17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    goow72

Ventilator maakt veel geluid en temperatuur loopt hoog op.

Enige tijd geleden heb ik een SSD laten plaatsen in mijn iMac 27 inch 2011.

De man pretendeerde dat hij het goed kon, maar ik twijfel of dit goed is gegaan.

Zeker omdat de mac meer en meer geluid is gaan maken bij inspanning. Nooit eerder gehad.

Ook zie ik de temp. oplopen. Allerlei trucs smc reset etc. al geprobeerd. Wie kan me helpen?

Ik ben bang dat er een draadje los is geraak?

Bijdrager
    McPim

Geen draadje los maar een draadje te weinig?:

https://eshop.macsales.com/item/OWC/DIDIMACHDD11/

Als alternatief kun je smcFanControl gebruiken en een andere temperatuur sensor als trigger gebruiken om je fans te regelen:

https://www.eidac.de

Maar eerst de vraag: welke temperatuur zie je oplopen en waarmee check je dat op dit moment?

Bijdrager
    goow72

Gratis versie diskdrill geeft dit aan…iets van in de 30 gr. soms.

Dus degene die de ssd schijf er in heeft geplaatst is een draadje vergeten?

Of kan ik het herstellen zonder de mac open te maken?

Bijdrager
    McPim

30 graden is volkomen normaal! Dan is de oorzaak vrijwel zeker het missende draadje. Deze iMac gebruikte de ingebouwde temperatuursensor van de HDD, met een SSD werkt dat niet meer en is hij van slag. Het kabeltje heeft een vervangende sensor. Bij nieuwere iMacs is dit niet meer nodig, bij deze nog wel. Nog oudere iMac’s hebben een losse sensor op de HDD geplakt, die kun je her-gebruiken. Grote kans dat je ‘mannetje’ dacht: ik zie geen sensor, dus ik ben klaar 😉.

Dat kun je dus alleen fysiek herstellen door ‘m weer open te maken, maar zoals genoemd, smcFanControl is een prima alternatief en dan kun je je die moeite besparen.

Bijdrager
    goow72

Ok helder, dank je wel en hoe werkt dat dan precies met SMC fan control?

Bijdrager
    McPim

Ik moest even in mijn geheugen graven, maar ik heb een tijd geleden voor iemand met hetzelfde probleem dit gebruikt:

https://www.crystalidea.com/macs-fan-control

Dat is een betere optie. Vergelijkbaar, maar met een belangrijk verschil. Met dit gratis tooltje kun je de fan die teveel toeren maakt (makkelijk te zien) koppelen aan een bestaande temperatuursensor. Je koppelt de betreffende fan bijvoorbeeld aan de CPU temperatuur en laat het toerental oplopen vanaf 50 graden, zie plaatje. Ik weet niet meer precies welke waardes ik heb gebruikt maar dat kun je makkelijk zelf uitvogelen. Even kijken wat je CPU temp doet bij normaal gebruik, en de fan daarop aanpassen.

Bijdrager
    goow72

Dankjewel..ik ga er mee aan de slag!

Bijdrager
    MrBelloNLD

of ssd fancontrol

Bijdrager
    goow72

Fan control

Uhm..ik zie geen fan’s…doe ik iets fout..of beter nog..wat moet ik nu doen?:-)

Bijdrager
    McPim

Ik zie drie fan’s, en er staat zelfs ‘Ventilator’ boven….. Je HDD fan is degene die op hol slaat zo te zien, en dat klopt ook met het eerdere verhaal.

Bijdrager
    goow72

Oh zo…ik zag geen fan icon…maar het staat er boven:-) En wat moet ik nu doen?

Bijdrager
    McPim

Je zet die fan op ‘aangepast’ en kiest eens vaste minimale waarde, of je koppelt ‘m aan een andere sensor in je Mac zoals ik eerder zei. Het gaat om de HDD fan (nu SSD, en die worden niet heel heet) dus het heeft niet heel veel zin om die aan een CPU temperatuur te koppelen, maar kies iets anders wat je logisch lijkt. Van de andere kant: als je CPU oploopt kan het geen kwaad om deze fan ook iets harder te laten draaien. Belangrijkste is dat hij standaard weer langzaam gaat draaien en geen lawaai meer maakt.

Bijdrager
    goow72

Ok dank je, en hoe koppel ik m aan een andere sensor?

Bijdrager
    McPim

Kom op goow72, even zelf proberen, nadenken óf teruglezen want ik heb het eerder genoemd, mét een plaatje 😉👍🏻.

Bijdrager
    goow72

Ik heb m op ambient gezet, dacht eens even kijken wat dat doet. Maar het geluid is ineens weg ….wauw..en dit kan geen kwaad?

Bijdrager
    McPim

Ja duh, want je fan draait nu langzaam, en dat zie je ook aan de waarde. Bedenk even wat er gebeurt: de HDD fan dient voornamelijk om je HDD te koelen. Die is er niet meer want je hebt een SSD en die worden niet heel warm. Nou blaast zo’n fan ook langs andere zaken dus als je Mac warm wordt kan het volgens mij geen kwaad om ‘m wat harder te laten draaien. Daarom koppel je hem aan een sensor naar keuze in je Mac. Zolang je Mac weinig doet hoeft je SSD ook zeker niet extra gekoeld te worden en kan dus op de minimale snelheid draaien. Dat zou die fan ook hebben gedaan toen de HDD temp sensor nog wel werkte.

Het tooltje is prima geschikt om een beetje mee te experimenteren als je daar zin in hebt. Belast je Mac eens en kijk of het handmatig verhogen en weer verlagen van de HDD fan invloed heeft op temperatuurwaardes in je Mac en op welke. Maar dat hoeft allemaal niet, als je het doet zoals hierboven genoemd is alles ok, lekker weer genieten van een stille Mac.

Bijdrager
    goow72

Ik vind het in ieder geval fantastisch! Dankjewel!:-)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.