11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Veel switchen bootcamp, schadelijk HDD?

Goedemorgen,

Op mijn iMac heb ik 10.5 en XP te staan en ik switch de laatste dagen veel van 10.5 naar Windows. Mijn vraag is: is dit schadelijk voor mijn harde schijf? Is dit wellicht een oplossing voor mij? http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=3546

Alvast bedankt!

Groet,

Julian

Bijdrager
    Lesliedec

is niet echt een groot probleem voor je HDD nee…al is steeds opnieuw booten natuurlijk nooit niet goed…idem voor een auto steeds starten en stilleggen

Bijdrager
    ChrisMax

Je kan VMWARE Fusion proberen natuurlijk, als het niks is kan je altijd nog terug naar BootCamp

Bijdrager
    TGV
    ”Lesliedec”

al is steeds opnieuw booten natuurlijk nooit niet goed…idem voor een auto steeds starten en stilleggen

Onzin. Een computer staat gewoon de hele tijd instructies uit te voeren en de harde schijf haalt bytes op of schrijft ze weg. Herstarten is gewoon meer van hetzelfde. In vergelijking met je computer in de kast laten staan levert af en toe booten natuurlijk meer slijtage aan de HD op, maar in vergelijking met normaal gebruik niet. In vergelijking met Windows onder VMWare levert het mogelijk zelfs minder slijtage op, omdat je schijf meer werk heeft om twee OS te bedienen dan slechts een.

Bijdrager
    Lesliedec

WTF? Is dat niet exact wat ik zei:

is niet echt een groot probleem voor je HDD nee…al is steeds opnieuw booten natuurlijk nooit niet goed…idem voor een auto steeds starten en stilleggen

Bijdrager
    TGV
    ”Lesliedec”

WTF? Is dat niet exact wat ik zei:

Nee. Je citeert jezelf zelfs: “al is steeds opnieuw booten natuurlijk nooit niet goed”. Dat weersprak ik, evenals de vergelijking met het “steeds starten en stilleggen” van een auto.

Inactief
    Anoniem

Hm, nou bedankt voor de reacties. Het is dus niet heel goed voor de harde schijf. Ik moet Windows namelijk gebruiken voor zakelijk gebruik, wat ik erg vervelend vind. Ook om websites te testen van Mac, op Windows. En fusion dinges verzwaard de prestaties niet als ik bezig ben met de mac?

Bijdrager
    TGV

Als je niet overdrijft met je computer en zorgt voor voldoende geheugen, dan levert het allemaal vrij weinig belasting.

Het enige ding in je computer dat een beetje kan slijten als gevolg van heftig gebruik is je harde schijf (en je batterij). Maar dat is ten opzichte van niet gebruiken. En dat laatste is geen optie. Als jij een website test, werkt je harde schijf.

VMWare plaatst een beetje extra belasting op je schijf. Maar als je ervoor zorgt dat zowel OSX als Windows tegelijkertijd genoeg geheugen hebben (en dus niet hoeven te “swappen”), dan levert gebruik van Fusion, Parallels of het gratis VirtualBox (http://www.virtualbox.org) juist minder belasting dan de hele tijd rebooten, zeker als je je virtual machine “bevriest”, zodat-ie niet altijd opnieuw helemaal hoeft op te starten (helaas werkte dat de keer dat ik het testte niet onder Fusion).

Bijdrager
    Zeekomkommer
    ”imathijs”

Hm, nou bedankt voor de reacties. Het is dus niet heel goed voor de harde schijf.

Nogal snel getrokken conclusie. Ten eerste zal de eventuele extra slijtage erg minimaal zijn. Ten tweede zal een harde schijf niet zo snel stuk gaan door slijtage. Eerder door productiefouten, door stoten of bewegen tijdens het lezen/schrijven of door een kapot luchtfilter.

Bijdrager
    xs220

dit is niet om de TS te beledigen, en ik snap dat ie een beetje bezorgd bent maar komop? Wat een zinloze vraag, je gebruikt je harde schijf zoals je wil, gebruik je daarbij fatsoenlijk de software en de mogelijkheden kun je ervan uitgaan dat hij niet kapot gaat.. Wat is anders de functie van je HD?

Off topic: een beetje als die achterlijke iPod of iPhone hoesjes, ik koop toch niet zon supermooi apparaat om hem dan een een lelijk siliconen hoesje te douwen? Wat is het nut van design dan?

Bijdrager
    Zeekomkommer

Mocht je echt bang zijn dat je HD het een keer gaat begeven dan kan je beter wat moeite steken in het maken van goede backups.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.