10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    feetje513

veilige modus – imac G5 start niet op

Hi
    mijn macje (pas tweedehands gekregen) een imac G5 isight 17′ . Gisteren deed ie het perfect, virusscanner opgezet en even bekend geraakt met het werken met een mac. In de virusscan kwamen wat meldingen naar voren. Ik heb deze bestandjes onwetend gedelete en kwam er later achter dat dit niet noodzakelijkerwijs foute bestanden waren. Weet absoluut niet wat die bestandjes waren en heb, erg genoeg ook gewoon de machine afgesloten. Vandaag wilde ik opstarten en bleef het macje hangen. Scherm, appeltje, tandwieltje, geen voortgangsbalk en dat was het dan. inmiddels 4 uur op inet (windows) aan het zoeken. Opgestart in veilige modus geprobeerd, de fsck in allerlei vormen geprobeerd, de pram en de vram schoongemaakt. De laatste fsck gaf aan dat er geen problemen waren met de hd. Ik vermoed softwarematig dus. Als ik opstart in de veilige modus, het zwarte scherm met de lettertjes is dit ook niet echt eindig.
    De dsmos has arrived, in de teksten zie ik weinig vreemds al zegt het me niks, maar het zwarte scherm met de witte lettertejs blijft staan. Ik heb van alles geprobeerd, maar dit was het. Kan iemand mij helpen? Alvast veel dank, want dit appeltje gaat leiden tot veel moois….

Bijdrager
    AppleStef

Een Mac heeft geen virusscanner nodig, en zo’n programma’s kunnen mss leiden tot niet veel goeds net zoals van die tooltjes, die heb je ook niet nodig.

Inactief
    Anoniem

Het systeem plus alle updates opnieuw installeren, je hebt blijkbaar noodzakelijke bestanden weggekieperd. Lion werkt niet op een G5, dus je kunt ten hoogste Snow Leopard installeren. En verder die virusscanner (en andere ‘handige’ tooltjes) meteen weggooien en je verder niet druk maken over het systeem, Mac OS X onderhoudt zichzelf prima en je ziet wat voor een problemen je hebt veroorzaakt. Succes, en veel plezier met je Mac.

Bijdrager
    AppleStef

@Koen

…dus je kunt ten hoogste Snow Leopard installeren…

Je bedoelt Leopard zeker? Want SL kan er niet op.

Inactief
    Anoniem

Bedankt voor de correctie :thumbsup:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Aangezien het om een tweedehands gaat, kun je mocht je dat nog niet gedaan hebben het beste een clean instal uitvoeren zodat je o.a. je eigen naam en wachtwoord in kunt stellen.
    Je moet dan echter wel de originele schijven (de grijze) in je bezit hebben, iets wat nogal vaak vergeten wordt bij overname van een Mac. Daarna kun je dan e.v.t. upgraden naar Leopard als je die versie heb of kunt bemachtigen.

Wel even de bestanden die je e.v.t. al gemaakt had backuppen he?

En het kan niet vaak genoeg gezegd worden: virus scanners en ‘opruim’ tooltjes doen meer kwaad dan goed…

Bijdrager
    feetje513

Dank voor alle reacties, was zo blij met het macje, ben aan het sparen voor de grote broer, maar kan nu alvast vooruit. Ben gewend op een windows te werken (helaas) en dus een beetje nitwit wat betreft mac.
    Voor de windows variant had ik altijd een mannetje, je kent dat wel. Mac moet ik vooralsnog zelf doen.
    Daarom de volgende blonde vraag: het opnieuw installeren doe je met de bijgeleverde cd’s of moet je een nieuwe versie van mac os leopard kopen (niet de snow variant).
    En is alles wat je dan moet doen (in beide gevallen: bijgeleverde of nieuwe cd’s) de cd erin stoppen en dan gaan???
    Hopelijk willen jullie me weer helpen…zou fijn zijn.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je Leopard al hebt, kun je gelijk die gebruiken voor een clean instal, en anders zet je (voorlopig) Tiger er op via de meegeleverde CD’s
    Het wijst zich zelf de weg, dus moeilijk is het niet. Er zijn echter twee dingen waar je op moet letten bij een clean instal:
    De partitie structuur moet Apple Partition zijn (géén GUID) en de file structuur is HFS+ “Journaled”. (HFS+ wordt ook wel “uitgebreid” genoemd)
    Aangezien de default instal geen clean instal is, zul je expliciet moeten aangeven dat je een clean instal wilt doen waarbij natuurlijk de huidige data verloren gaat. Staat er nog niks van jou op, dan is dat natuurlijk geen punt.

Bijdrager
    feetje513

Hi hendrik

Kun je die installl variant kiezen? De apple partition en de file structuur hfs+journaled. en is het niet handiger omgelijk een ms leopard aan te schaffen? heb er al een op de oogjes…
    Er stond nog niks van mij op, alleen de virusscanner. En installeer je dan het os programma, gewoon over de oude versie heen???
    Dank voor je reactie!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Natuurlijk is het handiger om eerst Leopard aan te schaffen. Tiger is een vrij oud systeem waar vrij veel programma’s van vandaag de dag niet meer op draaien.
    De file structuur kun je kiezen, maar HFS+ “Journaled” is de standaard. (Zo moet je b.v.b. géén structuur kiezen die hoofdletter gevoelig is, want veel programma’s hebben daar moeite mee) En de partitie kun je vermoedelijk niet echt kiezen want GUID is bedoelt voor een Intel Mac, dus de installer zal vermoedelijk automatisch de ‘Apple Partition’ kiezen.
    Bij een clean instal wordt het hele zaakje gewoon gewist en vervangen door het nieuwe OS.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.