15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    TinMachine

Vastlopers in Plex

Hallo allemaal,

Ik weet om eerlijk te zijn niet of One More Thing nu het juiste plekje is om deze vraag te stellen. Ik doe het bij deze en indien het niet zo is dan lees ik het graag!

Waar gaat het over? Ik stream een film af en toe graag (draadloos) van mijn MacBook Pro naar mijn Samsung Smart TV, een 55KS7000 SUHD, met Plex app.

Wat is nu het issue: het hapert. Ik open de Plex app op mijn MacBook Pro, waar ook de film is opgeslagen. Ik start ook de Plex app op mijn tv. Ik start een film en na vijf minuten draait het cirkeltje en gaan we na een minuut weer verder. Als ik zonder te streamen kijk hapert het trouwens ook op mijn MacBook Pro, dus het zit wellicht niet in verbindingsproblemen. Met VLC heb ik dit overigens nooit. Ik stream dan niet draadloos naar mijn TV, maar via HDMI, al is denk ik de hapering van Plex op mijn MacBook Pro zelf het belangrijkste. Dat is ook de reden dat ik dit bericht even hier plaats.

Alvast dank voor de hulp!

Bijdrager
    fred44nl

om te beginnen is de Plex app op de TV niet gemaakt om draadloos te streamen.

bij een heel goed draadloos netwerk gaat het misschien wel goed, maar in de praktijk werkt het naar mijn ervaring pas echt goed als de TV met een utp-kabel is aangesloten.

het probleem van bufferen kan ook heel goed veroorzaakt worden door het transcoderen. d.w.z. de video- en audio-kwaliteit moet worden omgezet naar een kwaliteit, die de TV aan kan.

welke video/audio kwaliteit wil je streamen ??

weet je zeker dat de TV dat aan kan ??

Bijdrager
    bcgraaf

Op de MacBook heb je dus de Plex server draaien? En niet de plex player? Draadloos kan het zeer zeker wel goed werken. Ik deel mijn bibliotheek met meerdere mensen welke het thuis allemaal over WiFi streamen maar hun TV, App, Telefoon, laptop etc. Als de server maar sterk genoeg is om het geheel klaar te zetten (transcoderen) voor de clients.

Bijdrager
    TinMachine

Hoi fred44nl en bcgraaf,

Allereerst dank voor jullie reacties. Mijn tv is aangesloten met een utp kabel op internet. De MacBook Pro hangt in mijn draadloze netwerk. Op de TV (prima model van Samsung dat gebruik maakt van Tizen als besturingssysteem) zit een app van Plex die ik dus gebruik. Mijn MacBook Pro heeft de Plex app ook. Ik denk dat dat de Plex server is. Daar staan ook alle films op en als ik die MacBook eventjes dichtklap, zegt de app op TV dat ie geen verbinding meer heeft met Plex, dus zal de MacBook ook de server zijn (denk ik). De laatste zin van de reactie van begraaf maakt me wel even wakker. Want…als een film op de MacBook Pro zelf ook vastloopt, los van de vraag of er wordt gestreamd of niet, zou ie dan niet krachtig genoeg zijn? Ik kan me dat bij een MacBook Pro niet helemaal voorstellen en daarom gaf ik ook even aan dat VLC geen enkel probleem heeft. Nu zou het kunnen dat de software niet met elkaar te vergelijken is (heb ik echt te weinig verstand van), maar als mijn MacBook Pro niet krachtig genoeg zou zijn, hoe kan dat dan? Als het zinvol is om even wat technische gegevens door te geven, laat maar weten he, ik doe dat graag en alvast dank voor jullie reacties!

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  TinMachine.

