CPU 20-25% user en 5% system. Dus tussen 70-75% idle (heb ook nog nice: 0% maar ik weet niet waar dat over gaat) Toch blaast ie de volle 6200 toeren.

Het is inmiddels meer een zoektocht naar overdreven geblaas geworden dan naar de oplossing van mijn probleem. Ik denk dat ik er mee zo moeten leren leven….

Bijdrager
    quarlus

Ik heb dit probleem toevallig een aantal weken geleden ook meegemaakt en daar bleek
    het te liggen aan de combinatie fontbook/pdf files & spotlight.

De fontmanager ging dus alle (700) pdf files doorlopen wat ervoor zorgde dat mijn fan ook overuren ging draaien.
    Om uit te proberen eens de files op een externe disk gezet en afgekoppeld waarna het probleem spontaan verdween:-)

Moderator
    unSOUND

Maar dan zie je dus ook een proces ( meestal MDS of dergelijke ) veel van de CPU vragen. En dat is blijkbaar niet het geval. Heb je bij het Activiteiten-programma wel gekozen voor “Alle processen” ?

Bijdrager
    djdamen

Ik zie zojuist dat, als ik een beetje scroll in een pages-document, het CPU gebruik enorm omhoog schiet. Dat zal het dan dus wel zijn. Wellicht is het een optie om pages ’08 weer te installeren want volgens mij vrat dat niet zoveel processorcapaciteit.

Blijft het voor mij een vraag hoe het kan dat ook nu ik dit tik de fan boven 3000 toeren draait, terwijl ik net terug kom van een half uur pauze en de computer in die periode helemaal heb uit is geweest om de temperatuursensor te testen. De gaf meteen weer rare waarden.

Ik probeer net een schermafbeelding van de processoractiviteit in dit bericht te zetten, maar dat lukt niet. Er staat in ieder geval niets bijzonders in. Mijn vermoeden is dat pages ’09 de trigger is voor een oude macbook om fanatiek te blazen.

Ik denk dat ik zal moeten leven met het idee dat mijn meest favoriete apparaat ooit niet het eeuwige leven heeft, en het begin van het einde langzaam is ingezet.

Kom ik op een nieuwe vraag: Wie heeft enig zicht op de levensduur van de eerste lichting macbooks? Toen ik hem in september ’06 kocht rekende ik op een levensduur van 5 jaar en daar reken ik, met wat meer herrie dan in het verleden, nog steeds op. Maar voor het zelfde geld ontploft het logicboard morgen en sta ik met lege handen. Is er via dit forum een balans op te maken van de gebruikers van het eerste uur die hem/haar allang bij het vuilnis hebben liggen of juist nog steeds koesteren alsof hij/zij nieuw is? Misschien is het allang gedaan en krijg ik meteen een linkje doorgestuurd….

En is macbook mannelijk of vrouwelijk?

In ieder geval nogmaals dank voor het meedenken.

Bijdrager
    bartje

Ik heb hetzelfde probleem. Websites als Youtube, FoK!, Hyves, soms 3VOOR12 e.d. gaat bij mijn MacBook 2.1 ook de fansnelheid oplopen, vaak tot 6000rpm terwijl de temperatuur dan niet eens boven de 70 graden komt. Ik denk dat dit ‘probleem’ bij Leopard hoort. Misschien dat straks Snow Leopard wel een oplossing is. Ook aangezien mijn grafischechip niet echt up-to-date meer is (GMA950) zal vooral bij Youtube, veel meer de CPU worden belast.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.