15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    iJeroen

Venster verkleinen

Thuis sluit ik mijn Macbook aan op een 20″ breedbeeld display, en maak ik de vensters een stuk groter dan op het 13″ schermpje van mijn Macbook. Nu ben ik al een paar dagen niet meer thuis, en mijn iTunes venster staat te groot. Ik heb al geprobeerd het venster de minimaliseren/maximaliseren, dat werkte deels, hij heeft wel de juiste breedte, maar hij is nogsteeds te lang, dus ik zie het resize-knopje rechtsonderin niet.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik het venster wél kan resizen zonder een extern beeldscherm?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    palahala

Ik hoor graag een handigere oplossing van anderen, maar ik denk dat het je ook lukt door even handmatig te wisselen tussen je huidige resolutie en een nog kleinere resolutie.

Bijdrager
    iJeroen

Werkt inderdaad. Dankjewel! :)

Bijdrager
    palahala

Maar ja, er moet toch een betere oplossing zijn (hoewel dit wel de meest gehoorde klacht is over het alleen in die rechteronderhoek kunnen resizen, toen ik zelf ooit zocht naar die betere oplossing). Dus maak er nog maar niet “opgelost” van in het onderwerp van dit topic…

Anyone?

Bijdrager
    iJeroen

Wat helemaal te gek zou zijn is als je windows automatisch resizen als je je Macbook op een groter beeldscherm aansluit, en weer terug-resizen als je ‘m weer loskoppelt.:)

Bijdrager
    palahala

Tja, je Dashboard doet dat inderdaad wel (als je iets verandert en er dus ruimte nodig is voor die balk onderin), en ook Exposé kan dat. Als je het externe scherm loskoppelt terwijl je Mac nog aan staat werkt het ook, maar eenmaal in de war heb ik nog geen goede oplossing gezien.

Bijdrager
    iJoost

Als je wilt dat er met goede ideeën ook iets gebeurt…

Klik hier.

Bijdrager
    FlyingSeal

(appletje) Command toets ingedrukt houden en dan linker muisknop op het groene knopje van het venster klikken. Het venster wordt dan aangepast. :D

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”FlyingSeal”

(appletje) Command toets ingedrukt houden en dan linker muisknop op het groene knopje van het venster klikken. Het venster wordt dan aangepast. :D

Prachtig! Wist ik nog niet! ’t Zijn altijd die kleine dingetjes hé:)

Bijdrager
    palahala
    ”FlyingSeal”

Hmmm, ik zie in Leopard geen verschil tussen mét of zonder Cmd klikken op dat zoom knopje. In beide gevallen heb ik na een tweede klik (zoom weer uitschakelen) gewoon weer mijn oude, te grote, venster terug. En dat is niet anders dan klikken zónder Cmd.

Of werkt het alleen voor de hoogte? Of alleen in iTunes?

Het is zonder extra scherm wat lastig te testen, want de meeste toepassingen laten zich niet groter maken dan je scherm. Maar Firefox en Safari laten zich weliswaar niet te hoog, maar wél te breed laten maken. Eenmaal te breed heeft Cmd-klik op de zoom bij mij geen zin.

Om dat te zien, voor zowel Firefox als Safari: sleep je venster naar links, en laat een deel buiten beeld vallen. Daarna met de resize handle de breedte groter maken, totdat het groter is dan je scherm eigenlijk is. Hierna helpt Cmd-klik bij mij niet.

In Firefox kan het ook met Javascript, maar Safari 4 trapt daar niet in:
    [code:1:aabaf90c73]javascript:window.resizeTo(4000, 3000);[/code:1:aabaf90c73]
    Ook in Firefox wordt dat getal 3000 beperkt tot de maximale hoogte van je scherm, maar je venster wordt wel 4000 pixels breed en valt dus deels buiten beeld.

Een venster dat te breed is kun je wel verschuiven totdat je bij resize handle komt, dus heel misschien past Cmd-klik daarom de breedte van je scherm niet aan (maar zou het een te grote hoogte wél corrigeren)? Om je Firefox weer goed te zetten kun je trouwens het volgende doen:
    [code:1:aabaf90c73]javascript:window.resizeTo(800, 600);[/code:1:aabaf90c73]
    In OmniWeb geeft Shift-click een “maximize” ipv. “zoom tot de ideale grootte”. In iTunes geeft Option-click het zoom-gedrag dat de meeste toepassingen zonder die Option geven, maar ik kan geen “maximize” combinatie vinden. Ik krijg iTunes niet groter dan mijn scherm dus kan niet testen of Cmd-klik dan wellicht toch iets magisch doet. Maar als dat zo is, dan nog lijkt het mij geen truc die voor alle toepassingen geldt?

Bijdrager
    tinus_omt

iTunes is bijzonder omdat je met het groene knopje niet het venster resizet naar iets wat iTunes een verstandig idee lijkt, maar schakelt naar een soort miniatuur iTunes mode. Als je een van de modifiers gebruikt (op mijn PC toetsenbord de alt knop) krijg je wel het normale gedrag, een venster wat in het scherm past.

Je kunt het ‘het venster is te groot’ probleem namelijk oplossen door gewoon op het groene knopje te klikken (dan past het venster in het scherm) en het vervolgens zo groot te maken als je wilt. Als je de grootte genoeg verandert, wordt dat onthouden als de nieuwe ‘normale’ grootte.

Als je toevallig een developer account hebt (of zin hebt om er een te maken, het is gratis) kun je ook een bugreport aanmaken op http://bugreport.apple.com . Zeker als het probleem iedere keer gebeurt en je dat duidelijk kan omschrijven heb je meer kans dat er iets aan gedaan wordt.

Bijdrager
    Sven van de Scheur

kan je een venster niet gewoon verslepen tot het wel past, ik heb namelijk ook een 13″ macbook die regelmatig aan een 22″ scherm hangt en ik ken je situatie, alleen ik versleep mijn venster gewoon totdat ik bij die knop kan….

Bijdrager
    tinus_omt

Je kunt een venster niet hoger slepen dan de bovenrand van je scherm, en dan kun je dus nog steeds niet bij het resize dingetje rechts onderin het venster. Het groene knopje kun je inderdaad wel (bijna) altijd bereiken. Bijna omdat sommige programma’s het toch voor elkaar krijgen om hun titelbalk onder de menubalk te verstoppen, maar goed.

Bijdrager
    floor

Bij mij werkt de tip prima, alleen dan niet met de command toets, maar met de option toets. Als ik dan op de groene knop van ittunes druk wordt hij keurig geresized

Bijdrager
    Joepmini

Zit hier met een vergelijkbaar probleem, en de cmd + groene knopje truc helpt niet.

Het venster, maar daarin de Sonos controller voor mac, is dus te lang.
    Kan de breedte wel wijzigen. Maar dus niet de lengte.
    Zelfs het verwijderen van Sonos en daarna opnieuw installeren helpt niet.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.