13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Mattheus

vastloop / opstart / herinstallatie met iMac G5

Ik heb een probleem waar ik niet meer uit kom:
    De laatste tijd kreeg ik redelijk vaak (meerdere keren per dag) het probleem dat de Mac vastliep. Een zwart gordijn trok over het beeld met de mededeling dat ik de Mac moest herstarten.
    Uiteraard schijfhulpprogramma gedraaid, en geen problemen gevonden. Ten einde raad de installatieschijf gebruikt en de hardware getest, ook geen problemen. Dus toen maar gekozen voor de optie archiveer en installeer…. Tijdens de installatie kwam het beruchte zwarte gordijn weer naar beneden… oeps….
    Herstarten dan maar en proberen opnieuw te installeren…. echter krijg ik alleen het eerste keuzemenuutje te zien waarin gekozen kan worden voor de hoofdtaal maar mijn cursor blijft keurig netjes in de linkerbovenhoek staan…..

De stress begint al bijna zijn tol te eisen, en iedere hulp/gouden tip is welkom!

Bijdrager
    Brims

Het zal vast niet de oplossing zijn maar ik adviseer bij ieder probleem een PRAMzap

Bijdrager
    Mattheus

Oei, da’s lang geleden dat ik dat gedaan heb. Wat was de toetsencombi daar ook al weer voor?

Weer een kleine constatering erbij;
    na het bevriezen van het scherm duwde ik de install-dvd erin om opnieuw op te starten. De DVD werd gewoon gemount en kwam in beeld. Echter het toetsenbord en muis dedn helemaal niets. Zou dat kunnen duiden op een kapotte USB aansluiting?? Ik heb inmiddels ook al een andere toestenbord en een andere muis aangesloten (beide van Apple uitereraard!)

Bijdrager
    Brims
    Bijdrager
    1984

Kernel-panic: de vastloper

pram reset [command] [option] +P+R (3 maal laten opstarten)

Bijdrager
    Mattheus

Ok, even een paar tussenstanden:
    De PRAM reset:
    Na de drie overbekende boings; zwarte gordijn met melding om te herstarten…

Appeltje-S: een Kernel Panic; “we’re hanging there”

Opstarten met alt ingedrukt:
    Eerst de keuze tussen HD, installatieschijf en hardwaretest. Tot dan geen problemen…
    Opstarten vanaf HD – het beeld bervriest
    opstarten vanaf installatieschijf blijft hangen bij hoofdtaal keuze.
    Hardwaretest loopt wel goed en signaleert geen problemen.

Pfff ik word gek……

Bijdrager
    1984

Safe boot: de eerste keus bij systeem-problemen.
    Start de Mac op met de Shift-toets ingedrukt. ‘Automatisch inlogggen'

Bijdrager
    Mattheus

De uitslag van de Safe Boot:
    Na een flinke aanslag op mijn geduld startte de Mac eindelijk op. Helaas echter ook wederom in no time een bevroren beeld waarbij niets het meer deed……

Ik begin het nu spaans benauwd te krijgen. Ik heb ook al een poging gedaan om met de Macbook van de vrouw des huizes enige acties te ondernemen. Helaas lukt het niet om via de Macbook de iMac (G5) opnieuw te installeren…..

Bijdrager
    Esquare

Nee, met een Intel-Mac begin je niks op een G5… Frequente kernel panics duiden vrijwel altijd op een hardware-probleem – vaak betreft het een kapotte RAM-module. (Helaas merkt de hardware-test dat lang niet altijd op.) Indien mogelijk zou je bijvoorbeeld kunnen testen of je iMac wel wil opstarten als je een deel van het geheugen verwijderd hebt.

Bijdrager
    Mattheus

Dat was ook mijn eerste gedachte en heb na de eerste keer de hardware getest te hebben toch ook maar even voor de zekerheid het reepje RAM eruit gehaald….

Overigens had ik net een hele rare zwarte gordijn; de ene helft van de tekst stond helemaal links op het scherm, de andere helft helemaal rechts….

Via de target modus kan ik wel goed bij al mijn bestanden komen en functioneert alles probleemloos. Helaas dat het installeren (Intel<>G5) niet lukt…

Bijdrager
    Esquare

Hmm… dan zou je haast aan een probleem met de videokaart gaan denken. Hoort jouw iMac hierbij http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302181

Bijdrager
    Mattheus

Helaas, de iMac is van de laatste generatie iMac’s. (G5 wel te verstaan)
    Het is een erg bizar gegeven. Het enige wat het wél doet is de hardwaretest vanaf de DVD. Alle andere manieren van opstarten resulteren in een zwart gordijn. De gesplitste gordijn kwam slechts 1 keer voor. Ik denk dat ik maar eens via firewire m’n Mac leeg ga trekken (dom, dom, dom, nooit een back-up gemaakt…) en maar eens bij de dichtsbijzijnde macwinkel naar binnen ga lopen…..
    Zijn er trouwens nog tips hoe ik mijn data via de targetmodus veilig kan backuppen…. (Ja ik weet het, het is een beetje de paard achter de wagen spannen o.i.d.)

Bijdrager
    Mattheus

Okee, na een avondje heen en weer sleuren met m’n documenten had ik genoeg ruimte op m’n oude trouwe G4. De iMac was ontdaan van al mijn kostbaar werk en dus kon OSX opnieuw op de iMac worden gezet. Eerste poging was een “archiveer en installeer” actie die al halverwege de installatie vastliep. Op advies van de helpdesk van Apple dan maar een “wis en installeer” actie. Welgeteld 1 avond leek alles probleemloos te gaan echter inmiddels zijn we al een tiental zwarte gordijnen met de goedbedoelde tekst in een aantal talen de mededeling dat de computer uit gezet moet worden……
    Opvallend is het feit dat na een keer opstarten de iMac spontaan begon te zoeken naar bluetooth muizen…. het leek er heel even op dat de mighty mouse heel even niet herkend werd door de iMac.
    Tja…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.