8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    MacBlade

Veel RAM = sneller in FCP?

Ik heb met de zoekfuntie al een aantal draadjes bekeken over de relatie Ramgeheugen/snelheidwinst.
    Kon echter niet achterhalen of veel Ram (>3GB ) veel verschil zal gaan uitmaken bij Videobewerkingen. (FCP/FCE en dat soort programma’s).
    Waar kan hierover goede info vinden of wat zijn jullie ervaringen?

Bijdrager
    Sad

FCP werkt prima met 1 GB of meer. Je moet jezelf dit afvragen:

Hoeveel geheugen heb je nu en hoe bevalt dat?
    Hoe “zwaar” is het materiaal waar je mee werkt?

(extra info)

Bijdrager
    eiko

hoe meer ram je hebt hoe meer video je realtime kan afspelen (zonder dat je eerst weer hoeft te renderen)

Bijdrager
    Sad

das nie waar eiko. De hoeveelheid die hij realtime aankan is afhankelijk van de kloksnelheid van je processor.

Bijdrager
    MacBeer

Ik heb altijd geleerd dat bij het renderen (preview) zoveel mogelijk in het RAM wordt geladen. RAM is veel sneller dan het geheugen van de HD, daarom – hoe meer RAM hoe meer je kan previewen. Dat ws tenminste zo bij After Efects.

Bijdrager
    MacBlade

Op het ogenblik heb ik in de G5 Dual 1.8 1280 mb RAM. Ik dacht er over om de standaard twee latjes van 128 mb te vervangen door twee van een GB. Maar dat moet wel enig effect hebben natuurlijk. Ik werk overigens ook veel met photoshop waar RAM altijd van pas komt maar over het algemeen zijn die bestanden niet veel groter dan 60 mb.

Bijdrager
    MacBeer
    ”MacBlade”

Op het ogenblik heb ik in de G5 Dual 1.8 1280 mb RAM. Ik dacht er over om de standaard twee latjes van 128 mb te vervangen door twee van een GB. Maar dat moet wel enig effect hebben natuurlijk. Ik werk overigens ook veel met photoshop waar RAM altijd van pas komt maar over het algemeen zijn die bestanden niet veel groter dan 60 mb.

Ik begrijp dat je nu 2 latjes van 128 Mb in je G5 hebt zitten. Dat is absoluut minimaal, zeker voor een G5.
    Wanneer je in die machine twee latjes van 1 gigabyte zet (en het totale RAM vervangt naar 2 gigabyte) dan voelt het alsof je een nieuwe machine hebt! Het verschil zal enorm zijn. De snelheid van de hele machine zal zeer veel toenemen. Dit merk je vooral wanneer je meerdere aplicaties open hebt staan en werkt in programma’s die veel vergen van het RAM zoals FCP en Photoshop.

Ik zou meteen die uitbreiding naar 2 gig doen.

Bijdrager
    MacBlade

MacBjorn, dank voor de reactie maar je hebt even wat gemist want er zit 1280 MB ram in.
    Opgebouwd uit 2 x 128 (is standaard) en 2 x 512 MB.
    Die 2 x128 gaan dan vervangen worden door 2 x 1 GB waardoor het totaal op >3GB komt.
    Vroeg mij af of dat zinvol is bij Video editten.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.