7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    mcfrans

vector probleem

Beste mensen,

Wellicht een beginnersvraag maar wil hem toch stellen.

Ik ben wat aan het experimenteren met Illustrator CS3.

Nu wilt het mij niet lukken om een vectorbestand (.ia) dat ik heb gemaakt in Illustrator zodanig om te zetten naar bv gif of jpg dat het zonder verlies aan kwaliteit vergroot kan worden. Ik bedoel hiermee dat ik de scherpte die ik heb met ia-bestand mis bij het geconverteerd beeld.

Wat doe ik verkeerd of welek stap mis ik die vooraf zou moeten gaan aan de conversie naar bv gif?

Ik hoop dat mij iemand een beetje op weg kan helpen

Mvrgr
    Frans

Bijdrager
    Sanne

JPEG en GIF zijn pixels. JPEG en GIF zeggen welke pixel waar moet staan tegen de computer.

Je moet eps gebruiken. Die zegt teken hier een lijn tegen de computer. eps kun je zo vaak uitvergroten als je wilt.
    eps kun je kiezen, als je opslaan als doet.

succes:wink:

Bijdrager
    Marruk

hoi Frans,

vector bestanden hebben inderdaad het voordeel oneindig geschaald te kunnen worden zonder kwaliteitsverlies. Een pixelbestand zoals gif of jpg heeft dit niet. Je kunt dus wel een grote gif maken vanuit AI maar ook deze zal uiteindelijk tot aan zijn maximale vergroting zitten.
    Dus wegschrijven vanuit AI met een hogere resolutie, of plaatsen in Photoshop als smartobject geeft al betere vergrotingsmogelijkheden.

succes

Bijdrager
    mcfrans

Beste mensen,

Vriendelijk bedankt voor jullie snelle reactie. Het is mij nu duidelijk op welke wijze ik vanuit het AI-bestand via “Opslaan voor web & apparaten” het door mij beoogd resultaat moet behalen.

Ik permitteer mij nog even 1 vraag nl:

Nu heb ik in het begin een fout gemaakt door met een te lage resulutie te beginnen (72 ppi) Hoe krijg ik dit AI-bestand op bv 600 ppi?

Mvrgr
    Frans

Moderator
    Night

Kies bij “depth” voor ‘custom’ nu kun je je eigen resolutie invullen.

Bijdrager
    mcfrans

Hoi Night,

Bedankt voor je reactie. Eigenlijk wil ik een (verkeerd begonnen) bestaand AI-bestand (72 ppi) opschalen naar bv 600 ppi. Die weg ben ik een beetje aan het zoeken.

Mvrgr
    Frans

Bijdrager
    Dr. Maddox

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.