30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    MacModus

Veilig alternatief voor DropBox

Wat zou een goed & veilig alternatief kunnen zijn voor DropBox, dus iets wat qua handigheid en gebruikers gemak overeenkomt met Dropbox. Ook het delen van bestanden met collega’s. Maar wat wel voldoet aan ISO27001 & 2 of de NEN7510. Hebben jullie mogelijk ideeën of verwijzingen naar producten.

Dus andere dan:
    Producten van Google / SpijderOak en Syncplicity

Bijdrager
    gipsman
    Bijdrager
    simonelb
    Bijdrager
    tarun

Vraagje: waarom is DropBox niet goed genoeg voor je? Niet veilig genoeg of te weinig functionaliteit?

Bijdrager
    KarelWillem

Qua handigheid en gebruiksgemak is Dropbox nog steeds de nummer 1 wat mij betreft.

Ik heb ze ongeveer allemaal. Maar ik vind Dropbox nog steeds verreweg het fijnst.

Bijdrager
    Soulshaker
    tarun op 11 januari 2013

Vraagje: waarom is DropBox niet goed genoeg voor je? Niet veilig genoeg of te weinig functionaliteit?

niet veilig genoeg denk ik

http://gizmodo.com/5930752/dropbox-admits-spam-was-due-to-security-breach

http://datanews.knack.be/ict/nieuws/cloudopslagdienst-dropbox-loog-over-privacy/article-1195012826433.htm

Bijdrager
    Soulshaker

Het meest veilige lijkt mij toch dit
    Volledig versleuteld op zwitserse servers .

Die andere staan in de VS , dus ook onder de privacy wetgeving van de VS

Bijdrager
    Ruben

Of gebruik een app die gegevens versleuteld in DropBox opslaat. Ik weet zo 1-2-3 niet iets om met anderen te delen, maar voor mezelf sla ik notities die ik privé wil houden op in 1Password, welke weer synchroniseert via DropBox, waardoor ik dezelfde notities op de MacBook, iPad en iPhones heb.

Bijdrager
    ocramarco
    Soulshaker op 11 januari 2013

Ik werk met Wuala, heel erg fijn! Wat ik ook fijn vind is dat je sync folders kan aangeven. Wat instellen betreft iets ingewikkelder en niet klaar als je de instal heb gedaan maar na de instellingen veel fijner als Dropbox.

Bijdrager
    Ernste

Voor 1Password lijkt Dropbox de aangewezen optie:

Everything else we’ve looked at (and we have looked at many things) suffers not only from the same problems we saw with WebDAV, but they also lack usable APIs for all the platforms we need to support. It may be possible, for example, to sync data to an Android or iOS device using SugarSync, Wuala, SpiderOak, etc., but it isn’t possible to sync that data in a way that would make it available to 1Password on those devices.

Bron

Bijdrager
    MacModus

Als eerste bedankt voor de reacties, ik zal alles even goed doorlezen. En alle linkjes even goed doornemen.
    Maar wat belangrijk is, DropBox is ontzettend handig en in opzet ook makkelijk, het delen van bestanden etc. met collega’s. Maar we hebben onze twijfels (terecht) over de data veiligheid en dat Dropbox nog niet voldoet aan de ISO Norm 27001 en 27002. Maar ook binnen de gezondheidszorg ook niet aan de NEN7510.

Veiligheid staat met hoe je het zelf gebruikt en wat je wel in Dropbox zet of niet. Daarnaast zou je ook zelf nog belangrijke documenten kunnen encrypten. Maar dat kan ook weer gebruikers “ongemak” opleveren. Vandaar mijn vraag als T.S.

Bijdrager
    bassbug

En als je je bestanden (neem aan Word, Excel?) beveiligt met een password, dan is het ‘veilig’?

Bijdrager
    GrannySmith
    MacModus op 11 januari 2013

Als eerste bedankt voor de reacties, ik zal alles even goed doorlezen. En alle linkjes even goed doornemen.

