10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Road

Venster sluiten + applicatie

Is het mogelijk indien ik een venster met X sluit dat de applicatie ook sluit in de taakbalk?

Bijdrager
    MouseMighty

Nee. Zo werkt OS X niet (overigens heeft OS X geen taakbalk maar een Dock). In mijn ogen juist een voordeel van OS X tov Windows. Zo heb je ook niet dat 1 applicatie 4x in je Dock staat (4 Word documenten). De enige manier om een applicatie af te sluiten is cmd-Q (Appeltje-Q).

Bijdrager
    Road

Oke helder, topic mag gesloten worden!

Moderator
    unSOUND

Er zijn overigens wel uitzonderingen op de regel. Systeemvoorkeuren, iPhoto en Aperture sluiten bijvoorbeeld wel volledig af als je het venster met het kruisje sluit. Maar zoals gezegd is het niet nodig om het programma zelf af te sluiten als je het even niet gebruikt…OS X is slim genoeg om geen CPU en Ram te verspillen aan openstaande programma’s die je op dat moment niet gebruikt.

Bijdrager
    Road

Bedankt voor de aanvullen (UnSOUND).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De enige manier om een applicatie af te sluiten is cmd-Q (Appeltje-Q).

Of door op het programmamenu te klikken en “Stop programmanaam” te kiezen, of door rechts te klikken of de muisknop ingedrukt te houden op het icoon in het Dock en “Stop” te kiezen uit het menu dat dan verschijnt:)

Bijdrager
    Hansi2124

Even een vraag die hierop aansluit: als je je Mac uitzet en je hebt nog een of meerdere programma’s open staan, is het dan wenselijk om de programma’s zelf eerst af te sluiten, of kan het geen kwaad om dat automatisch te laten doen met het commando Zet uit?

Bijdrager
    rrkramer

Ik sluit ze meestal zelf even af zodat er niet een of andere save, of andere pop-up vraag je proces van aflsuiten kan onderbeken.

Maar het maakt verder niks uit. De Computer afsluiten, stopt eerst al je processen voordat hij afsluit.

Bijdrager
    Hansi2124

Okay. Ik sluit ze ook altijd af, maar goed om te weten als je per ongeluk een programma vergeet, dat het geen kwaad kan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De voornaamste reden om met de hand je programma’s te stoppen lijkt mij inderdaad dezelfde als rrkramer ook opgeeft. Zeker als je de neiging hebt op Zet uit… te klikken en dan gelijk weg te lopen, is het een goed idee om alles eerst zelf te stoppen, want anders zul je zien dat er net een programma met een gewijzigd document openstaat, waardoor je computer nog aan zal staan de volgende keer dat je erbij komt.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.