24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    MellyVille

Veel switch vragen!

Ik ben melvin, en dit is mijn eerste post hier. Ik ben nog echt een Apple n00b, maar ga deze week toch echt een iBook of MacBook bestellen…

nu heb ik daarover een flink aantal vragen, o.a.

– Ik ben student aan de HAN in Arnhem, heb ik dan recht op de studenten korting via de Apple site? en geld dit ook in winkels?

– Stel ik bestel niet de iBook via mailamac.nl (800e), welke winkel is dan het dichtst in de buurt omgeving Oss/Veghel?

en dan nu technischere vragen:

– Windows gebruikers kunnen alle programma’s downloaden en evt. cracken (onrechtmatig gebruiken) (tenminste, dit heb ik gehoord :)!!!)… is dit bij Apple ook het geval? en is alle software een beetje te downloaden of moet ik alles steeds kopen?

– Is software onderling uitwisselbaar? dus als ik hier in de buurt iemand met een apple met veel software vind, dat ik dan zijn software op mijne installeer?

– Kan de iBook standaard overweg met office bestanden? word, powerpoint en excel? (ivm school!)

– Voor windows heb je bijv. LimeWire en KaZaA om simpel muziek te downloaden (waar je officieel voor moet betalen en ik natuurlijk ook doe)… is er voor Apple ook zoiets? kan dit met bijv. iTunes?

al best wat vragen, waar korte antwoorden op mogelijk zijn volgens mij :D… ik hoop in de toekomst dit forum dan ook nog veel te kunnen bieden, als ik wat heb bijgeleerd over Apples…

Bijdrager
    MacBeer
    ”MellyVille”

- Ik ben student aan de HAN in Arnhem, heb ik dan recht op de studenten korting via de Apple site? en geld dit ook in winkels?

Ja. In ieder geval via de store. Winkels hanteren meen ik soms wel en soms niet de kortingen. Dit moet je dan ook even vragen.

”MellyVille”

- Stel ik bestel niet de iBook via mailamac.nl (800e), welke winkel is dan het dichtst in de buurt omgeving Oss/Veghel?

In Eindhoven in de Heuvelgalerie vindt je YouMac

”MellyVille”

- Windows gebruikers kunnen alle programma’s downloaden en evt. cracken (onrechtmatig gebruiken) (tenminste, dit heb ik gehoord :)!!!)… is dit bij Apple ook het geval? en is alle software een beetje te downloaden of moet ik alles steeds kopen?

Ook voor software van Apple en software die op een Mac draaien is er een ‘illegaal’ cirquit. Hou er wel rekening mee dat de beschikbaarheid van titels voor Mac minder is dan voor de PC.
    Ik wil je er wel even op wijzen dat we je hier geen tips over hoe, waar en wat mogen geven inzake het illegaal verkrijgen van software.

”MellyVille”

- Is software onderling uitwisselbaar? dus als ik hier in de buurt iemand met een apple met veel software vind, dat ik dan zijn software op mijne installeer?

Is op die manier uitwisselbaar, precies zoals op de PC.

”MellyVille”

- Kan de iBook standaard overweg met office bestanden? word, powerpoint en excel? (ivm school!)

Microsoft Office is ook gewoon voor de Mac te verkrijgen! En uiteraard zijn deze bestanden cross-platforum uitwisselbaar. Word-bestanden kunnen in OSX ook gewoon in TextEditor geopend worden.
    Apple heeft ook een eigen ‘Office’ onder de naam ‘iWork’. Hier zit echter geen Exell-achtige app bij. Maar ik zou als ik jou was gewoon Office 2004 voor de Mac kopen.

”MellyVille”

- Voor windows heb je bijv. LimeWire en KaZaA om simpel muziek te downloaden (waar je officieel voor moet betalen en ik natuurlijk ook doe)… is er voor Apple ook zoiets? kan dit met bijv. iTunes?

iTunes is een programma waar je muziek mee kan afspelen en beheren. Vanuit iTunes kun je contact leggen met de iTunes Music Store van waaruit je muziek kan downloaden… maar niet gratis.
    LimeWire is er ook voor de Mac, net zoals vele andere P2P alternatieven. Kijk eens op http://www.versiontracker.com voor meer P2P alternatieven voor de Mac.