Bijdrager
    bcgraaf

<p class=”cite”>TinMachine op 29 april 2018 om 19:13</p>
    Hoi fred44nl en bcgraaf,

Allereerst dank voor jullie reacties. Mijn tv is aangesloten met een utp kabel op internet. De MacBook Pro hangt in mijn draadloze netwerk. Op de TV (prima model van Samsung dat gebruik maakt van Tizen als besturingssysteem) zit een app van Plex die ik dus gebruik. Mijn MacBook Pro heeft de Plex app ook. Ik denk dat dat de Plex server is. Daar staan ook alle films op en als ik die MacBook eventjes dichtklap, zegt de app op TV dat ie geen verbinding meer heeft met Plex, dus zal de MacBook ook de server zijn (denk ik). De laatste zin van de reactie van begraaf maakt me wel even wakker. Want…als een film op de MacBook Pro zelf ook vastloopt, los van de vraag of er wordt gestreamd of niet, zou ie dan niet krachtig genoeg zijn? Ik kan me dat bij een MacBook Pro niet helemaal voorstellen en daarom gaf ik ook even aan dat VLC geen enkel probleem heeft. Nu zou het kunnen dat de software niet met elkaar te vergelijken is (heb ik echt te weinig verstand van), maar als mijn MacBook Pro niet krachtig genoeg zou zijn, hoe kan dat dan? Als het zinvol is om even wat technische gegevens door te geven, laat maar weten he, ik doe dat graag en alvast dank voor jullie reacties!

Welke macbook pro heb je? Welke structuur hebben jouw films, is dat MKV of MP4 of iets anders? Als je een film start op de TV wat zegt activiteiten weergaven dan op je Macbook pro?

Bijdrager
    TinMachine

Hoi, sorry voor de late reactie. Ik heb zowel films met MKV als MP4 structuur in mijn bibliotheek. De film die veel vastloopt heeft is een relatief groot MKV bestand, 7,95 GB. Mijn MacBook Pro is relatief oud, medio 2009, Processor Intel Core 2 Duo 2,66 GHz, Geheugen 8 GB 1067 MHz DDR3, Videokaart  NVIDIA GeForce 9400M 256 MB.

Een foto van mijn activiteitenweergave zie je hieronder.

activiteiten weergave

Tja, die CPU-belasting is natuur (te) hoog denk ik nu ik het zo zie. Ligt dat aan Plex, de complexiteit van het bestand, de ouderdom van de Mac en daarmee onvoldoende krachtig? Vraag me ook wel af waarom VLC dan zo veel minder problemen geeft bij het afspelen van hetzelfde bestand. Ik ben heel benieuwd! Alweer veel dank voor je reactie!

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  TinMachine.

Bijdrager
    bcgraaf

<p class=”cite”>TinMachine op 1 mei 2018 om 21:12</p>
    Hoi, sorry voor de late reactie. Ik heb zowel films met MKV als MP4 structuur in mijn bibliotheek. De film die veel vastloopt heeft is een relatief groot MKV bestand, 7,95 GB. Mijn MacBook Pro is relatief oud, medio 2009, Processor Intel Core 2 Duo 2,66 GHz, Geheugen 8 GB 1067 MHz DDR3, Videokaart  NVIDIA GeForce 9400M 256 MB.

Een foto van mijn activiteitenweergave zie je hieronder.

activiteiten weergave

Tja, die CPU-belasting is natuur (te) hoog denk ik nu ik het zo zie. Ligt dat aan Plex, de complexiteit van het bestand, de ouderdom van de Mac en daarmee onvoldoende krachtig? Vraag me ook wel af waarom VLC dan zo veel minder problemen geeft bij het afspelen van hetzelfde bestand. Ik ben heel benieuwd! Alweer veel dank voor je reactie!

De hardware van je laptop is zo te zien niet krachtig genoeg om het bestand klaar “transcoderen” (zie boven aan Plex Transcoder) te maken voor de samsung tv. Je kan eens kijken of je in de instellingen van de plex app op de tv eens kan kijken of je een andere modus kan selecteren lees Direct Play, Direct Stream of Transcoding. De Samsung plex app kan veel bestanden rechtstreeks afspelen zonder dat plex server hier iets voor hoeft te doen. De reden dat VLC het wel doet is omdat VLC het bestand niet eerst of hoeft te transcoderen maar meteen rechtstreek afspeelt.

