15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Jesper

VCD of SVCD vraagie

Hallo mensen,

Heb een hele mooi animatie gemaakt van 30 sec. Maar nu wil ik deze tonen op de televisie, en ik wou hem dus laten afspelen in een DVD speler.

Nu heb ik geen DVD brander, maar als ik het goed begrijp kan ik dit ook als VCD of SVCD op een gewoon CD’tje branden. Wat is het verschil tussen VCD en SVCD, en welke is het best als ik mijn animatie wil tonen? Als wat voor bestand moet ik mijn movie file opslaan en in hoeveel bit? En hoe kan ik dit dan in evt. Toast branden?

Dik bedankt alvast:)

Bijdrager
    Double_UK

Behalve dat het een Mpeg1-file moet worden, moet ook de indeling voor (S)VCD kloppen. Zelf heb ik heel veel baat gehad bij:

iVCD

Te halen bij:

http://www.mireth.com/pub/ivme.html

Bijdrager
    computer space

VCD is een film op basis van de MPEG-1 structuur met een standaard resolutie van 1/2 PAL = 288 x 384 pixels.

SVCD is een CD met daarop een film in MPEG-2 (dus zelfde formaat als voor een DVD) en ondersteund ook de volledige PAL resolutie = 576 x 768 pixels (in werkelijkheid is PAL SVCD 576 x 480 pixels: bij video heb je vaak rechthoekige pixels ipv vierkante. De horziontale lijnen worden dus wat opgerekt bij weergave op de computer tot 768 pixels).

SVCD geniet dus de voorkeur, zeker wanneer het maar 30 seconde betreft en de groter omvang van de bestanden geen probleem is. Omzetten naar MPEG-2 kan bijvoorbeeld met FFmpeg maar dan moet je precies weten hoe je de CD moet indelen (mappenstructuur, CD-structuur, namen). Makkelijker is om een .mov in Toast te gooien en dit programma alles te laten regelen.

Bijdrager
    Jesper
    ”Martiniman”

VCD is een film op basis van de MPEG-1 structuur met een standaard resolutie van 1/2 PAL = 288 x 384 pixels. SVCD is een CD met daarop een film in MPEG-2 (dus zelfde formaat als voor een DVD) en ondersteund ook volledige PAL resolutie = 576 x 768 pixels. Die laatste geniet dus de voorkeur, zeker wanneer het maar 30 seconde betreft. Volgens mij als je een MPEG-2 hebt kun je daar met Toast een SVCD van laten bakken. Omzetten naar MPEG-2 kan bijvoorbeeld met FFmpeg.

En als ik dan exporteer naar .mov en dan omzet naar .MPEG-2
    De afmetingen moeten die dan gewoon 768 bij 576 blijven, of 720 bij 576?

Bijdrager
    Double_UK
    ”Martiniman”

SVCD is een CD met daarop een film in MPEG-2 (dus zelfde formaat als voor een DVD) en ondersteund ook volledige PAL resolutie = 576 x 768 pixels.

Niet helemaal. SVCD is (in PAL) 576×480.
    :wink:

Volgens mij is het gewoon heel simpel. Toast ondersteunt VCD. Je kan gewoon een Quicktime-movie er naar toe slepen en die zet het om naar Mpeg-1. Zorg wel dat je Quicktime-file ‘gewoon’ is. Dus geen Divx of Sorensen o.i.d. gecomprimeerd

Bijdrager
    computer space
    ”Double_UK”
    ”Martiniman”

SVCD is een CD met daarop een film in MPEG-2 (dus zelfde formaat als voor een DVD) en ondersteund ook volledige PAL resolutie = 576 x 768 pixels.

Niet helemaal. SVCD is (in PAL) 576×480.
    :wink:

Shit wat zijn jullie weer snel, was de boel al aan het nuanceren :P, Met die 480 lijkt het net of dat de vertikale afmeting is, maar dat is niet zo. Zie eerdere (aangepaste) post van mij. Gewoon Toast die SVCD laten maken dus!

