13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    pnnkroon

Vastloper!

De laatste tijd loopt mijn OS vaak ‘zomaar’ vast. Zonder reden (geen zwaar werk) en totaal onwillekeurig. Ik moet hem dan hard uitdrukken en weer herstarten. Wat mij opvalt is dat wanneer ik de Mac weer opstart, spotlight mijn HDD aan het indexeren is…

Dit gebeurd één keer per twee dagen ongeveer. Kent iemand dit probleem*?

*verder lijkt alles perfect te werken:nerd:

Bijdrager
    Hansi2124

Hd zou kapot aan het gaan kunnen zijn. Controleer je hd en zorg z.s.m. voor een backup.

Bijdrager
    Chorro

Dat spotlight aan ’t indexeren gaat, kan kloppen. Waarschijnlijk heb je Lion?

Heb gehoord dat dat een bug is in Lion, doet ie bij mij ook als ik ‘m een keer op een harde manier uit moet zetten.

Verder kan ’t inderdaad de HDD zijn of je RAM, maar daar kan ik op dit moment zo geen concreet antwoord op geven.

Inactief
    Anoniem

Bij dit soort problemen is het altijd handig te vermelden om welke Mac en OS het gaat :thumbsup:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

En graag wat meer info. Vastlopen is nogal algemeen. Heb je last van de strandbal cursor of reageert er gewoon niks meer?

Bijdrager
    martva

Ff opstarten met CMD+S en draai het commando
    fsck -yf <enter>

Bijdrager
    SunKeeper

Wat doet dat dan precies?:slant:

Bijdrager
    martva

Dit is dezelfde optie die in het onderstaande plaatje niet te selecteren valt “Herstel Schijf”

Bijdrager
    martva

Of als je het commando volluit in tekst wil uitleggen:

FSCK staat voor FileSystem ChecK. Hiermee wordt het HFS+ volume gecontroleerd. Dit akn helaas niet gedaan worden als Mac OS X draait. Door te booten in Single User mode is het filesysteem (Macintoch HD) nog niet gemount en kan het gecontroleerd en gerepareerd worden.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Prima, maar waar blijft de TS?

Bijdrager
    martva

Prima, maar waar blijft de TS?

Wat bedoel je met TS?

Bijdrager
    SunKeeper

Topic Starter.

Dat is diegene die het topic opent.

Bijdrager
    martva

Oh… natuurlijk:oops:

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.