15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Daantsjie

Veilig verwijderen

Geachte medeforummers,

Afgelopen zaterdag ben ik een trotse bezitter geworden van een Imac.
    Die avond netjes geinstalleerd en ging gelijk systeem update doet. Zag dat ik meer dan 1 gig moet downloaden. Had gelijk ook Vlc player gedownload.

Toen ik de VLc player niks vond, deed ik hem in de prullenmand en wou hem verwijderen.
    Ik koos voor prullenmand leegmaken, maar dat ging niet omdat VLC player nog open stond.

Toen heb ik gekozen voor veilig verwijderen en ik zag dat er heel wat bestanden ging verwijderen en deed ie ongeveer 5 a 10 minuten over doen.

Moet ik me zorgen maken, of waren dat zoveel bestanden van de installatie van de update?

Bijdrager
    Hansi2124

Gefeliciteerd met je iMac!
    Ik neem aan dat je vóór het verwijderen van VLC dan toch wel het programma hebt gestopt?
    En zit er nog wat in je prullenmand nu?

Bijdrager
    Maurits

Veilig verwijderen (secure erase) overschrijft alle data die je weggooit met nullen (en ik meen ook nog een keer met eentjes), dus als je 1 GB weggooit kost dat even veel tijd als 1 GB schrijven (of misschien wel vaker)
    Dus die combo-update alleen is al 1 GB.

En het is normaal dat je programma’s en bestanden die in gebruik zijn niet weg kan gooien.
    En als je nog erg veel vrije ruimte hebt op je harde schijf zou ik voorstellen om niet elke dag je prullenbak te legen; je hebt de ruimte niet nodig, en wellicht wil je iets toch nog terug…
    En lukt het legen niet, herstarten (dan zijn alle bestanden niet meer in gebruikt) en dan legen werkt meestal.

Bijdrager
    Daantsjie

dank je!

ik weet het niet meer. volgens mij was heb hem alleen verlatne door op het rode lichtje te drukken.
    Volgens mij niet volledig afgesloten.

maar ik vraag me af omdat ik veel bestanden ging verwijderen dmv veilig verwijderen dat het schaad bij mijn Imac.

Bijdrager
    Xcode

Hoi Daantsjie,

De volgende keer even de applicatie geheel sluiten dus. In ieder geval zal het niet je Mac schaden en ook zal je er zeer waarschijnlijk geen hinder van ondervinden.

Veel plezier met je Mac!

Xcode

Bijdrager
    Hansi2124

Niet teveel drinken, da’s niet goed voor je gezondheid:wink:

Een veel gemaakte fout (met name door oud-Windows gebruikers) is inderdaad het programma niet af te sluiten door [cmd]-Q te gebruiken, maar op een bolletje van een venster te klikken, waardoor men denkt dat het programma niet meer actief is. Maar met het venster sluiten verwijder je alleen het actieve venster van je scherm en blijft het programma zelf gewoon open.

Veilig verwijderen schaadt jouw iMac niet; anders had Apple het niet als mogelijkheid aan de gebruiker overgelaten toch?
    Hooguit eigen domme acties en “onderhoudsprogramma’s” zoals Clean My Mac, Cocktail, etc. kunnen ervoor zorgen dat je iMac niet meer lekker gaat lopen.

Bijdrager
    Daantsjie

ok, dan voor jullie reacties!

wat ik me nog wel afvraag: als je updates van je eigen mac hebt geinstalleerd, komen de installatiebestanden of bestanden daarvan in je prullenmand?

En idd.. ik was een Windows-user…

Bijdrager
    Hansi2124

De update pakketten zelf worden na het downloaden ergens bewaard op je hd (ik weet zo gauw niet waar precies). Je kan ziet wát er geinstalleerd is in Systeemvoorkeuren / Software update, tab Geinstalleerde Software.

Bijdrager
    Daantsjie

ok. Dan vraag ik me af waarom het prullemand qua tijd lang nodig had om hem leeg te maken.
    volgens mij had ikzelf niet zoveel dingen ingestopt

Bijdrager
    Hansi2124

Dat heeft mjsanders hierboven uitgelegd;-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je zeker weet dat er geen zaken in de prullenmand stonden die je er zelf in had gezet, dan zijn ze daar neer gezet door het systeem of een programma en kunnen ze gewoon verwijderd worden.

En mocht je het nog niet gedaan hebben:
    Ga naar systeemvoorkeuren en activeer Time Machine! (Daar heb je dan wel een externe drive voor nodig met vrij veel opslag capaciteit.)

Moderator
    unSOUND
    Hansi2124 op 17 maart 2011

De update pakketten zelf worden na het downloaden ergens bewaard op je hd.

Nee, de update-pakketten zelf worden normaliter weg gegooid, tenzij je zelf nadrukkelijk aangeeft dat de pakketten bewaard moeten blijven. Wat blijft staan is het logbestand, en een receipt met daarin de gegevens over de rechten-instellingen van de nieuwe bestanden. Deze staan opgeslagen in de map Receipts.

Bijdrager
    Hansi2124

O, dan ben ik daarmee in de war.
    Bedankt voor de uitleg.

Bijdrager
    Daantsjie

ok , dus als ik het goed begrijp, ben ik geen belangrijke bestanden kwijt geraakt oid?

Bijdrager
    Hansi2124

Nee hoor.
    Daarnaast heb je natuurlijk altijd nog een recente backup……

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.