5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    wevebe

Vastloper met Mavericks

Hallo,
    Na installatie van mavericks op mijn iMac heb ik het probleem dat het systeem blijft vastloopt (wit scherm, en geen beweging in te krijgen) als de computer 1 of 2 uur in de ruststand gestaan heeft. De enige oplossing is dan om de Mac geforceerd uit te zetten. Bij het opstarten krijg ik dan natuurlijk het bericht dat de computer niet correct is afgesloten. Wie weet raad?

Bijdrager
    Haike

Opstarten toetsen CMD+R ingedrukt houden meteen na dat je het opstartgeluid hebt gehoord, je krijgt een ander scherm dan normaal te zien, daar kies je voor “schijfhulpprogramma” en dan voor “herstel schijfbevoegdheden.” Lekker laten draaien, is het klaar, programma afsluiten en kiezen voor “herstart”.

Bijdrager
    sedikit

Dezelfde actie kun je ook uitvoeren met opstarten + Alt-toets. Je krijgt dan dezelfde keuze.

Bijdrager
    GoeieDag

Hoe bedoel je Sedikit.
    Met jouw actie kom je in het Boot menu. Met die van Haike start je op vanaf de Recovery partitie. Is toch wat anders…

Bijdrager
    sedikit

@GoeieDag,
    Ik bedoel het zo:
    Ik heb deze ervaring niet op mijn eigen computer, ik draai nl nog steeds Snow Leopard(en dat bevalt mij uitstekend). Maar twee vrienden in mijn omgeving hadden het probleem, dat na het starten van de Maverick, het scherm na de boing grijs bleef en er een mededeling kwam over de noodzaak van configureren o.i.d. Die vrienden hadden nog minder (Apple) computer-kennis dan ik ;). Ik heb toe synchroon telefonisch enkele toets-opstart-mogelijkheden doorgenomen. Safemode: geen resultaat. Mijn advies toen “Probeer eens de Alt-toets”: in het grijze scherm verschenen toen drie opties waaronder Timemachine en Schijfhulpprogramma. Ik adviseerde toen “Schijfhulpprogramma”. Dat verscheen, en dat kon inderdaad volledig uitgevoerd worden, inclusief verlaten en herstarten. Resultaat: Mavericks deed het!!
    Een lang verhaal van een boodschapper, wiens verhaal ook nog eens steekhoudend bleek te zijn! En met hetzelfde resultaat als de actie van Haike. Zo, en nu het woord weer aan de deskundigen! ;)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.