11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Blok_D

Venster in scherm gebrand

Ik heb een iMac 27″ uit begin 2013 (de nieuwste)

Ik kom er net achter dat tekst in mn scherm lijkt gebrand. Ook na rebooten blijft het gewoon staan. Zie ook de afbeelding.

Wie weet waar dit door komt, en wat ik er aan kan doen.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Terug naar de winkel gaan.

Inactief
    Anoniem

Mac-spul van na 2009 kan je ’t beste als ‘prullaria’ zien.

Bijdrager
    G-Force

Oh, gaan we weer.

Heeft soms te maken met de temperatuur van het lcd panel, sommige IPS panelen zijn hier gevoelig voor.

Hoe dan ook onacceptabel.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Daar horen we vast meer over.
    Dit komt door ‘stuck’ (of lazy) pixels en kan soms verholpen worden door op de plek 3 vensters te zetten met de pure kleuren rood, groen en blauw. Dus de RGB waarde voor b.v. rood wordt dan 255,0,0, etc. Vervolgens switch je steeds tussen deze drie vensters. (Dit werkt echter niet als het om een dead pixel gaat maar dat is hier niet het geval.)

Technisch gesproken geef je daarmee elke sub-pixel een ‘zetje’ maar een stuck pixel kan weer terugkomen als het scherm een tijd heeft uitgestaan.

Bijdrager
    GrannySmith

Eens een nachtje uit laten staan en dan weer even kijken. Als het er dan nog is, terug naar de winkel.

Bijdrager
    IGBA
    hendrik op 11 januari 2013

Daar horen we vast meer over.

Dit komt door \’stuck\’ (of lazy) pixels en kan soms verholpen worden door op de plek 3 vensters te zetten met de pure kleuren rood, groen en blauw. Dus de RGB waarde voor b.v. rood wordt dan 255,0,0, etc. Vervolgens switch je steeds tussen deze drie vensters. (Dit werkt echter niet als het om een dead pixel gaat maar dat is hier niet het geval.)

Technisch gesproken geef je daarmee elke sub-pixel een \’zetje\’ maar een stuck pixel kan weer terugkomen als het scherm een tijd heeft uitgestaan.

Dit heeft niets, maar dan ook niets met stuck pixels te maken. Want dan zou je alle kleuren van de regenboog (nou ja, drie dan toch) op het scherm zien.

Het is simpelweg beeldpersistentie: http://support.apple.com/kb/HT5455?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    knippie

Dit heb ik ook gehad, iemand rade mij aan een foto van een witte achtergrond te maken en die als achtergrond te openen. Ik heb mijn mac 3 dagen aan laten staan (zonder sluimerstand) en het probleem was over.

Bijdrager
    computer space

Apple IPS panelen hebben sinds de aluminium kastjes bovenmatig veel problemen. Daarom koop ik ook geen all-ins van Apple meer.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    IGBA op 11 januari 2013
    hendrik op 11 januari 2013

Dit heeft niets, maar dan ook niets met stuck pixels te maken. Want dan zou je alle kleuren van de regenboog (nou ja, drie dan toch) op het scherm zien.

Daar heb je gelijk in, het zijn ‘lazy’ pixels die voor een nabeeld zorgen, maar de tip geldt voor beiden en wat knip0020 noemt ook alleen doet mijn tip het op sub-pixel niveau.

Bijdrager
    Perspective

Gebeurd op mijn nieuwe iMac ook eergsiter gekocht. Gebeurd al na een paar minuten dat je (bijvoorbeeld wit one more thing schem beetje blauwig achterblijft op een grijze achtergrond.

Beeld persistentie hoelang moet een beeld aan staan voor dat dat op treed paar seconden? minuten? En is dit ook als je he Computer hebt uitgezet?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.