Maar wat belangrijk is, DropBox is ontzettend handig en in opzet ook makkelijk, het delen van bestanden etc. met collega\’s. Maar we hebben onze twijfels (terecht) over de data veiligheid en dat Dropbox nog niet voldoet aan de ISO Norm 27001 en 27002. Maar ook binnen de gezondheidszorg ook niet aan de NEN7510.

Veiligheid staat met hoe je het zelf gebruikt en wat je wel in Dropbox zet of niet. Daarnaast zou je ook zelf nog belangrijke documenten kunnen encrypten. Maar dat kan ook weer gebruikers “ongemak” opleveren. Vandaar mijn vraag als T.S.

Hulde dat je de moeite neemt hierover na te denken. Ik kom maar weinig mensen tegen in mijn werkveld (audit, informatiebeveiliging) die de gevaren van dergelijke toepassingen onderkennen. Er is op dit moment geen enkele US cloud aanbieder die zich houdt aan de Europese of NL wetgeving rond privacy bescherming. Ook al staat het datacenter in Europa van een firma, als het een amerikaans bedrijf is vallen ze onder de patriot act en kan de amerikaanse overheid zonder enig pardon overal bij.

Strato (DE) biedt een bestandsuitwisselingsdienst. Dat draait dan in Duitsland… denk ik. Want zeker weet je helemaal niets. Van alle grote aanbieders is de opslag geclusterd. En een datacenter heeft wel eens onderhoud. Dan staat alle data ergens anders… en wellicht niet in NL.

Als je dropbox gebruikt dan is goede encryptie dus een must. Maar niet altijd even handig.

En ISO27001/NEN7510 compliance zegt weinig. Die normen (ik werk er dagelijks mee) zijn op een vrij hoog abstractie niveau. En zeggen (nog) niets over clouddiensten… misschien in de komende revisie (eind dit jaar).

Sorry; beetje OT.

Bijdrager
    iep
    ocramarco op 11 januari 2013

In geval van Dropbox maakt het geen ene moer uit waar het staat. Dropbox is een Amerikaans bedrijf wat sowieso aan de Amerikaanse wetgeving dient te voldoen en dus nooit en te nimmer kan ontsnappen aan wetgeving als de Patriot Act (een briefje dat je daar niet onder valt is dus bullshit en dat zou minister Schippers behoren te weten!).
    Wuala valt hier niet onder omdat ze onderdeel zijn van Lacie wat een Zwitsers bedrijf is. Met dat soort bedrijven zit je helemaal goed als ze de data ook op eigen grensgebied bewaren. Dan heb je alleen nog de algemene puntjes: hoe hebben ze de security geregeld, voldoen ze aan de hier gestelde standaarden?

Welke versie van de genoemde standaarden gebruiken jullie? Dat maakt ook behoorlijk wat uit.
    Als security echt van belang is dan moet je naar een eigen dienst gaan kijken. Met Sparkleshare kun je iets als Dropbox nabouwen.

Bijdrager
    tarun
    Soulshaker op 11 januari 2013

Dat Wuala op Europese servers staat zal zakelijk een punt kunnen zijn, privé maakt me dat niet uit. Wat betreft veiligheid zie ik in het filmpje over Wuala dat dit draait op Java. Dat is nu juist een groot risico op dit moment. Ik blijf dus lekker bij DropBox.

Bijdrager
    Soulshaker

En dropbox werkt evenzeer op een javascript variant . En zat zelfs tot kort op java script zelf

Your point ?

Bijdrager
    r.heijma

Volgens mij kun je als je aan NEN7510 wil voldoen helemaal niets bij derden opslaan.

Heb je al gekeken naar een eigen server die je via VPN kunt bereiken?

Bijdrager
    Jurien73
    Bijdrager
    GrannySmith
    Jurien73 op 26 januari 2013

https://mega.co.nz

Ja lekker, patientgegevens op een Kim dot com site in Nieuw-Zeeland. Lekker de WBP negeren… Vinden ze leuk bij justitie. En dan heeft Henk Krol of Brenno de Winter tenminste ook wat te klagen.

