10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Harryk

VBScript? Windows Only?

Iemand is ‘boos’ op mij omdat ik een Mac heb, omdat zijn website het bij mij niet goed doet, noch in Firefox, noch Safari. Onder ‘boos’ versta ik, dat ze wel aannemen dat iets niet werkt, maar dat ze er niets mee doen ‘omdat het voor bijna iedereen wel werkt’.

In de code van die website lees ik wat onder de streep staat. Een menu in een frameset wordt met VBScript geopend. Daarom de vraag, het gebruik van VBScript staat mijns inziens toch gelijk aan het uitsluiten van MacOS, en ik vraag me af, of Firefox Windows hiermee ook wordt uitgesloten…

Mij lijkt het een uigesproken voorbeeld van een wel hele smal Explorer-wereldje…

<style type=”text/css”>
    <!–
    body {
    background-color: #deefff;
    }
    .style2 {font-size: 12px; color: #000099; font-family: “Comic Sans MS”;}
    –>
    </style><SCRIPT LANGUAGE=”VBScript”>
    <!–
    Sub Window_OnLoad()
    On Error Resume Next
    parent.frames(“menu”).location.href = “../menu.asp?intMenu=3”
    parent.frames(“menu_rechts”).location.href = “../zij_menu.asp?MENU_ID=3&VOLGNUMMER=1″
    End Sub
    –>
    </SCRIPT>

<body class=”style2”><p>&nbsp;</p>
    <p>kiest u hier naast voor de meest recente info</p>

Bijdrager
    basiel

VBScript is brol en windows only. Er zijn genoeg universal scripting languages voor websites en waarom moeten ze dan zo een gedrocht van VB gebruiken.
    Het is om het vliegend schijt van te krijgen maar niets aan te doen, je zal naar een alternatieve evenwaardige site moeten zoeken.

Bijdrager
    Martens

Het design komt ook duidelijk van een Windows-gebruiker. Comic Sans MS, hahaha. ;]

Bijdrager
    bartvdpoel

vbscript werkt enkel op internet explorer op windows.
    In iedere andere browser niet.

Kort samengevat. niet bruikbaar voor web applicaties.

Bijdrager
    iJoost

En dan ook nog beginnen met het O zo foute:

[code:1:763b7ee6c4]On Error Resume Next[/code:1:763b7ee6c4]

Hopeloos geval, ben ik bang.:-(

Bijdrager
    psuedo
    ”iJoost”

En dan ook nog beginnen met het O zo foute:

[code:1:88ebab5cbb]On Error Resume Next[/code:1:88ebab5cbb]

Hopeloos geval, ben ik bang.:-(

Dit is echt een zinlose opmerking.. maarja als programmeur zou je dat moeten weten

Bijdrager
    iJoost

Hoezo dan?

Error-handling uitzetten en geen eigen fout-afhandeling daarvoor in de plaats zetten… Doe mij dan maar een harde (lees zichtbare) error.;-)

Bijdrager
    Harryk

Dit is wat de webmaster van de betreffende website opschrijft:

Binnen ASP pagina’s kan er gekozen worden voor een specifieke programeertaal. In de meeste gevallen wordt VBScript gebruikt omdat dit de standaard taal is.

{removed} heeft in de 2002/2003 toen hij website de website creëerde gekozen om de standaard taal VBscript te gebruiken om zo dynamische content op te vragen en te verwerken. En niet verschillende talen door elkaar te gebruiken. Nu geeft deheer {removed} aan, dat gebruik van VBscript gelijk staat aan het uitsluiten van alle niet Windows besturingssystemen. Was dit vroeger een probleem doordat veel zaken nog in de kinderschoenen stonden en niet goed gedefinieerd waren, waardoor internet browsers soms niet compatible waren en daardoor goed de content te tonen. heden werkt dit gewoon mits je goed programmeert. Dit is reeks ook met jullie website gebeurt zowel firefox, opera (redelijk veel gebruikte browsers die in een unix, Linux omgeving) als safari een browser voor de Mac werken de menu’s gewoon zonder problemen.

Zowel opera als firefox gewoon werken met VBscripts.

Na deze controle lijkt het me niet nodig om de website te wijzigen doordat de content gewoon goed wordt getoond zowel op Linux, mac.

Een mooi staaltje van zelfbegoocheling. Want het lijkt alsof hij het zelf gelooft, of hij liegt glashard…
    Inderdaad werkt VBScript alleen op IE 5 en 6 Windows. Niet eens op Firefox Windows. Dat is allemaal met zoveel woorden op het web te vinden.

Bijdrager
    iJoost

Server side (en dat is ASP) kun je inderdaad kiezen voor VBScript en JavaScript zonder dat dat problemen geeft (of je dat wilt is vraag twee) maar client side (heeft niets met ASP te maken) is die keus niet zonder gevolgen. Als je client side VBScript gebruikt in plaats van JavaScript dan beperkt je je site tot IE op Windows. En als die webmaster het verschil niet weet tussen server side en client side… Tja.;-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dit is reeks ook met jullie website gebeurt zowel firefox, opera (redelijk veel gebruikte browsers die in een unix, Linux omgeving) als safari een browser voor de Mac werken de menu’s gewoon zonder problemen.

Kan iemand voor mij deze zin ontleden … ? Ik kan er kop noch staart aan ontdekken … misschien moet de schrijver ervan ook maar een cursusje Nederlands naast het Javascriptboek leggen?;)

Zowel opera als firefox gewoon werken met VBscripts.

De versie die hij gebruikt misschien wel …:)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.