7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    janvanes

Vectorworks op een Mac mini

Een collega overweegt de aanschaf van een Mac mini, om daarop met Vectorworks te werken. Geen ingewikkeld 3D-werk, maar eigenlijk alleen vrij simpel 2D tekenwerk. Als ik de minimumeisen van Vectorworks bekijk, zou dat moeten kunnen werken – in ieder geval voor mini’s met Intel Iris graphics. Maar zijn er mensen die er ervaring mee hebben?

En ja, ik weet dat er geruchten zijn over een nieuwe, modulaire Mac mini. Maar laten we ons hier maar even beperken tot de huidige, bestaande (en ja, verouderde) modellen.

Bijdrager
    TheBigZ

Geen ervaring mee, maar doorgaans kun je beter naar de aanbevolen vereisten dan naar de minimale vereisten kijken.

https://www.vectorworks.net/sysreq

Bijdrager
    Shmoo

Als je dit ergens ziet staan moet je er nooit aan beginnen. Dat is mijn ervaring.

Btw, in de Mac mini 2014 – 2.6GHz model zit een Intel Iris chip. Niet een Intel Iris Pro.

Bijdrager
    janvanes

Ja, ik weet dat ze bij Vectorworks drie gebruikers-niveaus onderscheiden, van “basic/entry-level” tot “high end”. En die vereisten hebben we natuurlijk ook bestudeerd, en naast de Mac mini specs gelegd.

De grafische kaart lijkt de bottleneck te zijn voor wat betreft die specificaties. De mensen van Vectorworks zeggen: “Some integrated graphics cards such as Intel Iris graphics are acceptable for simple models/drawings”, en de wat duurdere mini’s hebbendie  Intel Iris graphics. Daarom zei ik ook “dat zou moeten kunnen werken”.

Het gaat hier om eenvoudig 2D tekenwerk, zoals ik dat twintig jaar geleden ook al deed met bijv. ClarisCAD, op hardware met een 20 MHz 68030 processor.

Bijdrager
    janvanes

Interessant. Dat regeltje over de Iris Pro en Iris Plus staat niet op de Vectorworks.net website (van de fabrikant), maar wel op de site van de NL/BE importeur…?

Bijdrager
    TheBigZ

Uit hun FAQ:

https://forum.vectorworks.net/index.php?/articles.html/articles/faqs/what-hardware-does-what-upgrading-your-hardware-for-vectorworks-r752/

Graphics / GPU

As of Vectorworks 2014 and increasingly so in each subsequent version the GPU, (aka your video card, graphics card or in rarer cases; an APU) is the most important piece of hardware in the machine you are running vectorworks on.

Short Answer: Make sure any new hardware you purchase comes with a dedicated graphics card from AMD or Nvidia. You should not bother with any hardware that relies on an integrated or Intel graphics processor as the experience will likely be very poor or even unusable. You should have a minimum of 2GB dedicated VRAM on your graphics card. We recommend the use of one of the GPUs listed here:
    https://forum.vectorworks.net/index.php?/articles.html/articles/using-high-resolution-or-multiple-displays-r381/

Bijdrager
    tinus_omt

Het is echt zonde om nu een Mac Mini te kopen, de hardware is drie jaar out-of-date. Hopelijk komt er snel een nieuw model maar tot dan toe kun je beter iets anders kopen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.