9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Simonu

Veilig verwijderen meerdere apparaten

Hoi,

Ik heb via een USB-hub 5 harde schijven aan m’n mac hangen, is er een manier om die allemaal in 1x veilig te verwijderen d.m.v. een snelkoppeling bijvoorbeeld?

Moderator
    Night

Is het niet gewoon het snelst om op de desktop gewoon alle schijven te selecteren (gewoon muis eroverheen slepen) en dan op ⌘-E te drukken?
    Volgens mij wint dat het van het zoeken naar je Applescript, erop klikken, etc.

Wil je het toch automatiseren, kan dat gewoon met Applescript.

Je moet het dan zoeken in iets als het volgende:

try

do shell script "diskutil unmount *DISK UUID ZONDER DE STERRETJES*"

end try
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Night.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    Simonu

Dankjewel voor je reactie! Ik wil het graag omdat ik een Macbook pro gebruik met een extern scherm, toetsenbord en muis. Op die manier heb ik en een desktop en een laptop (laptop in clamshell onder mn desk). Aan m’n scherm (usb-hub) hangen allemaal harde schijven, dus altijd als ik m’n laptop oppak en meeneem moet ik eigenlijk eerst veilig verwijderen, maar heel vaak vergeet ik dat omdat het best een omslachtig proces is om finder te openen en dan één voor één die schijven aan te klikken.. Ik heb ze niet op mn bureaublad staan omdat ze eigenlijk altijd verbonden zijn met m’n computer, ’t heeft dus geen voordeel om ze altijd op m’n bureaublad zichtbaar te hebben. ’t Zou tof zijn als ik met 1 druk op een knop al mn apparaten veilig kan laten verwijderen…

Bijdrager
    Simonu

^Wat het overigens helemaal irritant maakt is dat het Finder-scherm zichzelf sluit nadat een hardeschijf succesvol verwijderd is. Dus met 5 schijven is dat 5x finder openen en 5x veilig verwijderen aanklikken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Simonu.

Bijdrager
    Simonu

Bijdrager
    Simonu

set exceptionsList to {"MobileBackups", "startup disk", "home", "net"}
    tell application "Finder"
    	set diskList to the disks
    	repeat with mountedDisk in diskList
    		if name of mountedDisk is not in exceptionsList then
    			eject mountedDisk
    		end if
    	end repeat
    end tell

^Het is me gelukt met Applescript!:D

Is er ook een manier om de ejected disks weer terug te krijgen zonder ze fysiek in en uit de computer te halen?

Bijdrager
    GoeieDag
    Simonu op 19 november 2016

Wat het overigens helemaal irritant maakt is dat het Finder-scherm zichzelf sluit nadat een hardeschijf succesvol verwijderd is. Dus met 5 schijven is dat 5x finder openen en 5x veilig verwijderen aanklikken.

Klopt niet.
    Dat effect komt omdat je het betreffende volume selecteert. En dat hoeft helemaal niet; je kunt de ‘eject’ knop achter het volume in de Finder navigatiekolom gewoon bedienen terwijl wat anders geselecteerd staat. Daardoor blijft het venster open.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  GoeieDag.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Simonu op 19 november 2016

Ik heb ze niet op mn bureaublad staan omdat ze eigenlijk altijd verbonden zijn met m’n computer, ’t heeft dus geen voordeel om ze altijd op m’n bureaublad zichtbaar te hebben.

Behalve dan om ze met maar twee keer klikken en slepen, of één keer klikken en slepen plus één keer ͏⏏ of ⌘E, allemaal te kunnen verwijderen.

Bijdrager
    Franky Mac

Simonu
    Is er ook een manier om de ejected disks weer terug te krijgen zonder ze fysiek in en uit de computer te halen?

Ja, die is er. Of het ook met zuiver AppleScript kan weet ik niet, maar ik gebruik do shell script en bash om een mini USB-stick permanent aangesloten te houden. Bij sleep wordt die automatisch verwijderd en bij het ontwaken weer automatisch gemount. Als ik dat niet doe, dan gaat de MacBook Air niet diep genoeg in slaap en is mijn batterij zo leeg.

De stick heet “64 GB flash”

In het script mount ik die op de volgende manier:

set DiskIdentifier to do shell script “diskutil list | grep ’64 GB flash’ | awk ‘{print $NF}'”
    do shell script “diskutil mount ” & DiskIdentifier

Ik bepaal eerst de disk identifier ahv. de naam, omdat ik wel eens heb gehad dat de disk een andere disk identifier had, doordat er nog een ander USB device ingeplugd was.

Dit is de eenvoudige versie, bij gebruik van Filevault moet de disk eerst unlocked worden (dit gaat door diskutil coreStorage unlockVolume) en dan kan het pas gemount worden.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Franky Mac.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.