Bijdrager
    TinMachine

Ik ga eens kijken vanavond. Alweer dank voor je hulp en ik laat het weten

Bijdrager
    fred44nl

de truc is om er voor te zorgen, dat Plex niet moet transcoderen.

dat betekent dat je de specificatie van een video-stream niet hoger mag zijn, dan het niveau dat de TV aan kan. zelf heb ik een ca. 4 jaar oude Samsung TV, die niet hoger kan dan AVC video en AC3 audio. als ik bijv. HEVC video probeer, dan gaat m’n plex-server transcoderen en daar is ie niet krachtig genoeg voor.

jouw TV is in april 2016 op de markt gekomen en waarschijnlijk kun je ook geen HEVC aan.

de instellingen Direct Play, Direct Stream of Transcoding zitten overigens niet in de TV-app, maar in de server.

dit staat in de handleiding van m’n TV:

Bijdrager
    bcgraaf

<p class=”cite”>fred44nl op 2 mei 2018 om 20:12</p>
    de truc is om er voor te zorgen, dat Plex niet moet transcoderen.

dat betekent dat je de specificatie van een video-stream niet hoger mag zijn, dan het niveau dat de TV aan kan. zelf heb ik een ca. 4 jaar oude Samsung TV, die niet hoger kan dan AVC video en AC3 audio. als ik bijv. HEVC video probeer, dan gaat m’n plex-server transcoderen en daar is ie niet krachtig genoeg voor.

jouw TV is in april 2016 op de markt gekomen en waarschijnlijk kun je ook geen HEVC aan.

de instellingen Direct Play, Direct Stream of Transcoding zitten overigens niet in de TV-app, maar in de server.

dit staat in de handleiding van m’n TV:

De keuze zit wel in de client om te kiezen voor direct stream etc. Heb op dit moment geen samsung tv bij de hand (doe het zelf via de apple tv).

Bijdrager
    Facundo

Ik denk dat je MBP gewoon niet meer krachtig genoeg is, en dat 8gb ram ook niet echt helpt. Hier draait Plex nog uitstekend op een Mini late 2012 met een Samsung UHD. Mischien even  met Handbrake omzetten naar mp4 en testen of het daarmee wèl lukt. Als er bij ons wel eens een filmpje lastig doet is het meestal een mkv.

Bijdrager
    fred44nl

mijn Plex server draait op een Raspberry Pi 3B en heeft aanzienlijk minder power dan de MBP  van TinMachine. streamen zonder transcoding kan m’n RPi prima – onder voorwaarde dat er niet getranscodeerd moet worden.

een RPi 3B draait normaal 1,2 GHz.

als er weinig power nodig is, dan gaat ie naar 0,6 GHz.

en zelfs op die snelheid kan ie bijna alles streamen.

met een programma als Mediainfo kun je kijken wat de video specs. van een mkv zijn.

Bijdrager
    MevalonicAcid

@tinmachine: ik hed exact dezelfde problemen met enkele Films/FileFormats met de PLEX server draaiende op een Synology NAS, zowel via UTP als draadloos. Het betreft telkens files met hoge bitstream/4K demo/… soort files.

Als ik het me correct herinner, in mijn geval leek de TV  (Samsung Smart TV 55KS7000 SUHD) PLEX app de problemen te hebben, de andere niet. Ik probeer vanavond nog eens een testje laten lopen op verschillende toestellen met dezelfde files+NAS.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>bcgraaf op 2 mei 2018 om 21:19 De keuze zit wel in de client om te kiezen voor direct stream etc. Heb op dit moment geen samsung tv bij de hand (doe het zelf via de apple tv).</p>

ik heb alle instellingen van de app in de TV 2x bekeken, maar een instelling om wèl of niet te decoderen zit daar echt niet in.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>MevalonicAcid op 3 mei 2018 om 11:21</p>
    Het betreft telkens files met hoge bitstream/4K demo/… soort files.

Als ik het me correct herinner, in mijn geval leek de TV  (Samsung Smart TV 55KS7000 SUHD) PLEX app de problemen te hebben, de andere niet.

volgens de handleiding moet deze TV HEVC – H265 aan kunnen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.