Bijdrager
    Jesper

Dus als ik nu mijn movie file met deze afmetingen: 768 bij 576 netjes door toast laat branden als SVCD, dan moet alles goed gaan? Veranderd ie dan ook zelf de juiste afmetingen?:)

Bijdrager
    computer space

Dat moet goed gaan ja. Je kunt altijd eerst een diskimage laten maken om eea te testen.

Bijdrager
    Jesper

Heb net even een testje gedaan, het lijkt allemaal goed te werken, moet alleen nog effe naar de kwaliteit kijken. Heb hem vanuit Toast gebrand. Weet iemand of het mogelijk is daar de achtergrond van het Menu daar waar je de hoofdstukken kunt selecteren, te veranderen? Standaard beetje blauwkleur. Ik zou daar liever een andere afbeelding willen hebben.

betatest2.PAL.480×576.25Mb.Q2.8446.m2v dat is wat Toast ervan heeft gemaakt. (8,5 MB)
    Als ik dit filmpje met VLC player afspeel, dan zie ik duidelijk kwaliteitsverlies. Blurry wordt het dan.
    Het originele bestand was 768 x 576 .mov en zonder compressie (949 MB)

Ik heb het gevoel dat de kwaliteit op TV beter kan. Van 949 MB naar 8.5 MB is wel een heel groot verschil. Of is dit normaal? Omdat het beeld op een TV wordt uitgerekt?

Bijdrager
    Jesper

Das toch wel te klein, 8 Mb voor 30 sec.???

Bijdrager
    computer space

MPEG 2 op een dvd is normaal gesproken zo’n 5 megabit/s * 30 seconde /8 (bit->byte) kom je op 18,5 Mbyte. 8 Mbyte is dus gevolg van een zuinige bitrate ja! Met FFMPEG kan je exact je bitrate kiezen, Toast heeft volgens mij alleen maar goede of minder goede kwaliteit als opties.

Moderator
    Night

Maar….

Als een film te groot word om op 1 CD te laten passen,

Hoe knip je het dan in meerdere delen?

Als je het in Toast doet, dan:
    a) moet het handmatig
    b) treed er een geluidsvertraging op van ca 2 sec. in het 2e (en volgende) deel

:(

Bijdrager
    Jesper
    ”Martiniman”

MPEG 2 op een dvd is normaal gesproken zo’n 5 megabit/s * 30 seconde /8 (bit->byte) kom je op 18,5 Mbyte. 8 Mbyte is dus gevolg van een zuinige bitrate ja! Met FFMPEG kan je exact je bitrate kiezen, Toast heeft volgens mij alleen maar goede of minder goede kwaliteit als opties.

Heb ffMpeg geinstalleerd. Als ik nu mijn 949 Mb ongecompresseerde .mov file wil converten naar mpeg2 SVCD (ffmpeg), dan staat er bij video bitrate 2500 kbit/s als ik die standaard instelling gebruik, dan krijg ik een file van rond de 8 Mb. Maar als ik die bitrate verhoog, dan lijkt het wel alsof ie zich er niets van aan trekt, het bestand blijft rond de 8 Mb, wat doe ik verkeerd?

Heb net ipv. 25000 kbit/s geprobeerd ipv. 2500 kbit/s, het bestand is nu iets van 80 Mb dus dat lijkt me te kloppen, maar de kwaliteit is nog slechter als die van 8 Mb! Hoe kan dit? Ik speel het filmpje af in VLC Player, ligt het misschien daar aan?

Bijdrager
    computer space

Bij een bitrate van 25000 kan het inderdaad zijn dat VLC zich erin verslikt, MPEG 2 is al een behoorlijk processorintensieve codec.. 5000 Kbps kan ik normaal gesproken wel instellen. Ik zit nu niet achter mijn mac, maar ik weet wel dat invullen van het getal niet altijd direct het resultaat geeft in FFmpeg. Zit volgens mij ook een knop bij met calculate of zo en je moet aangeven of de filesize of de bitrate bepalend is.

Bijdrager
    Jesper

Ik snap er echt geen drol van, ik kan gewoon geen goeie kwaliteit krijgen :S

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.