8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    rock socket

vastlopen

Goedemorgen,

Sinds afgelopen maandag ben ik in het bezit van een Imac 500GB 21,5 inch
    Gisterennacht 26-10 lieo het systeem vast na het afsluiten van een afgelopen spel, uitschakelen met de power knop hielp niet,heb de stekker uit het stopcontact moeten halen en opnieuw in pluggen voordat de computer weer opnieuw ” normaal” opstart

Iemand enig idee of dit de gebruikelijke manier van doen is, voor de volledigheid ,ik heb een ander toetsenbord, het meegeleverde is ” te klein”

Bijdrager
    rock socket

Ik zie nu dat ik de post in het verkeerde topic heb geplaatst,kan een moderator dit verplaatsen?

Bijdrager
    Dwee8le

Hoi,

ik geloof dat de gebruikelijke manier van afsluiten bij vastlopers, is om de aan/uitknop in te drukken en deze vast te houden. Na een paar seconden hoor je een “klik” geluidje en dan is de computer ook meteen uit. Daarna kan je hem weer gewoon inschakelen door kort de aan/uitknop in te drukken. Ik weet niet of de stekker eruit trekken goed of slecht is.

Ik denk niet dat je toetsenbord er iets mee te maken heeft. Mocht je ooit tijdens het opstarten een bepaalde knop moeten inhouden (bijvoorbeeld C voor het opstarten vanaf DVD of Option voor een keuzemenu), dan is het soms nodig dat het een apple toetsenbord is. Niet alle 3rd party toetsenborden werken in deze situatie.

edit: eerste zin aangepast om het duidelijker te maken.

Bijdrager
    aukem

“Te klein toetsenbord” je bedoeld zonder numerieke toetsen

Bijdrager
    rock socket

Dweebie bedankt,mocht het probleem zich nog een keer voordoen zal ik de knop langer vasthouden

Aukem, correct en geen lichtgevende toetsen……….

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Dwee8le op 27 oktober 2011

ik geloof dat de gebruikelijke manier van afsluiten (ook bij vastlopers, etc) is om de aan/uitknop in te drukken en deze vast te houden.

Dat is alleen voor vastlopers. Als je de computer gewoon uit wilt zetten als hij niet is vastgelopen, dan doe je dat door te klikken op het ?-menu en dan “Zet uit…” te kiezen. (Lukt dit niet omdat de muis het niet doet, dan kun je de Ctrl- en F2-toetsen op je toetsenbord indrukken zodat het ?-menu geselecteerd wordt, waarna je op het pijltje naar beneden drukt om dat te openen en “Zet uit…” te kiezen; wanneer die optie geselecteerd is druk je op de Return-toets.)

Dwee8le op 27 oktober 2011

Ik weet niet of de stekker eruit trekken goed of slecht is.

Dat is net zo slecht als de aan-/uitknop ingedrukt houden tot de computer uitgaat — dat wil zeggen: alleen doen als het niet anders kan.

Niet dat de computer zelf er kapot van zal gaan, maar je kunt wel gegevens verliezen als die toevallig nog niet naar de harde schijf geschreven zijn.

Bijdrager
    Dwee8le

Jakko heeft gelijk en dat bedoelde ik ook: sommige mensen denken dat als een Mac vastloopt, dat die knop dan niet meer werkt, maar dat is niet zo. De normale manier van uitzetten is natuurlijk via het menu, maar bij vastlopers, werkt de manuele knop nog steeds.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

En de reden dat die knop nog altijd werkt is omdat er in een Mac een tweede computertje zit dat ervoor zorgt dat de echte computer opgestart en uitgezet wordt. Zolang dat nog werkt — en het loopt over het algemeen niet vast — zal de aan-/uitknop het ook doen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.