Bijdrager
    MellyVille

kijk, alvast bedankt!!

er is me nu al weer meer duidelijk… ik snap het beleid, en wil ook niks met dat illegale circuit te maken hebben…

EDIT:
    is het zinvol om nog te wachten op de backtoschool aanbiedingen? zal de prijs van een std macbook dan enigszins richting die 800 euro zakken of dat niet? en die gaan wss in vanaf augustus (naar laatste roddels?)

Moderator
    unSOUND

Er komt misschien binnenkort een aanbieding dat je een gratis iPod nano bij een Mac krijgt, in de vorm van een back-to-school aanbieding… in Amerika draait deze aanbieding al, grote kans dat deze binnenkort ook in NL / BE komt.

Bijdrager
    MellyVille

dat is wel interessant om op te wachten eigenlijk… mmm… wisten we het maar zeker..

maar wat betreft de macbook met de intel processoren vind ik toch wat riskant eigenlijk… ik lees overal dat verschillende programma’s er niet fatsoenlijk op daaien (ofja, die draaien dan via een omweg (Rosetta)) en dat vind ik eigenlijk weer een beetje jammer… had dan niet voor intel gekozen maar iets wat wel perfect werkt!

of is het zo dat ik me daar niet druk over hoef te maken? en dat je snelheidsverschil weinig merkt?

is het ook zo dat macbookapps via rosetta toch nog sneller zijn als ibook apps direct?

thx!!

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik ken de HAN in Arnhem niet, maar als die school is aangesloten op Surfspot (http://www.surfspot.nl/) kan je voor weinig Office kopen. Op een legale wijze is Office voor de Mac NL voor Euro 13,50 te koop.
    Vraag anders even aan de systeembeheerder.

Moderator
    unSOUND

Rosetta is een tijdelijke oplossing voor de softwaremakers, niet voor Apple.

Veel bedrijven moeten nu de code voor hun software aanpassen aan de nieuwe techniek die Apple heeft gekozen, en dat kost tijd… hoe complexer het programma, hoe meer tijd. Die programma’s komen er dus heus wel, alleen waarschijnlijk pas in de loop van het jaar, of zelfs pas volgend jaar. Om die tijd te overbruggen heeft Apple Rosetta gemaakt, waardoor je tot die tijd de oude versies kunt draaien, weliswaar trager door Rosetta, maar het kan.

En daarbij geldt: Hoe complexer de software, hoe erger de vertraging die Rosetta oplevert. Dus een klein shareware programma zal bijna even snel draaien onder Rosetta, maar een complex programma zoals Photoshop en Illustrator gaan behoorlijk trager.

Maar Rosetta is dus enkel om de tijd te overbruggen tot de bedrijven hun software ook voor de Intels klaar hebben, en je bent dus niet voor altijd gebonden aan Rosetta.

Bijdrager
    MellyVille

oke dat klinkt goed…

enig idee ook of photoshop op een macBook dan langzamer/ toch nog sneller als op een iBook draait? ik ben wel een regelmatige photoshopper dat wel!

Bijdrager
    MacBeer

Photoshop zal nu op de MacBook denk ik net zo snel draaien als op een iBook. Maar wat heel belangrijk is dat je je moet beseffen dat dit slechts tijdelijk is. Adobe werkt aan CS3 op dit moment. Het zal begin 2007 uitkomen volgens Adobe. Deze is wél helemaal ‘universal’ en zal op volle snelheid draaien op de MacBook. En dat zal een stuk rapper gaan dan op de iBook.

Bijdrager
    HAK

!!! LETOP: op mailamac staan de prijzen exclusief btw.

Bijdrager
    MellyVille

jep thnx… ik zag het… vandaar dat ik ook zeg 800e, dat is het incl btw en verzenden…

ik neig er nu toch meer naar om te wachten op de macbook actie met nano… die zal wss rond augustus komen (toch?) dus dat kan nog wel…

Bijdrager
    HAK

Voor windows heb je bijv. LimeWire en KaZaA om simpel muziek te downloaden (waar je officieel voor moet betalen en ik natuurlijk ook doe)… is er voor Apple ook zoiets? kan dit met bijv. iTunes?

Kijk maar op http://www.limewire.com ,, daar staat ook een mac versie als het goed is.

