5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Vector shapes subtract

Ik heb altijd problemen om uit te vogelen hoe de subtract functie nou werkelijk werkt met meerdere lagen tegelijk.

Ik probeer een patroon (ruitjes) te maken op een shirt dus ik heb gewoon wat balkjes naast elkaar geplaatst, zowel horizontaal als verticaal, kleurtjes gegeven en nu wil ik eigenlijk dat al het overtollige gedeelte dat uitsteekt buiten het patroon afgeknipt worden van het patroon in het midden zodat ik nog steeds al die balkjes heb maar dat ze dan wel op maat van het patroon zijn.

Het zwarte kriebel gedoe moet afgeknipt worden en de groene pijltjes vormen het patroon en het gedeelte dan moet blijven.

Moderator
    Night

Dat moet je niet met de subtract functie willen doen (aangezien die op object-niveau werkt), maar met een clipping mask (⌘-7). Zorg dat de vorm die je als masker wil gebruiken het bovenste object is, selecteer nu alles wat je wil maskeren inclusief het masker en druk dan op ⌘-7. Klaar; alles buiten de masker-vorm is nu weg. Geheel even groeperen zodat je alles bij elkaar houdt voor het mooie.

Bijdrager
    Shmoo

Yes, clipping is was ik zocht. In Designer noemen ze het iets anders maar het principe en de uitwerking blijft hetzelfde.

Bedankt.

Bijdrager
    computer space

Verdwijnt de masker vorm ook nog steeds? Vroeger ging de lijndikte en vulkleur van je masker weg. En kun je er makkelijk iets bij stoppen, bijvoorbeeld met cut paste behind?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 3 maanden geleden door  computer space.

Bijdrager
    Shmoo

Nee het lijkt prima te werken want alles blijft gewoon bewerkbaar, ik heb de ruitjes namelijk zojuist wat groter gemaakt.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.