Bijdrager
    eugy

Dropbox en bijna alle varianten zijn niet 100% veilig en dus als onveilig te bestempelen. Erg handig en goedkoop of zelfs gratis zijn deze diensten wel. Wil je de meest hoge mate van veiligheid? Kies dan voor je eigen cloud. Denk bijvoorbeeld aan een Synology nas met cloudstation. Maar er zijn ook varianten. Nagenoeg dezelfde functies als dropbox en varianten met het verschil dat jr volledige controle hebt en niet bent gebonden aan gelimiteerde opslag en/of abonnementskosten.

Bijdrager
    tarun
    Soulshaker op 15 januari 2013

En dropbox werkt evenzeer op een javascript variant . En zat zelfs tot kort op java script zelf

Your point ?

Java is niet gelijk aan javascript. De eerste is meer een soort plug-in die programma’s (applets) draait in een eigen omgeving. Javascript is onderdeel van je browser en bedoelt om pagina’s dynamischer te maken. Java is gehacked en voorlopig te onveilig om in je browser te gebruiken. Javascript is volgens mij geen probleem, zolang je je gezonde verstand gebruikt.

Bijdrager
    Mekkertje

Waarom niet een NAS kopen en je eigen cloud creëren? of kunnen ‘ze’ daar ook bij?

Bijdrager
    neals

Ik ben zelf een tevreden gebruiker van Owncloud, waarmee je zelf een dropbox achtige oplossing on-premise kunt draaien. Kijk maar eens hier.

Qua beveiliging, het blijft een webapp geschreven in PHP en JavaScript, en ik weet niet hoe het aan de ISO normen voldoet. Wel zou je dit dicht kunnen timmeren met VPN en SSL.

Wij draaien overigens Owncloud voor ongevoelige documenten op het werk, dus zeg maar posters van evenementen die geprint gaan worden. Als dit lekt is er dus geen man overboord!

Bijdrager
    zokizo

Ik ben toevallig terecht gekomen bij Copy.com en kreeg ik direct 15 GB gratis opslag en via referral krijg zowel ik als diegene die zich aanmeldt er meteen 5 GB gratis bij.
    Dus hierbij meteen schaamteloze oproep:

Wil je copy.com proberen? Gebruik dan deze referaat:
    https://copy.com?r=eJKYX9

Zo krijg zowel jij als ik 5 GB extra storage

Bijdrager
    RobbiedeJong

Wij gebruiken bij ons vBoxxCloud dit is een zakelijk alternatief voor opties zoals Dropbox, Google Drive etc.
    vBoxx is de partij die hier achter zit en die bieden dat hosted.

Ook hebben ze de optie voor de wat grotere organisaties (vanaf 250 gebruikers) omdat intern binnen de eigen organisatie te hosten.
    Voordeel hiervan is dat je stukken uit je fileservers kan sharen via een Dropbox achtige interface.
    Ook moet je denken aan Active Directory integratie etc.

Voor ons een ideale uitkomst en ik zou zeggen neem een kijkje op http://vboxxcloud.nl voor meer informatie.

Bijdrager
    pietertechne

Wij gebruiken op het werk projectbeheerder. Heeft nog wat kinderziektes maar zeker een goed alternatief voor dropbox met meer beveiligingsopties.

Bijdrager
    The Jesus

mmm,

Maar ook binnen de gezondheidszorg ook niet aan de NEN7510.

Fijn idee gevoelige gegevens in de cloud

Bijdrager
    Netict

Owncloud is een mooi alternatief

Bijdrager
    tarun

Een groot nadeel van Wuala is wat mij betreft het gebruik van Java via de browser (veiligheidsrisico). Ook het gebruik van proxy maakt het niet makkelijker, want dat wordt op het werk blijkbaar geblokkeerd. ik blijf gewoon bij dropbox en zorg ervoor dat belangrijke bestanden niet daar staan.

Bijdrager
    lord anubis
    tarun op 12 augustus 2013

Ook het gebruik van proxy maakt het niet makkelijker, want dat wordt op het werk blijkbaar geblokkeerd..

Heb Wuala zelf nog niet gecheckt, heb je dat van het proxy gebruik, gelezen of op gecheckt?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.