Bijdrager
    McJohn

Photoshop CS2 op mijn intel mac mini loopt nu quasi evenvlug op mijn G4 op de prepress.
    Eergisteren heb ik de alpha van NeoOffice geinstalleerd en deze werkt enorm vlugger dan op de G4.
    Quasi evenvlug als op mijn G5 op de prepress,…

Dus zoals al aangegeven,..Rosetta is een goeie/tijdelijke, maar helaas trage oplossing voor zware apps,..

Bijdrager
    wicked
    ”MellyVille”

jep thnx… ik zag het… vandaar dat ik ook zeg 800e, dat is het incl btw en verzenden…

ik neig er nu toch meer naar om te wachten op de macbook actie met nano… die zal wss rond augustus komen (toch?) dus dat kan nog wel…

Ik heb ongeveer ‘tzelfde “probleem”, ik wil ook een nieuw macje bij aanschaffen, maar ook aan’t w88 op een promo die me aanstaat. En om tijd te doden:p, ben ik dan maar op onderzoek gegaan naar een systeem, en ja succes!
    Mijn apple-mailtjes ingedoken en de vorig twee jaar, zag ’t er zo uit:
    Eind juni: amerikaanse eNews met backtoschool-actie: mac (enkel ibook en powerbook in 1e jaar)+iPod= korting
    Eind Augustus: Gelijkaardige actie voor benelux (wss heel eu), met zelfde voorwaarden…

Ik w8 dus maar tot eind augustus…

Bijdrager
    sebavl

@wicked en @mellyville

Zelfste ‘probleem’ hier:p
    Heb het nodig voor volgend jaar een laptop en wil hem natuurlijk zo snel mogelijk,
    maar zo ‘lang’ wacht ik nog wel dan :P * laten we hopen *

Bijdrager
    themacs

Breek de Rosetta affaire niet te veel af… vergeet niet dat de hele achterban van Apple gebruikers hier perfect mee gebaat is. For the time being.

Bijdrager
    Yohan

Precies, mij Amiga emulator doet het ook prima dus ik maak me niet druk over hardware die eigenlijk niet bedoeld is voor dat soort software.

Bijdrager
    MellyVille

ik ben gister bij apple center youmac geweest, en heb daar ook gelijk ff naar acties en toekomende acties gevraagd…. echter hebben zij de afgelopen 3 maanden al acties gehad en de back2school actie is net afgelopen (dit hield 10% korting in voor jongeren die beginnen met een studie)… een nieuwe actie zou de eerstkomende 2-3 maanden wel niet komen dachten ze…

echter is dit niet de back2school actie waar wij op zitten te wachten maarja, ik hoop dat die wel komt!

Bijdrager
    edwin.bossier
    ”HAK”

Voor windows heb je bijv. LimeWire en KaZaA om simpel muziek te downloaden (waar je officieel voor moet betalen en ik natuurlijk ook doe)… is er voor Apple ook zoiets? kan dit met bijv. iTunes?

Kijk maar op http://www.limewire.com ,, daar staat ook een mac versie als het goed is.

Officieel betalen op Limewire en KazaA … yeah right …

Bijdrager
    n8n
    ”edwin.bossier”
    ”HAK”

Officieel betalen op Limewire en KazaA … yeah right …

voor de software ja :? mits er een light-versie van is

Bijdrager
    wicked

Limewire is er net zo goed voor mac… samen met acquisition, xfactor en poisened…
    Aan P2P geen gebrek, voor heel veel zaken bestaan er mac-alternatieven, enkel voor updaten van bv een SE-gsm, dingen op PPC te instaleren, heb je window$ nodig, en dat is met de nieuwe intel-macs dus ook geen probleem, naast booth camp is er ook Parallels Desktop…

Bijdrager
    wicked

De back to school-actie is er.. Maar niet voor België? Wat denkt apple wel! dan maar iets tweedehands voor mij ofzo, no way dat ik nu een nieuwe mac aanschaf!

Bijdrager
    MellyVille

of je laat een kennis in nederland er een bestellen?

ik heb er iig al gebruik van gemaakt en een macbook besteld… zal vanaf nu dus vaker op dit forum te vinden zijn!!

Bijdrager
    DFsoftDaaf
    ”wicked”

De back to school-actie is er.. Maar niet voor België? Wat denkt apple wel! dan maar iets tweedehands voor mij ofzo, no way dat ik nu een nieuwe mac aanschaf!

Apple kan deze actie niet in België doen omdat dit in strijd is met de Belgische wetgeving omtrent koppelverkoop.

Daaf

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.