6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Wammes

ventilator MacBook 13" Intel Core 2Duo 2.0 GHz

Het bovenstaande beestje is van 2007 en wordt gebruikt voor surfen en mail . Verder is onze tv erop aangesloten om Uitzending Gemist te kijken (we hebben een ouwe analoge tv, geen digitale tv met ingebouwde Uitzending Gemist

We gebruiken Snow Leopard.

De laatste tijd staat de Mac met z’n ventilator te “loeien”, niet eventjes maar steeds. Wat kan er aan de hand zijn en wat doe ik eraan?

Bijdrager
    FloorvN

Download eens iStat pro bijv.
    Kijk even naar de temperaturen van je macbook, vooral de CPU en GPU !

ik vermoed dat de koelpasta aan het einde is, deze zou je even moeten vervangen en goed schoonmaken van binnen.
    Omdat de koelpasta is uitgehard, werkt de koeling niet goed meer, daarom gaat je Fan automatisch harder draaien om hem nog proberen koel te houden..

goede koelpasta kost ong. 10 euro iets van Artic silver is dan een aanrader !
    handleidingen over open maken etc. vind je eenvoudig bij iFixit !

Bijdrager
    MacKeessie

Heb je hem al eens open gemaakt en stof verwijderd op de warmtewisselaar achter ventilator?
    Na 6 jaar kan daar heel wat inzitten. De oude Acer laptop van mijn dochter kon elk half jaar open omdat hij te heet werd en de ventilator constant aan het loeien was. Puur door stofophoping.

Bijdrager
    Wammes

FloorvN, ik heb iStat pro gedownload, ben niet zo goed met widgets maar ik kreeg het aan de gang. Op dit moment staat de ventilato al een uurtje te draaien, dat is vast niet goed. CPU is nu 69 graden, Harddisk 42; Heatsinks A+B 56; Memory Bank 47; Northbridges 52. Is dat te warm allemaal?
    Koelpasta vervangen, ik durf nauwelijks de Mac open te maken. Waar kan ik me daaromtrent orienteren? Geldt ook voor nuttige suggestie van McKeessie. Graag reactie(s) En waar zit iFixit?

Bijdrager
    FloorvN

@ Wammes,

Die temperaturen zijn wel echt aan de warme kant !
    Ik begrijp dat je je je macbook niet durft open te maken..

Echter zou dit toch moeten gebeuren !
    De ventilatoren het koelsysteem moet grondig worden schoongemaakt, en nieuwe koelpasta moet worden toegepast !
    Dit zou je eventueel ook bij een PC boer kunnen laten doen, zou wel ff navragen of zij daar ook soms macbook’s repareren etc.
    Dan weet je dat ze daar ook enige ervaring mee hebben..

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb wel enige ervaring met repareren van macbook’s..
    Heb in diverse winkels gewerkt..

Mijn eigen Macbook Pro early 2008 had ik laatst ook een grondige schoonmaak buurt gegeven, en koelpasta vervangen !
    Dit was echt hard nodig anders was hij nu al dood geweest… (ligt dan ook vooral aan de Nvidia kaart die erin zit, daar heb jij geen last van)

Ik draai ook via SMC Fan Controll mijn fans op ruim dubbele speed altijd, om hem goed koel te houden..

Bijdrager
    Wammes

Hoi, hartelijk dank. op dit moment voelt de MacBook warm aan en de ventilator staat nog steeds te draaien. Gezien jouw/jullie input neem ik de situatie serieus, ik zal beginnen om het ding uit te zetten maar dan moet ik voor dagelijkse zaken werken op een nog oudere PowerBook (met alle risico’s vandien). I

Ik moet het allemaal even met mijn partner bespreken, want de MacBook is van haar. Reparatie in de winkel hier in Amersfoort zal best wel prijzig zijn en jouw aanbod is sympathiek maar ik moet er even over nadenken. Waar zit jij? Ik verhuis binnenkort naar Haarlem

Leo

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.